Jeden z nejznámějších městských prostorů na světě dramaticky změní svůj charakter. Před několika dny vybrala pařížská radnice ze 43 krajinných architektů londýnskou společnost Gustafson Porter + Bowman, aby se chopila zásadní přeměny prostoru pod Eiffelovou věží. Podle plánu se má současný dopravní most spojující dominantu Paříže s metrem proměnit v zahradní pěší zónu a propojit dvě nová náměstí a starší, nově revitalizované parky, čímž společně vytvoří největší zahradní plochu ve městě.
O tom, že oblast kolem Eiffelovy věže zoufale volá po revitalizaci, se moc neví. Samotná věž je stále krásná – patří mezi památky, které nadchnou snad každého návštěvníka. Její bezprostřední okolí je však už poměrně opotřebované a také velmi hektické.
Většina turistů k věži přichází po hlučném břehu řeky Seiny přeplněnými chodníky, kde si člověk mezi davy turistů může procházku jen stěží užít. Zahrady Champs de Mars, ze kterých se věž zdvihá, jsou nepochybně velkolepé, ale jakožto pozemek původně určený pro vojenské přehlídky mohou někomu připadat strohé, prašné a v létě málo stinné.
Náměstí bez aut
To vše se má ale již brzy změnit. Nový plán, který bude zcela financován z prodejů vstupenek na věž, má být dokončen v roce 2024 a vedení města doufá, že pomůže k zatraktivnění celé oblasti. V současné době většinu návštěvníků „vyplivne“ stanice metra Trocadéro přímo do rušného dopravního víru, kde se stávající zahrada utápí mezi kolonami aut. Nový návrh počítá s odstraněním jízdních pruhů a jejich nahrazením stupňovitým amfiteátrem trávníku, který vytvoří velkou zahradu s nádherným výhledem na věž. Odtud se také budou moci návštěvníci dostat na zcela nové náměstí Place de Varsovie, jež bude určené pouze pro chodce.
Celá oblast bude nejen tišší, ale díky stromům a fontánám také příjemnější v době letních veder. Jenský most, který k věži vede, bude osázen stromy a určen pouze pro chodce, jeho povrch ale bude dlážděný pro případný průjezd zásahových vozidel. Odklon dopravy na pravý břeh vytvoří také další pěší náměstí nazvané Place Branly, zatímco zahradní promenáda bude pokračovat dál podél řeky až k nadzemní stanici metra Bir Hakeim, která je dalším hlavním přístupovým bodem k věži.
Největší zahrada
Pod samotnou věží bude otevřeno více obchodů se vstupenkami a také kiosků, na některých místech si budou moci turisté nechat před výstupem na věž svá zavazadla. Aby nedošlo k narušení typického panoramatu, většina z nových zařízení bude zapuštěna do země a z velké části pokryta trávníkem. I v této oblasti dojde k rekultivaci stávajících zahrad a zasazení nových stromů.
Všeobecně řečeno se nejedná o žádné velké změny. Všechny malé kroky úprav městského plánu se však spojí do něčeho významného; stanou se totiž největší pařížskou zahradou, dlouhou celou míli, tedy více než 1,5 kilometru. Vůbec nejpozoruhodnějším prvkem přeměny okolí věže je ale fakt, že zapadá do právě probíhající kampaně usilující o to, aby Paříž výrazně omezila osobní motorová vozidla.
Tento poměrně kontroverzní návrh byl poprvé předložen už před delší dobou, nejsilněji se však hlásí k životu během posledních dvou let, od doby, kdy se město rozhodlo, že automobily trvale odstraní z části břehu řeky Seiny. A nyní se tato dopravní transformace postupně šíří po celé metropoli s tím, jak jednotlivé části Paříže zakazují automobily staršího data výroby. S těmito novinkami jde nový plán zahrad ruku v ruce, navíc nepoškodí vzhled okolí Eiffelovy věže, naopak ho učiní ještě atraktivnějším.
Reklama
foto: Gustafson Porter + Bowman, zdroj: City Lab