Dan Trnka se v oboru pohybuje od šestnácti let. Vyučený kadeřník, pedagog pro obor učňovského školství a také muž, který v oblasti kosmetiky provozoval mezinárodní obchod. Dříve prodával kosmetiku po kamionech, dnes ji ale raději prodává „jen“ po paletách. Kvalita, ne kvantita – to je to, co ho nyní zajímá. „Spíš než jako obchodník s kosmetikou jsem si připadal jako obchodník s čárovými kódy,“ říká. A právě to se Dan rozhodl změnit.
„Prodával jsem korporátní výrobky, za kterými nebyla konkrétní tvář, a jejich úspěch byl vykoupen tvrdě zaplaceným marketingem. Proto jsem svůj byznys změnil a začal jsem vyrábět vlastní produkty. Tady v Česku, s nejlepšími lidmi v oboru. Vývoj produktů trvá roky, netestujeme je na zvířatech, ale na lidech.“ Na těchto hodnotách postavil Dan Trnka značku Beviro, která se nyní prodává nejen v Česku, ale také v desítkách dalších zemí.
„Už si dáváme pozor na to, co jíme a co pijeme. Jsme například velmoc malopivovarnictví a lidé dávají přednost velmi dobrému, i když dražšímu pivu. A tak by to mělo být i u kosmetiky. Je pozoruhodné si uvědomit, jak výrazně se člověku zlepší život, když lépe vypadá. A jde to i bez solária, únavné dřiny ve fitness nebo bez plastických operací. Vypadá lépe prostě jen díky tomu, že se vyzná v pánské kosmetice a ví, že v ní panují rozdíly jako mezi Ferrari a Trabantem.“
Je na čase, aby muži pochopili, proč by kosmetice měli věnovat stejnou pozornost jako výživě.
Dan Trnka vidí svou práci jako sladění toho, jaké představy muži o kosmetice mají (často pokřivené nesmyslným marketingem), a toho, co je pro ně ve skutečnosti dobré. „S naším týmem odborníků na kosmetiku vyrábíme maximálně přírodní a efektivní výrobky. Nikomu nemažeme med kolem pusy, nevěřím na reklamu za každou cenu. V devadesátkách bylo hlavní moto vydělat peníze a bylo jedno na čem. Dnes žijeme v extrémně bohaté společnosti a já považuji za nutnost přemýšlet nad tím, jak a čím ty peníze vyděláváme,“ filozofuje Dan Trnka, který by podle svých slov mohl dál dobře vydělávat na mainstreamových značkách.
„Ty ale mají různá zdravotní rizika a já chci mít prostě čisté svědomí. Takže raději s daleko větším úsilím vytvářím unikátní výrobky, které mužům opravdu pomáhají. A když ráno vstanu, můžu se na sebe podívat do zrcadla. Pro mě je to principiální věc. Je to můj příspěvek k tomu, aby se tento svět šíleného konzumu a závislostí ubíral smysluplnějším způsobem. Nabízím kosmetiku, která vlasy a pokožku opravdu čistí, posiluje, zklidní, harmonizuje.“
Jsi takový vizionář v oblasti pánské kosmetiky. Tvoje výrobky jsou unikátní složením i designem. Jak vlastně vzniká nový výrobek?
Můj úkol je definovat produkt, který chceme doplnit do našeho sortimentu. V každém segmentu – šampon, deodorant, sérum – vybíráme s týmem našich odborníků, kteří mají vystudovanou produkci kosmetiky a jsou zároveň odborníky na bylinky, to nejlepší na trhu – a pak se to snažíme udělat ještě lepší. Kombinací bylin a pozitivně fungujících látek zkoušíme najít ideální formuli. Vsadím se, že byste neuhodl, co byla největší výzva…
Krém proti vráskám?
Ani náhodou. Byla to tak běžná věc, jako je šampón. Ten má vlasy očišťovat a hydratovat, ideálně ošetřovat pokožku. Ovšem zákazník od šamponu očekává především pěnu. Tu pěnu v drtivé většině zajišťuje složka SLES, o které se ví, že má horší biologickou odbouratelnost, silně dráždí a vysušuje pokožku. My jsme tedy hledali způsob, jak to udělat, aby šampon nedráždil, nezpůsobil alergie a nevysušoval. Ale zároveň, aby měl pěnivost, kterou zákazník chce. A povedlo se nám to. Můžu směle prohlásit, že náš z 99 procent přírodní pěnivý šampon je i z mezinárodního hlediska unikátní. Přírodní šampony jsou často tekuté, pění buď velmi málo, nebo vůbec. Náš šampon je přírodní z 99 procent, podařilo se nám ho dostatečně zahustit i vytvořit slušnou pěnu.
Takže představa hlavy pokryté pěnou, která jediná správně umyje vlasy, je mylná?
Bohatě pěnivý šampon může opravdu, mírně řečeno, nepomáhat. V šamponech jsou nejen alkalické soli, ale třeba i silikony a velmi nešetrné tenzidy. Někteří výrobci dodávají do šamponu prvky, které potlačují autoimunitní systém, což vede tělo k tomu, že postupně potřebuje zvyšovat dávky daných látek, aby dosáhlo kýženého výsledku, například vlasů bez lupů. Některé celosvětově známé značky šamponů takto postupně oslabují pokožku a přebírají funkci autoimunitního systému. Postupem let jejich výrobci přicházejí s novými, jak se říká, formulemi čili složením. Což není nic jiného, než že se postupně přidávají vyšší dávky různých složek nebo jiné látky, které likvidují lupy, protože organismus zákazníků už sám je odstranit nedokáže. Zní to drsně, ale je to fakt. Mnozí výrobci kosmetiky si pěstují u lidí závislost na svých produktech. Produkty totiž neřeší příčinu, ale jen důsledek.
A jak má fungovat ten opravdu zdravý šampon?
Náš šampon funguje opačně a posiluje organismus, aby si s lupy a dalšími problémy sám poradil. Ovšem naši zákazníci museli pro své vlasy udělat víc než si jen koupit náš produkt. Musí mít odvahu a projít jistým obdobím, kdy se jim ta situace s lupy ještě zhoršila. Protože náš šampon jim pomohl s detoxikací, pokožka se potřebovala vyčistit od těch chemikálií, které používali roky. Což dočasně vede k větší tvorbě lupů.
Když ale pár týdnů vydrží, tak pak mohou mít od lupů pokoj. Samozřejmě nejsou výrobky Beviro zázračné a samospásné, chci tím říci, že s některými potížemi je už zkrátka třeba navštívit dermatologa. Problémy s pokožkou můžeme připodobnit k příkladu pohledu kontrolek v autě. Jak reagujeme, když se nám nějaká kontrolka rozsvítí? Zajedeme do servisu. Pokud se nám na těle rozsvítí nějaká kontrolka, třeba formou tvorby lupů, tělo se nám podobným způsobem snaží něco sdělit. Stran životosprávy, používané kosmetiky, prostředí, kde žijeme, a podobně.
Pokud problém řešíme tím, že kontrolku odpojíme, nevyřešíme ho, jen ho skryjeme. Náš šampon proti lupům proto funguje tak, že podporuje tělo, aby s ním bojovalo samo. Máme reakce od mnoha zákazníků, kteří byli léta zvyklí na ty známé značky, a lupy se jim přesto dělaly pořád, hlava je svědila čím dál víc. Pak přešli k nám a situace se jim po čase používání dramaticky zlepšila. Obdobné reakce máme na náš šampon proti vypadávání vlasů. Chodí nám reakce typu: „Nevím, jestli je to placebo, ale mám pocit, že místa, která byla řidší, už tolik neprosvítají.“ Beviro obvykle nenabízí okamžité řešení, je to o určité vytrvalosti a rozhodnutí problém skutečně vyřešit.
A co používání kondicionérů?
Ty mohou být ještě větší riziko než šampon. Protože šampon smyjete, kdežto kondicionér zůstává na vlasech. Je pravda, že jsou oplachové i bezoplachové kondicionéry. Ale i bezoplachové dost často obsahují silikony. Jejich výhody určitě existovaly do doby, než se začaly objevovat přírodní náhrady, protože silikony jsou především neekologické. V přírodě se chovají jako plasty.
Co různé certifikáty, které vidíme na lahvičkách? Není to záruka kvality?
Na ty pozor, mohou být zavádějící. Třeba přeškrtnutý králíček říká, že se kosmetika netestuje na zvířatech. Samozřejmě u značek mimo EU dává smysl, ale v rámci EU to je vlastně podvod, protože již od roku 2004 je v EU zakázáno testovat kosmetiku na zvířatech. To je nekalá reklama. Beviro takové není, my říkáme, že testujeme na lidech. Pro nás důležitější, než nějaké certifikáty, jsou reference od zákazníků. Když někdo napíše mail, že děkuje, že se zhlédnul v našem příběhu a naše výrobky mu pomohly .
Dopis, který přikládáme ke každé maloobchodní objednávce, popisuje moji osobní cestu, kdy jsem nejprve fungoval jako obchodní zástupce jedné firmy s kosmetikou, následně jako obchodní ředitel jiné firmy, pak distributor ve vlastní firmě, trader kosmetiky na EU trhu. Prodával jsem kamiony výrobků a tloustl. Postupně jsem vyhořel, až jsem se z kvantity přeorientoval na kvalitu. To je dnešní Beviro.
Náš šampon nezpůsobí, že plešatému narostou vlasy. Ale vlasy, které máte, vyživí, očistí od toho, co tam nemá být, a pomůže lepší cirkulaci krve v pokožce.
Z kamiónů prodaných výrobků to jsou palety, ze stovek a tisíců položek to jsou desítky. Zhubnul jsem 30 kg a začal nový život. To je to, v čem se někteří naši zákazníci najdou. Třeba teď mi psal pán, který si koupil náš pleťový Forever Young Elixír s tím, že nic od toho nečekal, ale že mu pak kamarádka na kafi říkala, jak vypadá dobře, jak má jasnou pleť a vyžehlený obličej. Takové zákazníky mám nejradši. Když jsou nejdřív skeptičtí, ale pak to zkusí a řeknou si: wow!
Může krém opravdu pomoci mládnutí pokožky?
Sám od sebe vás sebelepší krém nespasí, důležitá je životospráva. Proti stárnutí je jedna jednoduchá rada – pít dostatek vody. Nikdo nic lepšího než vodu nevymyslel. Pokud budete špatně jíst, kouřit a málo spát, ani náš Forever Young Elixír nepomůže. Pokud ale máte dobrou životosprávu, pak je krém proti stárnutí pleti ten správný dílek do skládačky.
Dnes lidé hodně chtějí 100% ekologické produkty. Vy máte „maximálně ekologické“, ne 100%. Proč?
Stane se, že zcela ekologické věci nemusí být pro organismus to nejlepší. Například dnes velmi populární slané spreje na vlasy. Vím minimálně o jedné firmě na trhu, kterou znám, co dodává zcela přírodní vodu se solí, je to objemově velmi malý a velmi drahý produkt. Takový slaný sprej vizuálně svou práci udělá, vlasy nastyluje a vypadá to ok. Jenže z dlouhodobého hlediska bude vlasy vysušovat a poškozovat.
Protože slaný sprej ještě potřebuje dodatečné komponenty, aby byl pro vlasy i pokožku vhodný. Proto v našem slaném spreji máme byliny jako přeslička, kostival a blahodárné oleje, jako je ricinový a jojobový olej, které pomáhají, aby vlasy nebyly zalepené a neprodyšné.
Jak často si vlastně muž má mýt vlasy?
Nikdo není univerzál. Každý má jiné vlasy, ale taky jinou práci. Pokud sedíš v kanceláři, nemusíš si mýt vlasy tak často jako ten, kdo se při práci zapotí nebo zašpiní. Před desítkami let naučil marketing lidi mýt hlavu dvakrát. Říká se: jednou pro čistotu a po druhé pro krásu.
Oleje na vousy jsou směsí pěti různých olejů: rýžového, mandlového, avokádového, jojobového a ricinového (zdroj: Beviro)
Ale to je opravdu jen marketing. Aby byla větší spotřeba šamponu. Byť to říkám proti sobě – vlasy si není třeba mýt každý den. Dobré je třeba obden si je spláchnout vodou a každý třetí den šamponem.
Opravdu pomáhá šampon proti vypadávání vlasů? To už od pradávna mastičkáři nabízejí kouzelné lektvary, které mužům vrátí kštici…
Je to něco jako bezpečnostní pás. Ten tě taky neochrání před bouračkou, ale pomůže, když už k ní dojde. Vlivů, proč vlasy vypadávají, je hodně. Náš šampon nezpůsobí, že plešatému narostou vlasy. Ale vyživí vlas, očistí ho od toho, co tam být nemá, jako jsou zbytky po stylingu. Pomůže, aby začala cirkulovat krev. Takže takový šampon určitě zpomalí vypadávání vlasů nebo mu pomůže předcházet.
Co je podstatné pro ty, kteří chtějí pečovat o své vousy?
Pokud chcete pěstovat vousy do určité délky a kvality, tak budete řešit problém, že když jsou vousy delší, tak prostě svědí. Potřebujete je hydratovat a pečovat o ně. Pokud chce mít muž strniště kratší, určitě se bez pár nezbytností neobejde. Doporučuji na vousy i pokožku pod nimi olej, kde mezi naše bestsellery patří Bergamia wood s obsahem pěti různých olejů, z nichž každý má svoji úlohu.
Také doporučuji balzám na vousy, který dá vousům nejen výživu, ale i tvar. Nezapomínejme, že vousy jsou ohromná pěstírna bakterií. Podle jednoho výzkumu mají vousy v blízkosti úst více bakterií než záchodové prkýnko. Proto je důležité vousy mít, na hygienu vousů máme v nabídce náš přírodní Beard Wash. Neméně důležité je i použití kartáče na vousy, kterým odstraníte to, co na pokožku nepatří, a masáží napomůžete lepší cirkulaci krve, což vede k lepší kondici nejen u pokožky, ale i u vousů. Pokud muž na vousy nepoužívá žádné ošetření, nastává riziko, že začnou takzvaně sněžit. Dělají se lupy, dochází k třepení a ztrátě tvaru. Naopak, kdo olej pravidelně používá, ten má vousy upravené a pěkně voní.
A co teprve správně vytvarované kníry, takové, jako má třeba Hercule Poirot…
Ano, ten ještě používal včelí vosk, to je tradiční produkt. V našem balzámu máme kandelilový vosk a bambucké máslo, což je veganská záležitost. Náš balzám na vousy se skládá z pěti různých olejů a je vláčnější, není to takový betonový styling, jako bývají tradiční vosky.
Co připravujete do budoucna?
Pro mě je na prvním místě celkové zdraví člověka. Jako za starého Řecka – kalokagathia – vyrovnanost fyzických a duševních sil. Proto rozšiřujeme naši produkci a připravujeme sérii potravinových doplňků. Budou to věci na úrovni, na jakou jsou naši zákazníci zvyklí. V nejlepší možné kvalitě. Žádný marketingový bullshit.
Reklama
foto: Beviro, zdroj: Daniel Trnka, Beviro