O co šlo v další koaliční roztržce? Spouštěčem koaliční přestřelky se stala zakázka za 14,6 miliardy korun na servis souprav metra, kterou pražský dopravní podnik zadal společnosti Škoda Transportation. Stalo se tak bez předchozího vypsání veřejné soutěže, a tak zastupitelé opoziční ODS navrhli odvolání šéfa Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Petra Witowského. Jenže neuspěli a zdálo se, že tím veškerý problém končí.

Omyl. Podpis patnáctiletého kontraktu s opcí začali kritizovat Hana Kordová Marvanová a Jiří Pospíšil (oba Spojené síly pro Prahu). Ti dokonce požadovali nejen konec Witowského, ale i náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Důvodem je, že zakázku schválilo představenstvo údajně bez řádného informování dozorčí rady. Kordová Marvanová i Pospíšil na rezignaci obou trvali i přesto, že nedošlo k porušení zákona, což ostatně konstatovali i sami zmínění politici za Spojené síly pro Prahu.

No tak my to prověříme

V posledním lednovém týdnu došlo kvůli sporu ke koaličnímu dohodovacímu řízení, kde si Spojené síly pro Prahu, Piráti i Praha sobě své neshody vyříkávali. Strany se rozešly s tím, že náměstek Scheinherr nechá zakázku prověřit, a podle výsledků kontroly se koalice rozhodne, co bude dál. Ve hře tedy požadavek na Scheinherrovu rezignaci de facto zůstává i nadále, přinejmenším do chvíle, než se z pohledu Spojených sil pro Prahu uspokojivě prokáže, že dopravní podnik nemohl jednat jinak.

DPP veškeré zbývající smlouvy s externími dodavateli na údržbu vozidel převedl na firmu Škoda, které také prodal vybavení dílen či nářadí.

Primátor Hřib uvedl, že důvod k nějaké akci by nastal v případě, že se u zakázky projeví pochybnosti jako u státního tendru na prodej elektronických dálničních známek, tedy pokud se ukáže předraženost zakázky nebo že ji bylo možno vysoutěžit u jiných dodavatelů.

Kde to vzniklo

Na celé tahanici je ale asi nejzajímavější právě samotná historie zakázky. Tu totiž na svém facebookovém profilu shrnul Adam Scheinherr. „Je rok 2009 a magistrátní koalice, kterou vede Pavel Bém z ODS, schvaluje smlouvu, která má parametry velmi tučného obchodu. Smlouva zbavuje dopravní podnik veškerého vlivu na údržbu a opravu (takzvaný full service) vlaků na linkách metra A a B a na desítky let dopředu dává nebývale velkorysou zakázku jediné společnosti – Škodě Transportation,“ píše.

Veškerá práva ve vztahu k duševnímu vlastnictví včetně technické dokumentace, výkresů, softwaru a podobně patří právě Škodě.

Krátce po podpisu smlouvy došlo v dopravním podniku tehdy vedeném Martinem Dvořákem k propuštění kolem tří stovek zaměstnanců, kteří se do té doby o údržbu vlaků Škoda starali. DPP také podle Scheinherra veškeré zbývající smlouvy s externími dodavateli na údržbu vozidel převedl na firmu Škoda, které také prodal vybavení dílen, nářadí, přístroje, a sám se zbavil veškerého know-how, aby DPP už nebyl nikdy schopen údržbu sám zajistit. A to „zcela a nenávratně“, píše pražský náměstek pro dopravu.

Siemens na „céčku“

Podle Scheinherra je ve smlouvě z roku 2009 mimo jiné uvedeno, že veškerá práva ve vztahu k duševnímu vlastnictví včetně technické dokumentace, výkresů, softwaru a podobně, která byla Škodou Transportation vytvořena pro realizaci předmětu smlouvy, patří právě Škodě. A že jakýkoli dotčený dokument lze třetím stranám poskytnout pouze se souhlasem Škody. „Tento klíčový souhlas se nám ani nikomu jinému se Škodou domluvit nepodařilo,“ vysvětluje dále Scheinherr.

Náměstek pro dopravu také poukazuje na to, že smlouva na údržbu byla uzavřena na deset let, a zároveň je v téže smlouvě odsouhlasen postup pro její prodloužení. „To vše schválila i tehdejší rada města,“ pokračuje Adam Scheinherr. Ten současně upozornil, že podobná smlouva je sjednána na full service souprav na lince C, pouze s tím rozdílem, že dodavatelem je společnost Siemens.

Uzavření tohoto typu obchodní smlouvy je plně v kompetenci představenstva DPP a souhlas dozorčí rady ani pokyn pražských radních k tomu není potřebný.

Tím ovšem příběh nekončí. Politici Spojených sil pro Prahu, jak bylo řečeno, měli problém s tím, že aktuální smlouvu se Škodou Transportation prodloužilo vedení (představenstvo) dopravního podniku bez souhlasu, respektive informování dozorčí rady. Zde ovšem Adam Scheinherr připomíná stanovy dopravního podniku, které v roce 2011 schválila rada hlavního města v čele s primátorem Svobodou a tehdejší radní pro oblast majetku a podpory podnikání Alexandrou Udženijou (oba ODS). Podle stanov je podle Scheinherra uzavření tohoto typu obchodní smlouvy plně v kompetenci představenstva DPP a souhlas dozorčí rady ani pokyn pražských radních k tomu není potřebný.

Chtěli jsme snížit cenu

Podle Scheinherra nicméně dopravní podnik o prodloužení smlouvy jednal řadu měsíců. Cílem bylo především snížit cenu zakázky, protože beztak jiný dodavatel v úvahu ani nepřipadal. Cenu se prý oproti prvnímu návrhu ze strany dodavatele nakonec podařilo snížit o půl miliardy korun.

Kdo alespoň trochu rozumí politice, ví, že o samotnou zakázku jde v lepším případě až ve druhé řadě. Kauzu samozřejmě využila opozice k tomu, aby torpédovala vedení hlavního města Prahy. Takovýto postup je zcela legitimní, byť jej můžeme považovat (jsou-li pravdivé okolnosti uzavření smlouvy a schválení stanov DPP) přinejmenším za zvláštní. Svou příležitost využil také jeden z koaličních partnerů a vypadá to, že úplně neznal všechny okolnosti. Mimochodem okolnosti z doby, kdy byl lídr Spojených sil pro Prahu ministrem spravedlnosti za ODS.

Související…

Účelem je vozit lidi, ne vzduch, říká šéf Dopravního podniku Petr Witowski
Zdeněk Strnad

foto: Profimedia, zdroj: Město Praha