Na svém prvním oficiálním veřejném vystoupení roku 2019 měla na sobě Meghan Marklová diamantové náušnice, které nezaujaly ani tak svým třpytem, jako spíše původem. Byly vyrobené v laboratoři. Šperky vévodkyně ze Sussexu pochází od společnosti Kimai, která sídlí v belgických Antverpách. Tady se vyrábí umělé kameny, které jsou chemicky identické s těmi přírodními. Na rozdíl od těžby se však laboratorní výroba obejde bez výrazně negativních sociálních i ekologických dopadů.

Málokterá žena, která se pyšní diamantovým šperkem, si uvědomuje, že sice podpořila výnosný byznys, ale statisíce „jeho“ dělníků v diamantových dolech vydělávají méně než jeden dolar denně. To je mimochodem mzda pod hranicí extrémní chudoby, píší Financial Times.

V některých oblastech Afriky podle některých výzkumů tvoří děti v diamantovém těžebním průmyslu až 46 % pracovních sil.

Následkem toho se mnohým z nich nedostává základních lidských potřeb, jako je tekoucí voda či základní hygienické prostředky. Kromě toho tito dělníci často pracují v extrémně nevyhovujících podmínkách, bez potřebných nástrojů a bezpečnostních opatření. Snadno se mohou zranit nebo i zemřít během sesuvů půdy, zhroucení dolů a dalších nehod. Za dostupný zdroj levné pracovní síly jsou navíc považovány děti, pravidelně jsou proto v diamantovém těžebním průmyslu na práci najímány. V některých oblastech Afriky dokonce podle některých výzkumů tvoří děti až 46 % pracovních sil.

Jeden z největších dolů jednoho z největších producentů diamantů v Botswaně


Přestože v mnoha oborech se na etický přístup a udržitelnost dbá mnohem víc než v minulosti, diamanty nejsou ten případ. „Potřeby a požadavky naší generace se mění a průmysl se jim stále není schopen přizpůsobit,“ podotkla Jessica Warchová, 25letá spoluzakladatelka společnosti Kimai, jejíž rodina se obchodem s diamanty zabývá po celé generace. „Tento obor během posledních let bohužel nezaznamenal žádné inovace.“

Diamanty na přání

Volba Meghan Marklové, která patří k jedné z nejvýznamnějších světových módních ikon, přichází v době, kdy diamantový těžební průmysl dosahuje ročního obratu ve výši 17 miliard dolarů. Naopak prodej diamantů umělých tvoří jen asi 2 % z celkového objemu. Podle poradenské společnosti Bain se však jejich výroba zvyšuje o 15 až 20 % ročně, což pro tradiční horníky představuje do budoucna hrozbu. Ale už i v současnosti čelí důlní společnosti zpomalení prodeje menších přírodních kamenů.

V laboratoři vyrobené kameny jsou konzistentnější a výrobce šperků si je může objednat přesně na přání, což u přírodních variant není možné.

Společnost De Beers, která je jejich největším producentem, vydala v březnu 2019 prohlášení, ve kterém uvádí, že množství prodaných kamenů, které během letošního ledna a února dosáhlo 900 milionů, je nejnižší od roku 2016, kdy začala publikovat data. A pořád víc hráčů na trhu, zejména výrobců šperků, zjišťuje, že umělé diamanty dosahují lepší kvality a jsou k dostání za stejnou cenu jako jejich přírodní konkurenti.

Progresivní laboratoře 

Podle výkonného ředitele Martyho Hurwitze ze společnosti MVI Marketing, která se zabývá poradenstvím v oblasti diamantů, je právě možnost vyrábět malé diamanty v laboratoři v konzistentní barvě i kvalitě důvodem, proč jsou na trhu se šperky stále žádanější. „Obrací se k nim stále více pozornosti,“ vyjádřil se. „Kameny jsou konzistentnější a výrobce šperků si je může objednat přesně na přání, což u přírodních variant není možné.“

Diamanty vyráběné v laboratoři mají před sebou velkou budoucnost. A nikdo kvůli nim netrpí


Nové odvětví producentů laboratorních diamantů však útočí také na trh s většími kameny. Společnost Diamond Foundry se sídlem v San Franciscu, kterou mimo jiné podporuje Leonardo DiCaprio, jenž zazářil ve snímku z roku 2006 Krvavý diamant, tvrdí, že už zaznamenala vzrůstající poptávku po svých pěti- až šestikarátových kamenech. Největší kamen, který kdy vytvořili, je 45karátový diamant určený pro prsten v hodnotě 250 tisíc dolarů, navržený designérem společnosti Apple Jonathanem Ivem. Podle viceprezidentky společnosti Mony Sadat Akhavi „předstihne v následujících letech výrobní průmysl ten těžební“.

Jako pravé

Společnost De Beers se snaží jít s dobou a loni uvedla na trh vlastní laboratorní řadu s názvem Lightbox. Přesto v únoru 2019 Bruce Cleaver, výkonný ředitel firmy s tradicí 131 let, popřel, že umělé kameny působí na cenu těch pravých. Podle něj ceny malých diamantů klesly kvůli vysokým dodávkám, pádu indické rupie a problémům indických zpracovatelů.

Podle expertů mohou „umělé“ kameny do roku 2023 dosáhnout na globálním trhu 5% podílu v hodnotě 5 bilionů dolarů.

Více než 90 % světových přírodních diamantů projde Indií a jsou leštěny ve městě Surat. „Nemáme důvod věřit tomu, že v diamantovém průmyslu dochází ke strukturálním problémům,“ řekl Cleaver během konferenčního hovoru s těžařskou společností Anglo American, která De Beers vlastní.

Související…

Už víme, že diamantů je všude spousta. Jen se k nim dostat...
Ivan Verner

Laboratorní diamanty jsou vyráběny za použití vysokého tlaku a teploty, nebo uložením vrstev uhlíku na diamantové semínko, což je proces známý jako chemická depozice. Loni v červenci americká federální obchodní komise rozšířila svou definici diamantů i na ty uměle vytvořené. Podle expertů mohou tyto kameny do roku 2023 dosáhnout na globálním trhu 5% podílu v hodnotě 5 bilionů dolarů.

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Financial Times