Asi 250 startupů, které se celosvětově podílejí na rozjezdu byznysu postaveném na elektromobilitě, přitáhlo více než 20 miliard dolarů kapitálu. Tento kapitál dorazil z řad široké škály společností, jež působí v různých odvětvích. K této sumě dospěli analytici Reuters na základě veřejně dostupných informací.

„Elektrifikace způsobí řadu ekonomických změn v tradičním řetězci automobilového průmyslu,“ uvedl Reilly Brennan, výkonný ředitel společnosti Trucks Venture Capital v San Francisku. Investoři prý vidí příležitosti na příjmy ze souvisejících trhů, jako jsou spotřební výrobky a energie v domácnosti, doplnil Brennan.

Velké ropné společnosti, jako jsou BP a Shell, vidí investice spojené s elektromobilitou částečně jako zajištění proti poklesu poptávky po fosilních palivech.

Tyto příležitosti jsou podpořeny trvalým vývojem lithiových baterií, což vyvolává prognózy pro růst elektrifikace vozového parku v rámci globálního boje s narůstající spotřebou fosilních paliv a emisemi, jež pocházejí z tradičních spalovacích motorů. „Velké ropné společnosti, jako jsou BP a Shell, vidí investice spojené s elektromobilitou částečně jako zajištění proti poklesu poptávky po fosilních palivech pro pohon osobních automobilů,“ tvrdí Evangelos Simoudis, generální ředitel investiční společnosti Synapse Partners. Dále také upozorňuje na možnost nabízet nabíjení elektrických vozidel u tradičních čerpacích stanic ropných společností, které nyní zákazníkům poskytují jen benzin a naftu.

Elektrická letadla

Simoudis, který radí podnikovým manažerům v oblasti strategie inovací v oblasti mobility, uvedl, že i letecké společnosti mají zájem o startupy pracující na pokročilých bateriových systémech. Dva největší hráči na trhu, Boeing a Airbus, totiž pracují na elektrických letadlech.

Giganti Chevron a ABB investují do desítek začínajících technologických firem zaměřených na dobíjení a související infrastrukturu.

„Velké telekomunikační společnosti jako Verizon Communications budou hrát roli v segmentu elektrických vozidel, zatímco výrobci čipů, jako jsou Intel a Qualcomm, vidí, že jejich produkty se používají ve stále větším počtu v elektrických a autonomních vozidlech,“ dodal Simoudis. Nejdůležitějším firemním investorem do elektromobility je pravděpodobně Intel, který podpořil startupy pracující na bateriích, například Prieto, Qnovo a Enovix, a společnosti WiTricity a Chargifi, které pracují na zlepšování nabíjení.


Globální výrobci automobilů jsou svými investicemi značně zapojeni do rozjezdu firem, jež vyvíjejí baterie. Patří mezi ně General Motors, BMW, Daimler, Renault, Nissan Motor, Hyundai Motor a čínský SAIC Motor. Mimo automobilový průmysl patří mezi investory do oblasti startupů, jež se zaměřují na baterie, technologické společnosti Samsung a Motorola a také ropná firma Schlumberger. Giganti Chevron a ABB investují do desítek začínajících technologických firem zaměřených na dobíjení a související infrastrukturu.

Nová Tesla?

Největší zájem investorů prý poutají startupy zaměřené na elektroauta obecně. V celosvětovém měřítku jich je kolem padesátky, včetně několika poměrně známých a dobře zainvestovaných, které sídlí v Číně a brousí si drápky na pozici nové Tesly.

Související…

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli
Ivan Verner

Korporátní investice do nových čínských startupů pocházejí od velkých čínských společností, jako je například automobilka FAW Car a výrobce baterií Contemporary Amperex Technology.  Ti podpořili společnost Byton, technologické firmy Baidu a Tencent pak financovaly WM Motor. Internetový gigant Alibaba investoval do Xiaopeng Motors. Ve Spojených státech General Motors a BMW podpořily společnost Proterra, výrobce elektrických autobusů, zatímco Caterpillar, známý výrobce těžkých stavebných strojů, investoval do nejnovějšího projektu elektrických vozidel společnosti Fisker.

foto: Shutterstock, zdroj: Reuters