V první fázi Portál Pražana nabídne občanům možnost elektronických podání pražskému magistrátu. Půjde například o Oznámení o konání shromáždění, Žádost o záštitu primátora, Žádost o informace dle zákona 106/1999 nebo Žádost o potvrzení platnosti nájemní smlouvy v bytě hlavního města Prahy. Rovněž bude možné rezervovat si termín návštěvy úřadu online, konkrétně na odboru dopravně správních činností. Portál také nabídne možnost propojit profil Portálu Pražana s profilem Lítačky, kde si bude moci občan například ověřit platnost kupónu.
„Naším cílem bylo vytvořit jedno místo, na kterém si bude občan vyřizovat svoje záležitosti směrem k Praze, ať už jde o elektronická podání u vybraných agend města pro občany, kteří se do systému přihlásí, nebo zpřístupnění údajů občana z agendových informačních systémů, například stav přeplatků a nedoplatků za komunální odpad. To vše bez nutnosti návštěvy úřadu, pouze pomocí počítače nebo chytrého telefonu,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib.
Spolupráce s vnitrem
Postupně bude podle jeho slov docházet k rozšiřování funkcionalit Portálu Pražana, další by mohly přibýt už na přelomu roku. V rámci příštího roku by také měla být připravena možnost přihlásit se do portálu pomocí internetového bankovnictví (tzv. „bankovní identita“). Aktuálně se lze k Portálu Pražana přihlásit prostřednictvím datové schránky nebo vytvořením účtu v Portálu národního bodu pro identifikaci a autentizaci eidentita.cz.
Jedná se o relativně unikátní příklad spolupráce mezi státní správou a samosprávou, která šetří prostředky daňových poplatníků.
Spuštění Portálu Pražana pro město připravila a provoz bude i nadále zajišťovat městská organizace Operátor ICT (OICT). Podle generálního ředitele OICT Michala Fišera vznikl nový portál na základě státního Portálu občana. „OICT úzce spolupracuje s Ministerstvem vnitra ČR a NAKIT, od kterých převzal již existující zdrojové kódy a přizpůsobil je na míru hlavnímu městu. Tím se urychlil vývoj nového portálu a snížily se náklady na jeho vývoj. Jedná se o relativně unikátní příklad spolupráce mezi státní správou a samosprávou, která šetří prostředky daňových poplatníků,“ vysvětlil Michal Fišer.
Za necelých 15 milionů
Vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci, ředitel NAKIT Vladimír Dzurilla, k tomu řekl: „Je to další příklad toho, že se nám eGovernment daří. Spolupráce NAKITu a Magistrátu hlavního města Prahy na výstavbě Portálu Pražana představuje efektivní kooperaci v rámci veřejné správy. A co je skvělé, souvisí s tím i značná úspora nákladů. Portál občana jsme spolu s Ministerstvem vnitra stavěli a i nadále rozvíjíme právě s vizí sdílení nejen zdrojových kódů, ale i dalších funkcionalit.“
Pro úřad je portál příležitostí pro digitalizaci a zefektivnění jeho práce.
V okamžiku zveřejnění pilotní verze dosáhnou náklady na spuštění Portálu Pražana necelých 15 milionů korun. Právě možnost převzít funkcionality z celostátního Portálu občana představuje úsporu nákladů o dalších zhruba 10 až 15 milionů korun. „V praxi to pro občana znamená zpřístupnění úřadu kdykoliv z pohodlí domova, usnadnění řešení životních situací a zvýšení komfortu při vyplňování formulářů využitím informací z Registru obyvatel. Pro úřad je portál příležitostí pro digitalizaci a zefektivnění jeho práce. Nyní jsme na začátku a počet dostupných služeb se bude rychle zvyšovat také díky postupnému zapojení městských částí a městem zřízených organizací,“ upřesnil ředitel Úseku vývoje a architektury OICT Michal Kraus, který má vývoj a provoz Portálu Pražana v kompetenci.
„Jsem si jistý, že zákon o právu na digitální služby, který zajistí do pěti let potřebnou nabídku digitálních služeb veřejné správy, a bankovní identita, která umožní pohodlně ověřovat naši identitu na dálku, budou znamenat po mnoha letech zásadní přelom v českém eGovernmentu,“ dodal na závěr Zdeněk Zajíček, viceprezident Hospodářské komory ČR a prezident ICT unie.
Reklama
foto: Praha.eu, zdroj: Operátor ICT