Marek Leffler byl ve čtvrtém ročníku průmyslovky, když nastoupil na brigádu do KFC. „Nikdo tomu nevěří, ale já jsem si vždycky chtěl vyzkoušet práci za pokladnou,“ usmívá se energický mladý muž, který popisuje bleskovou cestu k úspěchu. V jednom z nejúspěšnějších fastfoodů se rychle dostal na manažerskou funkci, už v osmnácti vedl celou vlastní pobočku.

„Byla to obrovská škola, naučil jsem se tvrdé dovednosti, vyškolil jsem se v marketingu a potkal spoustu zajímavých lidí. Ale chtěl jsem zkusit podnikat sám,“ přibližuje, jak ho lákalo mít něco, co bude tvořit sám a podle sebe. V necelých 20 letech založil vlastní marketingovou agenturu. Proslulé KFC bylo jejím prvním klientem, což byl fenomenální úspěch, který zdaleka nekončil.

ReFresh Bistro jako něco jiného

Ke KFC se pak přidaly další pobočky věhlasných podniků, Burger King, Starbucks, Pizza Hut nebo Vodafone a částečně i Alza. Agentura pokračuje dál, Markovi ovšem chybělo něco tvořit. V té době zrovna přišla zajímavá nabídka ze školy, kam kdysi chodil. Paní ředitelka mu navrhla, jestli by nechtěl provozovat školní bufet.

Letos máme už pětatřicet poboček po celé republice.

„Většina školních bufetů dnes vypadá pořád jako před dvaceti lety, jsou to tmavé místnosti po uklízečce nebo okénka, která jdou sotva otevřít,“ vypočítává Marek, co měl měnit. Prostor zmodernizoval, dodával i jiné potraviny a nápoje. A další školní rok si přibral pět dalších poboček na středních školách v Praze a okolí. Spolu s tím založil firmu Designex Food, pod jejímiž křídly dnes funguje ReFresh Bistro. „Letos máme už pětatřicet poboček po celé republice,“ říká Lucie Benešová, která ve firmě pracovala původně jako asistentka, dnes má na starosti celý projekt školních bister a je ředitelkou společnosti.

Moderní bistro

Síť poboček má expandovat, firma počítá s tím, že ročně bude přibývat minimálně dalších 10 provozů. Vše je na cestě k úspěchu. Studenti v ReFresh Bistro rádi nakupují, milují nejen tamní moderní design a nabídku, oceňují i pokročilé technologie, kdy už řada poboček má samoobslužné pokladny.

„Ředitelé nám ze začátku ani nevěřili, že něco takového můžeme z jejich starých školních okének udělat,“ říká podnikatel. „Teď už ale máme dostatek referencí, takže je dokážeme přesvědčit, a oni pochopili, že dobré bistro může zvýšit úroveň jejich školy i v očích rodičů a studentů,“ prozrazuje Leffler, že se jeho nápadu daří.

Jiný školní bufet

Bistra fungují na bázi franšíz. Mají takřka stejný design, nábytek, sortiment i systém prodeje. „Díky tomu nemáme problém síť rychle rozšiřovat. Dokážeme modernizovat jakýkoli prostor, ať už je to místnost velká jako třída, nebo jen komora či zákoutí,“ upozorňuje na flexibilitu Leffler. Do každé pobočky se na začátku vloží 100 až 250 tisíc a vše může začít běžet. Návratnost je vypočítaná na deset až patnáct měsíců. Kdo v provozovnách obsluhuje? Studenti, senioři nebo maminky na mateřské.

„Musíme obsloužit velký počet zákazníků během pár krátkých přestávek, proto využíváme technologie, samoobslužné pokladny, placení kartou, vyvíjíme aplikaci, která by nákup studentům ještě usnadnila,“ popisuje progres podniků Benešová. Zdá se, že vize růstu se naplní. Vždyť ani pandemická opatření tento byznys nezničila a z původních 18 poboček je nyní už 35 bufetů. „Od začátku chceme budovat velkou síť, abychom zvýšili celkový obrat firmy. Chceme růst o 10 nových poboček ročně,“ prozrazuje další plány Marek Leffler.

Související…

Růst školních bufetů ReFresh málem zastavil covid, přesto zdvojnásobí počet poboček
Komerční článek

foto: ReFresh Bistro, zdroj: ReFresh Bistro