Bruselem se denně prožene v průměru 370 tisíc aut. Mnohem efektivnější volbou přemisťování po městě je tady přitom cestování veřejnou dopravou. Jenže zpohodlnělí řidiči se nechtějí vzdát svého komfortu a často úplně zapomenou, že se ve špičce nemusí zdržovat v zácpách. Mohou využít zdejší MHD a auto si vyzvednout třeba na okraji města. Stačilo by jen změnit zajetý způsob uvažování.

Přesně téhle myšlenky se chytila místní přepravní společnost STIB/MIVB, která ve spolupráci s kreativní agenturou mortierbrigade připravila za využití městského mobiliáře řidičům osobních aut malé překvapení. Každý řidič, který hledal své auto s klíčem v ruce, narazil na tramvaj. Teda ne úplně doslovně.

Během prvních dvou dní interaktivní kampaně rozdala přepravní společnost stovky jízdenek a získala si pozornost 27 451 řidičů.

Doslova se ale rozblikala světla nejbližšího interaktivního billboardu s obrázkem tramvaje a ozvalo se známé "ding-ding", tedy úplně stejný zvuk, který obvykle vydává skutečná tramvaj. Když se pak řidič, zaujatý tím, co to vlastně odemkl, k reklamnímu stojanu přiblížil a zamířil na něj klíč od svého auta, okamžitě mu vyjel lístek na MHD zdarma. Jenom během prvních dvou dní zábavné interaktivní kampaně rozdala přepravní společnost stovky jízdenek a získala si pozornost 27 451 řidičů.

Kreativní technologie

Agentura mortierbrigade vyvinula interaktivní billboardy se speciálním hardwarem a softwarem, který dokázal rozpoznat frekvenci klíče od auta a zareagovat na ni. Když pak řidič zmáčkl tlačítko na svém klíči blízko billboardu, slyšel místo očekávaného zvuku "bíp-bíp" zvuk tramvaje. Tramvaji na billboardu se navíc rozblikala světla, stejně jako blikají vozidlu při jeho odemykání. Každý panel doprovázela výstižná slovní hříčka: "STIB/MIVB je klíčem k tomu Brusel pořádně rozjet." S cílem oslovit co nejvíc řidičů zvolila bruselská agentura pro umístění billboardů záměrně vysoce frekventovaná místa ve městě, kde spousta řidičů často marně hledá místo k zaparkování.

„Řidiči aut často uvíznou ve svých zajetých vzorcích a úplně zbytečně používají osobní auto i na trasy, kde by se mnohem snadněji a efektivněji dopravili MHD. Velká část řidičů navíc stráví hromadu času tím, že se v Bruselu snaží marně zaparkovat. Tahle doba je někdy dokonce delší než samotná cesta autem,“ vysvětluje smysl kampaně Joost Berends, kreativní ředitel a partner v mortierbrigade.

Klíčové automaty

Spolupráce agentury a přepravní společnosti však zašla ještě dál a interaktivní billboardy nebyly jediné, kde řidiči dostávali lístek zadarmo výměnou za pípnutí klíčem. Kampaň doprovázela řada automatů na jízdenky, které byly vybaveny totožnou technologií. Řidičům tak odpadla bariéra a nutnost kupování lístku a mohli místo auta rovnou skočit na metro, tramvaj nebo autobus. No co, když už držíte v ruce lístek...

Každé "bíp-bíp" se v mžiku mění na "ding-ding". Klíč od auta se tak stal trochu paradoxně nástrojem propagace tramvaje.

„Chtěli bychom, aby každý klíč od auta v Bruselu upozornil řidiče na existenci MHD, a přesvědčil je, aby jej používali o něco častěji,“ dodává kreativní šéf digitální sekce agentury mortierbrigade Ramin Afshar. „Technologie zachycující frekvenci klíčů od auta se zatím ukázala jako hodně úspěšný nápad. Každé "bíp-bíp" se v mžiku mění na "ding-ding". Klíč od auta se tak stal trochu paradoxně nástrojem propagace tramvaje. A to je přesně ten obrat v myšlení, kterého jsme chtěli docílit.“

Interaktivní panely a automaty na jízdenky byly v Bruselu součástí větší kampaně, která měla za cíl zviditelnit roli městské hromadné přepravy. Možná by podobnou kampaň stálo za to vyzkoušet i v Praze? Otázka je, zda by podobný automat na lístky první naštvaný řidič, který by si potřeboval rychle odemknout auto, nerozkopal.

Související…

Chceme hezčí, čistší a bezpečnější zastávky MHD, říká 56 procent Pražanů
Markéta Lukášková

foto: Little Black Book, zdroj: Little Black Book