Polovině Pražanů se nelíbí, jak v současné době vypadají zastávky MHD. Kdyby někdo udělal průzkum na podobu odpadkových košů, dopadl by nejspíš podobně, a to ještě s tím, že v ulicích jsou různé druhy odpaďáků, které do jakékoli podoby městského mobiliáře prostě nezapadají. Současný stav se nelíbí ani náměstkovi primátora Petru Hlubučkovi. „V současné době máme v Praze 53 typů odpadkových košů, myslím, že pět by jich klidně stačilo.“

Institut plánování a rozvoje (IPR) připravuje katalog doporučených prvků veřejného prostranství, který by měl do současného neuspořádaného stavu vnést alespoň základní pravidla. Podoba městského mobiliáře, do kterého kromě odpadkových košů patří také například zastávky MHD, lavičky nebo stojany na kola, bude popsána v Katalogu doporučených prvků veřejného prostranství, který doplní stávající Manuál tvorby veřejných prostranství. Katalog, jehož vypracování zadala Rada hlavního města Prahy, vznikne do konce roku 2021 a bude obsahovat souhrnný popis prvků městského mobiliáře, které jsou buď definovány v samostatných dokumentech, nebo nejsou definovány vůbec.

Hlavní motivací pro Prahu je zejména zkvalitnění a zkrášlení veřejných prostor, tedy parků, náměstí i ulic.

„Testovali jsme 45 různých lokalit napříč Prahou, na kterých se ukázalo, že jen v nich se nachází desítky různých typů prvků. Souvisí to zejména s rozdrobeností systému správy a údržby ulic v Praze. Jednotný katalog situaci velmi pomůže,“ komentuje situaci Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje. V současné době totiž žádná pravidla neplatí, což je nevýhodné nejen z hlediska estetického, ale také finančního – desítky a stovky různých modelů zastávek, košů a laviček jsou na údržbu (a například náhradní díly) velmi náročné.

Tohle všechno můžete vidět v pražských ulicích. Moc ke koukání to tedy není


Neznamená to ale, že by všechny lavičky nebo zastávky byly stejné, konkrétní model má respektovat různé druhy pražského prostředí. „Pro zastávky existuje sedm variant od nejjednodušší formy pro odlehlejší oblasti až po oboustrannou zastávku s průchodem uprostřed,“ říká Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj, které navrhlo novou podobu zastávek MHD. Podobná pravidla mají platit také pro lavičky. Jiný typ může být doporučen v historickém jádru města, jiný ve vilové čtvrti, příměstském parku nebo na sídlišti.

„Inspirujeme se podobnými dokumenty, které mají zahraniční města jako Drážďany nebo Berlín. Praha však bude hledat svoji cestu, která jí bude nejvíce vyhovovat a přinášet užitek. Za důležitý přínos považujeme komunikaci napříč městskými složkami, vzájemné chápání potřeb a problémů, které v dnešním nastavení pokulhává,“ doplňuje ředitel IPR Ondřej Boháč.

Související…

Praha si chce pořídit vlastní zastávky MHD. Město má zaplatit 350 milionů
Zdeněk Strnad

foto: IPR, zdroj: IPR