Pracovat v centru Prahy a dojíždět do práce MHD není žádný velký komfort. Některé páteřní tramvajové spoje (jako 9ka nebo 22ka) ve špičkách nestačí, i když jezdí po pěti minutách (dokud je tedy nezabrzdí špatně zaparkované auto v centru). Na koleje se zkrátka další spoje nevejdou. Mimo špičky jezdí spojů méně, ale zase vozí lidi, kteří za dopravu z velké části neplatí (děti, seniory). I když je pražská MHD jednou z nejefektivnějších a nejrychlejších na světě, má svoje mouchy. A řešit tyhle mouchy tím, že v koronavirové krizi a nastávající ekonomické krizi zdražíme jízdné, není zrovna nejlepší nápad. Proč?

Protože jde Praha (nejen Praha sobě) vlastně tímto návrhem sama proti sobě. Na jednu stranu se chlubí podporou podnikatelů a všech těch, kterých se koronavirová krize dotkla, na druhé straně si chce nedostatek peněz kompenzovat u těch, kterých se koronavirová krize dotkla nejvíc. Ti, kterých se zase tak moc nedotkla, budou dál jezdit do firmy a na schůzky po Praze autem. Proč se taky rvát v městské dopravě, že. Na druhou stranu tím Praha také ukazuje, že nějaká ekologie a sliby "dostaneme lidi ze silnic do tramvají" dneska už nemají žádnou váhu. 

Rouškový diskomfort

Je dost možné, že na podzim (ne-li dřív) budeme zase i v tramvajích a autobusech muset navléct roušky. A možná ještě i příští rok na jaře. Už takhle je to dost otravné v metru. A nosit roušku od ledna, kdy mají jít ceny jízdného nahoru, navíc v metru zdraženém? Jestli ono nebude nakonec komfortnější vyjet autem a moct v něm dýchat bez ohledu na chodce a životní prostředí.

Pak může být důsledkem i to, že si lidé přestanou roční kupóny kupovat a začnou jezdit jen v nejnutnějších případech, a když v těch nejnutnějších, tak načerno.

Pražané by zdražení MHD možná pochopili před dvěma lety a asi i před rokem, kdy jsme všichni ekonomicky rostli. Stačilo přece říct: Děláme pro vás metro D, stavíme dráhu na letiště, chceme dostat tramvaje na Václavák a přes Václavák na Vinohrady, budeme tedy muset nejlevnější kupón na MHD ve střední Evropě zdražit. Pár lidí by remcalo, ale dávalo by to smysl. Dneska, kdy spousta lidí zchudla a ještě zchudne, už bohužel zdražení smysl nedává.

Radši načerno?

Všichni chceme pohodlnější, voňavější, rychlejší a bezchybnou dopravu. Je jasné, že taková doprava něco stojí a ještě bude stát. Nelze ji ale zlepšovat na úkor těch, kteří na ni pak už vlastně nebudou mít, tedy na úkor těch ekonomicky nejslabších.

Pokud Praha začne zdražovat, musí jasně říct, co v dopravě nabízí nového.

I když cena není vysoká, pro někoho, kdo jezdí z periferie do centra, už i o něco vyšší cena vysoká být může. Pak může být důsledkem i to, že lidé přestanou roční kupóny kupovat a začnou jezdit jen v nejnutnějších případech, a když v těch nejnutnějších, tak načerno. A když na úřad práce, tak tuplem načerno.

Pokud Praha začne zdražovat, musí jasně říct, co v dopravě nabízí nového, kde se onen vyšší výběr projeví, jak bude kompenzovat dopravu pro sociálně slabší, zda nechá Lítačce třeba i slevovou funkci do pražských galerií, zda by nebylo dobré udělat Lítačku přenosnou či jak bude fungovat "splátkový kalendář" na roční předplatné. Jinak bude muset najmout spoustu revizorů, aby se jí to zdražování vůbec vyplatilo.

Související…

Komentář: Lítačka má zdražit o korunu za den, přesto v Praze zavládlo zděšení
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock, zdroj: Téma týdne, Flowee