Petr Janda je majitelem úspěšného Klubu Pánů z Ponožkovic, který již sedmým rokem posílá svým členům každý měsíc do poštovních schránek barevné překvapení v podobě unikátního ponožkového páru. Letos se poprvé od založení Klubu pustil i do pracovních činností mimo Ponožkovice. Vznikla tak nová ponožková služba Ponožkátor, ale nezůstalo jen u ponožek.
Jak se daří Klubu Pánů z Ponožkovic? Je o členství stále zájem?
Daří se dobře, děkuji za optání. Situace se u nás změnila v tom, že již nelovíme tolik nové členy, protože máme řadu stálých a vracejících se zákazníků, kteří členství okusili v minulosti a teď se k němu vracejí. To je obrovská výhoda a jsme za ni nesmírně vděčni. Na oplátku se snažíme prožitek z členství neustále vylepšovat. Jsme sami sobě největšími kritiky.
Co se zákazníkům na členství líbí nejvíce?
Myslím, že se jim líbí naše ponožky, bez toho by jistě členy klubu nebyli. Navíc je jim příjemné ono každoměsíční překvapení přímo v jejich poštovní schránce. Svou roli hraje asi také atmosféra klubu. Pánských uskupení našeho ražení není mnoho a ponožkové kavalírství se také rozšiřuje spíše postupně než explozivně. Plus mě napadá, že často dostávají pánové členství jako dárek od jejich lepších poloviček, takže zde je klíčem to, že se dámám líbí muži v našich ponožkách. Koneckonců za každým skvělým mužem stojí ještě lepší žena.
Nezasáhl vás tedy letošní rok tak jako ostatní společnosti z módního odvětví?
V kontextu ostatních společností si nemůžeme ani půlslovem stěžovat. Naopak bych rád řekl, že je spousta dobrých firem či šikovných živnostníků, kteří jsou letos na lopatkách, a není to jejich vina. To se samozřejmě může v podnikání stát, ale o to více si takových lidí vážím a přeji jim, aby vše zvládli.
Vtip je v tom, že vzorek ponožek vzniká digitálně pomocí 3D modelů. Je to výrazně rychlejší než na pletacích strojích a kreativitě se zde meze nekladou.
Nám samozřejmě pomáhá, že je náš primární kanál internet a nemáme kamenné prodejny. Naše ponožky navíc chodí poštou, takže se hodí i jako dárek, který nemůžete předat osobně, a po těch je letos větší poptávka než obvykle. Oboje je souhra okolností a bylo by ode mne pošetilé si namlouvat, že jsem to skvěle vymyslel. Byť by to byl asi hezký pocit, takže chápu, proč mu někdo může propadnout.
Nebojíte se ale toho, že lidé přestanou kupovat zbytné věci, jako jsou barevné ponožky?
Stát se to může, žádné záruky neexistují. Mohu dělat jen dvě věci. Zaprvé se snažit poskytovat co nejlepší služby našim zákazníkům a zadruhé stavět firmu tak, aby byla co nejlépe schopná absorbovat externí šoky. Na tom prvním pracujeme neustále až obsesivně. To druhé byl jeden z důvodů, proč jsme se letos rozhodli založit dva spin-off projekty. Máme tak více obchodních pilířů.
O jaké projekty jde?
Prvním je Ponožkátor, což je služba na výrobu ponožek na zakázku. Lidé si mohou nechat udělat ponožky dle svého přání pro svou firmu, organizaci či hokejový klub. Dáváme jim k dispozici schopnosti a znalosti, které jsme nastřádali za sedm let ponožkování.
Jak se myšlenka na Ponožkátor zrodila?
Oni ji vlastně zplodili – stejně jako většinu mých dobrých nápadů – sami členové Klubu Pánů z Ponožkovic. Ti nám psali, že by si u nás chtěli nechat vyrobit ponožky třeba na nějakou speciální událost, jako je svatba, slunovrat či přechod celé České republiky.
Byly to často opravdu vtipné nápady, naši členové jsou prudce kreativní. Dlouho jsem ale odmítal rozptýlení a chtěl se soustředit na hýčkání členů v rámci klubu. Postupně jsme se však přiblížili na dostřel nové službě a pak přišla karanténa, kdy se naskytla příležitost docvaknout poslední kus cesty ke spuštění Ponožkátoru, protože grafici a programátoři měli více volného času. V podstatě jsem jen zmáčkl spoušť, když mi koroptev sama vlezla do rány.
Jak Ponožkátor funguje?
Jde o službu, pomocí které si zákazník může nechat vyrobit ponožky na zakázku. K ponožkám si může nechat vytvořit svoji vlastní etiketu i krabičku, a získá tak originální dárek na vysoce profesionální úrovni. Dokonale sladěný, vysoce kvalitní a ještě k tomu všemu vyrobený přesně na míru. Můžete si vymýšlet všemožné kreace. Na trhu takto komplexní ponožková služba není a naopak jsou menší zakázkové poptávky takovou popelkou, ke které se výrobci chovají hezky, jen když nemají co jiného vyrábět, a na kvalitě je to znát. Pokud jste dostali nebo naopak darovali ponožky třeba jako firemní dárek, asi se mnou budete souhlasit, že kvalita stála za letitou bačkoru.
Takže nabízíte něco nadstandardního?
Teď ano, ale snad se ukáže, že jsme spíše standard posunuli výše. S námi si můžete hrát, různě kombinovat a libovolně vybírat. Mým cílem je, aby i samotný proces přípravy ponožek zákazníky bavil, protože tím otevřeme brány tvořivosti. Chceme vše dotáhnout do posledního detailu, proto si můžete vymyslet i své vlastní etikety a krabičky a oboje personalizovat.
Ponožkátor.cz
Inspiraci hledejte na www.ponozkator.cz, zajímají-li vás ponožky na míru. V případě, že se vám líbí myšlenka vstoupit do Klubu Pánů z Ponožkovic, a patřit tak k tisícům spokojených členů, prozkoumejte www.ponozkovice.cz. Ponožkátor je nová služba od tvůrců Klubu Pánů z Ponožkovic. Ten již 6 let každý měsíc posílá svým členům do poštovních schránek barevné ponožky, které jsou pokaždé jiné a unikátní. Jejich vzhled je do poslední chvíle přísně tajen, aby šlo pro členy Klubu o překvapení. Naopak Ponožkátor umožňuje zákazníkovi vytvořit si ponožky zcela dle jeho představ. V případě volnějších zadání jsou však k dispozici i designéři, kteří vzhled ponožky dle představ zákazníka navrhnou, a to včetně ladícího obalu, aby byl dojem z ponožek dokonalý.
Takže například každý svatebčan, host, zákazník, pro něhož jsou ponožky určeny, si může přečíst své jméno, či dokonce osobní vzkaz na krabičce, což je skvělé zejména u dárků pro obchodní partnery či kolegy. Představte si třeba, že zaměstnanec dostane od firmy dárek, kde na krabičce bude napsáno: „Emile, letos se ti to opravdu povedlo. Seš pašák, děkujeme!“ To přeci musí potěšit, byť přiznávám, že hodně záleží na znění vzkazu...
Dobře. Chci tedy ponožky ve vlastním designu, musím něco o ponožkách vědět?
Nemusíte vědět vůbec nic. O technická rozhodnutí se postaráme my. Ponožky budeme vzorovat digitálně, takže to bude rychlý a jednoduchý proces. Navíc si od nás můžete nechat navrhnout třeba i deset různých designů, když budete chtít. Vtip je v tom, že vzorek ponožek vzniká digitálně pomocí 3D modelů. Je to výrazně rychlejší než na pletacích strojích a kreativitě se zde meze nekladou. To je u klasického vzorování na stroji nemyslitelné. Navíc je možné nechat sladit barevnost různých materiálů, takže budou ladit etikety na ponožkách i krabičky.
Takže si můžu vymyslet, co chci, třeba kocoura Garfielda?
Ano, můžete. Akorát ten asi bude někomu patřit, takže bychom od vás potřebovali potvrdit, že máte práva na to si nechat takovou ponožku vyrobit...
Kolik párů ponožek na míru si musím minimálně objednat?
Na Ponožkátoru je skvělé, že je možné realizovat zakázky už od 40 ponožkových párů. A to právě díky digitalizaci. Předtím mě mrzelo, že jsem musel zákazníky, kteří přicházeli se svými vlastními nápady na ponožky, odmítnout s tím, že technologie a komplikovanost výroby neumožňuje vyrábět v malém. Pletaři nemají malé zakázky rádi. Nevyplácí se jim. Ponožkátor tohle úskalí řeší. Počítačové 3D modely jsou úžasná věc.
Jak dlouho trvá celý proces od poptávky až po chvíli, kdy budu mít ponožky v ruce?
Proces je tak rychlý, jak je zákazník schopný se rozhodovat. Opravdu. Tím, že se vzoruje digitálně na 3D modelech, jsou návrhy k dispozici bryskně. V nejrychlejších případech se dá vyladění zakázky stihnout za dva dny. Dodání ponožek pak zabere dva až tři týdny. Teď možná budou kvůli začínající vánoční sezóně lhůty trošku horší, ale pořád ještě stíháme dodání v listopadu.
Pro Ponožkovice vyrábíte ponožky v Česku. Je tomu stejně i v rámci projektu Ponožkátor?
Ano, toho se držíme. Chceme dodávat kvalitní český produkt a využíváme české pletárny. Zahraniční pletárny máme připravené jen na situace, kdy by se pro nějakou zakázku nepodařilo najít v Česku umístění v termínu, nebo by zákazník požadoval nějakou technologii, která u nás není dostupná. Samozřejmě vše by bylo se souhlasem zákazníka.
Jaký je rozdíl mezi tím, když využíváte k navrhování zakázek 3D modelování a když si musíte poradit bez něj?
Zásadní. Při vzorování ponožek bez 3D, tedy na stroji, musíte nejprve zastavit třistakilový kolos. Nasadit na něj vhodný materiál, což je třeba osm různých cívek. Zkontrolovat všemožná nastavení. Pak jej na pár minut pustíte a upletete vzorek a zase jej vypnete. No a nejlepší je, že pak fyzicky upletenou ponožku stejně vezmete, vyfotíte ji mobilem a pošlete ji e-mailem zákazníkovi.
Samozřejmě jde vzorek vzít a zákazníkovi poslat poštou. Pak počkat pár dní, než se ozve. Stroj mezitím předělat na něco jiného a až přijde zpětná vazba na fyzický vzorek, projít celé kolečko znovu. Nicméně to se dá dělat jen u velkých zakázek na tisíce či desetitisíce párů, aby se všechny ty vícepráce zaplatily. A podobných případů neefektivity je v procesu vícero. My jsme díky Ponožkátoru přesunuli proces tvorby návrhů na počítač. Dokážeme tak vyrábět ponožky už od výše zmíněných 40 párů. Byl to ekonomický oříšek, ale vypadá to, že jsme jej rozlouskli.
Jak 3D modelování ponožky funguje?
U 3D modelování si skutečně počítač popíše danou scénu v 3D souřadnicovém systému. Teprve pak počítá, jak tuto scénu zobrazit na 2D monitor. Je tedy jasné, že to vyžaduje hodně počítání. To však přestává být problém s tím, jak se výpočetní výkon všech zařízení posouvá. Před třemi lety bychom Ponožkátor spustit nedokázali, protože by nám chyběly technologie. Dnes se naše modely ponožek zobrazují i na mobilech přímo v internetovém prohlížeči bez nutnosti specializované aplikace. Vlastní design ponožek s námi můžete tedy řešit třeba i cestou domů z práce, tedy pokud neřídíte.
A co druhý projekt? Ten se také týká ponožek?
U něj jsme zabrousili do úplně jiného odvětví. Vyvinuli jsme systém pro řízení rozvozu jídel. Speciálně je zaměřený na pravidelné závozy třeba obědů do zaměstnání. Věřím, že tento trh poroste a nám se naskytla příležitost vyvinout produkt jaksi náhodou. Můj strýc a bratranec provozují přesně tento typ gastro služby, ale vše řešili v excelu, či dokonce ručně metodou tužka-papír, což je drtilo na pracnosti. Chtěl jsem jim trošku pomoct, a tak jsme pro ně postavili systém odpovídající současnému století. Říkáme mu Dlabob.
Jedná se tedy o software pro restaurace?
Ano, software pro restaurace, které neprodávají jídla jen pro konzumaci v místě, ale také je rozváží. Při takové činnosti je potřeba udržovat pořádek v tom, co si kdo objednal, zrušil, zaplatil a tak dále. Ideálně tak, aby si zákazník sám objednal, systém vše zaznamenal, připravil štítek na krabičku a kuchyni dal ve správný den pokyn, co má uvařit. To vše řeší Dlabob. Je to klasická automatizace procesů počítačovým programem. Není v tom žádná magie, šlo jen o to dát si tu práci systém postavit a mě takové věci baví, takže to do sebe hezky zapadlo.
Jedná se o něco podobného jako Damejidlo.cz?
Ne, to je jiná služba. Popíšu, jak to funguje u nás. V naší kanceláři je v průměru tak čtyři až pět lidí. Všichni si dopředu na celý týden objednáme obědy a pak nám každý den přijde objednaný oběd pro daný den. To je daleko pohodlnější a diametrálně levnější než si objednávat každý den speciální závoz přes „Dáme jídlo“. My jsme pro restaurace, které se tímto typem rozvozu zabývají, udělali systém, který jim zjednoduší život.
Reklama
foto: Klub Pánů z Ponožkovic, zdroj: Ponožkátor.cz