Záleží mi na životním prostředí a oceňuji klasický, přírodní styl. Problém je, že moje váha dost kolísá, a sotva investuji do něčeho krásného, už mi to nesedí. Jistě, mohu si věci ponechat, ale jsou strašidelnou připomínkou přibývání na váze. Existují dobré přírodní ekologické značky, které mají schopnost se smrsknout či zvětšit? Jak nejlépe postupovat při dalším nákupu? Napsala Erin z amerického města Providence.
Změny váhy a tvaru těla, kilogramy přibývající či ubývající, ať už v důsledku nemoci, věku, změny životního stylu, těhotenství, duševního zdraví nebo finančních okolností, jsou prostě součástí života. Nohy a boky se rozšiřují, když očekáváte dítě. Špeky se přemisťují do jiných míst. A nemoc je dokáže úplně rozpustit.
To, že návrháři tyto změny často neberou v úvahu, souvisí s tím, že móda je dělaná téměř na jedno použití. Je totiž v zájmu módního průmyslu, aby si lidé kupovali další a další věci. To vše je navíc umocněno naší kulturní a společenskou vazbou na fyzické ideály a do jisté míry tento trend souvisí i se selháním lidské představivosti. Faktem však je, že oblečení by nemělo vytvářet problémy, ale spíš je řešit. V životě je více než dost proměnných, které nám mohou dost zavařit, a oblečení by mezi ně opravdu patřit nemělo.
Vsaďte na elastické materiály
Jedním z pozitivních jevů, které přinesly měsíce izolace během pandemie covidu, je fakt, že dokážeme více ocenit pohodlné oblečení včetně pružných a elastických materiálů, jež se přizpůsobí i výkyvům ve velikosti. Tyhle materiály se zkrátka již nevyužívají pro oblečení „nadoma“ a do tělocvičny.
Přestože většina z nás při nákupu oblečení kvůli změnám hmotnosti plánuje utratit co nejméně peněz, protože „změna může být jen dočasná“, chytřejší přístup by měl být spíše kombinací sebepřijetí a investice. Nejzákladnější zbraní v boji za zmírnění role módy v klimatických změnách je jednoduše si oblečení ponechat a nosit ho déle. Zaměřte se tedy především na výběr oblečení, které máte rádi a které má potenciál vyvíjet se spolu s vámi. A to doslova.
Neinvestujete jen do svého šatníku, ale také do klidu své budoucí mysli.
Zapomeňte na šmrnc a trendy věci a zvažte kalhoty a sukně s určitou mírou poddajnosti. Stylistka Karla Welchová, která má vlastní značku a která spolupracovala například s herečkami Tracee Ellis Rossovou a Amy Poehlerovou, řekla: „Dejte si záležet na objemu. Zkuste pánskou košili, pod kterou si můžete vzít dlouhou elastickou černou sukni, nebo dokonce legíny, a nikdo vás netrumfne.“
Zvažte nové technologie výroby
Zkusit můžete také třeba černé zvonáče nebo se poohlédněte po pěkných plátěných či gázových kalhotách se šňůrkou nebo gumou v pase a nohavicemi, které lze ohrnout nebo nechat delší, radí návrhářka.
Pokuste se nalézt oblečení vyrobené pomocí technologie tepelného lisování, záhyby díky ní nikdy neztratí svůj tvar a oděv se sám přizpůsobí různým tvarům. Nakonec zvažte zavinovací šaty, které dávají nositelce do rukou velkou kontrolu nad velikostí. Nebo šaty s vysokým elastickým pasem, které se přizpůsobí každé postavě.
Vyhněte se obepnutému oblečení
Když procházíte váhovými výkyvy, autorka blogu The girl in the ocean doporučuje držet se dál od všeho, co je přiléhavé a neelastické. Tyto kousky se vašemu tělu rozhodně nepřizpůsobí. Posun v jakémkoli směru bude znamenat, že už to nebudete moci nosit. Je to škoda oblečení, času i pohodlí.
Seznamte se s módou z druhé ruky
Ne pro každého je toto řešení snadné. Pokud si nejste jisti, zda vůbec chodit do secondhandu a vintage obchodů, jedním z produktů, které tam začít kupovat, jsou svetry a topy. Není to tak zastrašující jako džíny a kalhoty, myslí si blogerka. Další možností je nakupovat online, zbaví vás to sekáčového pocitu, jen je pak těžší zboží vrátit, když vám nesedne.
Nakupování z druhé ruky je nejudržitelnější variantou, protože se zbavíte tlaku na životní prostředí, který představuje neustálá výroba nových oděvů. Je to také skvělá alternativa pro lidi, kteří rádi neustále obměňují svůj šatník. A přemýšlejte o tom takto: Neinvestujete jen do svého šatníku, ale také do klidu své budoucí mysli.
Reklama
foto: Shutterstock , zdroj: New York Times