Vyhlídka na jízdu v autě s cizím řidičem může být pro někoho nepříjemnější než představa cestování samořiditelným autem. Tedy alespoň podle výsledků nového průzkumu pojišťovací společnosti The Zebra. V průzkumu, v němž odpovídalo dva tisíce Američanů, 53 % dotázaných uvedlo, že by se cítilo bezpečněji v autonomním vozidle než při jízdě s řidičem sdíleného taxíku. Zdá se to paradoxní?

Mladší respondenti ve věku 18 až 24 let lépe přijímali vozidla bez řidiče, starší pětapadesáti let potom dávali přednost jízdě s řidičem. Nedávná studie společnosti J. D. Power a výzkumné agentury SurveyMonkey přitom ukázala, že se autonomní vozidla stále těší poměrně nízké důvěře cestujících. Jenže to už o sdílených taxících platí také. A zřejmě ještě víc.

Soudem proti Lyftu

Jízdy objednané přes aplikace, jako jsou Uber a Lyft, se staly rutinním a akceptovaným způsobem individuálního cestování, ale nedávné zprávy o řidičích zapojených do sexuálních útoků a únosů vrhly na cesty s cizím člověkem trochu jiné světlo. Alison Turkosová nedávno zažalovala Lyft  za jízdu, kterou absolvovala v roce 2017 v New Yorku. Ve svém blogpostu ji popsala jako noční můru, jelikož ji řidič odvezl úplně jinam a společně s dalšími dvěma muži ji sexuálně napadl. Lyft jí za to účtoval necelých 13 dolarů a řidiče z platformy nevyřadil ani poté, co byl útok nahlášen. Podle Alison Turkosové Lyft opakovaně ignoruje příběhy obětí napadení a ona se to rozhodla změnit soudní cestou.

Neustále pracujeme na vylepšení platformy, a proto jsme investovali do nových funkcí a politiky na ochranu našich cestujících a řidičů.

Žaloba byla podána v San Franciscu, kde Lyft sídlí, a viní ho z nedbalosti, zkreslování bezpečnostních standardů a neschopnosti řešit bezpečnostní obavy těch, kteří mají s platformou podobné zkušenosti jako Alison. Podle ní tato společnost nikdy neměla zájem obětem napadení vůbec věřit, natož jim nějak pomoci. Lyft pak ve svém prohlášení uvádí: „To, co tito cestující popisují, je hrozné a nikdo by to neměl snášet. Neustále pracujeme na vylepšení platformy, a proto jsme investovali do nových funkcí a politiky na ochranu našich cestujících a řidičů.“

Funkce "volám policii"

V tomto konkrétním případě Lyft nejprve dostal zprávu o incidentu formou reportu o nesprávné trase. Že se jedná o bezpečnostní incident, se začalo řešit až v květnu roku 2018, kdy společnost začala spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení po podání předvolání. Začátkem září zažalovala Lyft skupina čtrnácti žen s podobným tvrzením o nedostatečných reakcích na další případy únosů a sexuálních útoků.

Uber i Lyft přidaly do svých platforem prvky, které zvyšují bezpečnost cestování. Nové nástroje v aplikaci sledují jízdu na neobvyklá místa a obě společnosti mají nově funkci volání policie v případě nouze.

Související…

Sdílené byty i auta. Stane se soukromé vlastnictví po pandemii přežitkem?
Ivan Verner

foto: Shutterstock, zdroj: Mashable