Určitě jste to také někdy zažili. Ucítíte vůni a okamžitě se vám asociuje zážitek, který s ní máte spojený. Vůně vás dokáží naladit i rozladit, rozesmát i rozplakat a koneckonců i vyburcovat ke koupi.
Vůni vnímáme spíše jako doplněk, který dotváří celkový dojem. A je jedno, jestli se jedná o osobní parfém nebo aroma, které se line naším domovem. Původně ale vůně nebyly považovány ani tak za něco líbivého, jako duchovního.Už před 6000 lety byly využívány různé oleje k léčivým rituálům. Věřilo se, že se jedná o poselství bohů, které má uzdravující moc. Lidé bohům jejich dary opětovali a vůně se tak vedle léčivé esence stala i nejexklusivnější obětinou bohům.
Ve středověku, kdy byl objeven růžový olej, a tím pádem bylo docíleno výdrže vůní, se využívaly jako svátost přímo při náboženských obřadech, které mnohdy trvaly několik hodin.
Lineárně s tímto obdobím na druhém konci světa vzkvétala teorie o léčbě vůněmi. Vůně byly využívány v lidovém léčitelství jako tlumiče bolesti i životabudiče. Dokonce se věřilo, že každodenní koupel v aromatických silicích zajistí pevné zdraví a dlouhověkost.
Dnes má vůně tak obrovský význam, že se promítá hned v několika oblastech moderního života. Kromě toho, že se jedná o nutnou třešničku na dortu ke krásnému makeupu, skvělému sestřihu nebo dobrému outfitu, nás obklopují na každém rohu. Je zcela běžné, že se jimi obklopujete doma, v autě, v práci, všude, kde se chcete cítit dobře a kde chcete, aby se příjemně cítilo i okolí.
„Lidé dokážou identifikovat asi 10 000 různých vůní. Jejich čichové vnímání ovlivňuje jejich každodenní činnosti, emoce nebo nálady,“ vysvětluje vznik Petr Brabec, zakladatel Centra interiérových vůní ARIA PURA. Právě proto se vůně dělí na kategorie podle svých základních účinků. Ty uklidňující a navozující spánek patří do ložnice, vůně příjemné a svěží tam, kde potřebujete podpořit koncentraci. Existují ale i vůně, které dokážou prodávat.
Když vůně prodává...
Některé maloobchody již celkem dlouho vsází na hodnotu vůně jako na jeden z marketingových nástrojů. Jejich provozovny voní třeba po popcornu nebo kávě, které lákají zákazníky nejen k nákupu jako takovému, ale i vyšším útratám.
„Důležité je podotknout, že vůně funguje jako podpora prodeje sama o sobě. Neznamená to tedy, že v čokoládovně musí vonět čokoláda a v kavárně zase káva. Nebo že se vůně nehodí do obchodu s prádlem. Podstatou je, že vůně působí velmi účinně na lidský mozek, zejména na jeho část zodpovědnou za emoce, pocity a nálady. Vytváří vlastně 75 % našich denních emocí,“ vysvětluje Stanislav Koros z Centra interiérových vůní.
Realitní agenti už dlouho používají scent-marketing jako dobrý způsob, jak zvětšit pohodlí svých klientů. Jako obyčejný příklad mohou posloužit i prodejci využívající vůně koláčů a pečiva pro zvýšení pocitu domova. Bytoví developeři, hotely, obchody a dokonce i výrobci automobilů se čím dál častěji obrací na marketéry s tím, že chtějí mít „vlastní vůni“, jenž pomůže podpořit náladu zákazníků a udělat dojem. Jedná se o vůně jemné a téměř nepostřehnutelné, které si často ani neuvědomujeme. V scent-marketingu se využívají jen pečlivě vyladěné a vybrané vůně, které dokážou zákazníkům navodit pocit dobré atmosféry, dobré nálady.
foto: Pixabay