Kruté švédské zimy mohou být dvakrát tak kruté pro lidi, kteří nemají střechu nad hlavou. Když ve Stockholmu klesnou teploty pod sedm stupňů, několik digitálních billboardů napříč městem vymění reklamní sdělení za mapu k nejbližší ubytovně pro lidi bez domova. Přesouvá se tak pro-konzumní uvažování společnosti k tomu pro-komunitnímu? A co funguje v Praze?

Stockholmská vláda ve spolupráci s kostely, neziskovými a dalšími organizacemi společně pracují na tom, aby bezdomovcům poskytly v mrazivém počasí dostatek míst na přespání. A vzhledem k tomu, že se pohybují po celém městě a nemají trvalé místo, na kterém se zdržují, může být pro ně náročné najít včas budovu, kde můžou přečkat noc.

Vláda a neziskové organizace ve Švédsku se spojily s billboardovou firmou Clear Channel a společně spustily kampaň, která bezdomovcům pomáhá najít přístřeší. Sociální reklama se ve městě objevila na 53 nosičích poblíž mostů a zastávek metra, kde se lidé bez domova často zdržují. „Podle toho, co jsme zjistili, většina bezdomovců ve Švédsku ví, kde se ubytovny nacházejí, ale když klesnou teploty, otevírají se nové ubytovny, o jejichž existenci bezdomovci netuší,“ říká David Klagsbrun, mluvčí Clear Channel, která poskytla pro tento druh mediální komunikace své nosiče zdarma. 

Pro bezdomovce i dobrovolníky

Pro-komunitní billboardy sdělují jak informace o nejbližší ubytovně včetně volné kapacity a otevírací doby, tak informace pro dobrovolníky, které se týkají toho, jaké věci (kabáty, deky, kartáčky) jsou aktuálně nejvíc potřeba. Všechny údaje jsou přitom aktualizovány v reálném čase.

Když se propojí městská vláda s charitativními organizacemi a byznysem, mohou vznikat projekty, jež nakonec pomohou k lepšímu životu ve městech.

Kampaň se jeví jako úspěšná jak v navigování bezdomovců k tomu, aby přečkali noc v teple, tak v mobilizaci místních k větší aktivitě. Pro Clear Channel to znamenalo "pouze" získat informace z ubytovacích center o kapacitě volných míst a tom, co centra aktuálně potřebují. Tato "Smart City technologie" se osvědčila a bude pravděpodobně brzy aplikována i v dalších švédských městech.

Jak to jde v Praze?

V Praze je podle odhadů neziskových organizací až 15 tisíc lidí bez domova, letošní nástup zimy si vyžádal 4 oběti. I přesto, že u nás nejsou tak kruté zimy jako ve Švédsku, jsou bezdomovci v ohrožení. „Nejkrizovějšími částmi roku jsou přechody mezi ročními obdobími. Při přechodu mezi zimou a jarem se organismus těžko adaptuje na změny teplot nebo už je po zimě značně vyčerpaný, a tak může často bezdomovce posledních pár nocí před tím, než by měl vyhráno, stát život,“ říká Tomáš Ján z Pražského centra sociálních služeb.

Než noc venku, Nocleženku!

Ubytovny, kde mohou přečkat noc, doporučují lidem bez domova strážníci, kteří mají z dispečinku informace o tom, kde je aktuálně volno. Bezdomovci tak nemusí bloudit od ubytovny k ubytovně. Problém je však v tom, že lidé bez domova často odmítají respektovat řád nocleháren. Ubytují je pouze tehdy, pokud jsou střízliví, a mnoho bezdomovců si stěžuje, že si do azylového domu nemůžou vzít svého psa.

Nocleženka

I Praha ale pomáhá. S propagací za pomocí billboardových ploch v hlavním městě pracuje projekt Armády spásy Nocleženka, ve kterém za stokorunu můžete zajistit noc v teple člověku bez domova. Kromě postele, polévky a teplého čaje se mu dostane také možnosti popovídat si se sociálním pracovníkem a začít svou tíživou situaci řešit.

V loňském roce Prahu zaplavila kampaň „Ulice není moje volba“, kterou uspořádalo Centrum sociálních služeb Praha. Projekt upozorňoval na to, že i lidi bez domova jsou pořád "lidi", a odhaloval jejich příběhy. V rámci kampaně byla vydána kniha a doprovodila ji i výstava.


Posun směrem k chytřejšímu městu by tedy měl znamenat také posun k chytřejšímu řešení sociálních otázek. Když se propojí městská vláda s charitativními organizacemi a byznysem, mohou vznikat projekty, jež nakonec pomohou k lepšímu životu ve městech. A to nejen těm, kteří jsou momentálně bez domova.

Související…

Co už umí ty nejchytřejší domy: Reagují na teplotu těla i na vibrace
Ivan Verner

zdroj: Pop-Up City