Kočičí vrnění je lidem příjemné, dokonce má léčebné účinky. Vlastníci koček mají například o 40 % menší riziko infarktu. Ale co víc… kočky vám pomohou, i když žádnou doma nemáte. Stačí vám sledovat obrázky a videa na internetu.

Jenom v roce 2014 byly na YouTube zveřejněny téměř 2 miliony videí s kočičkami. Dohromady měly více než 26 miliard zhlédnutí. To zaujalo Jessicu Gall Myrick, mediální výzkumnici z Indiana University Bloomington, která se rozhodla prozkoumat kočičí videa z větší blízkosti. „Lidé si mohou myslet, že sledování kočičích videí na internetu není dostatečně závažné téma pro akademický výzkum, ale faktem je, že dnes patří k nejpopulárnějším videím na internetu,“ uvedla Myrick. Videa s kočičkami mají kupříkladu mnohem více zhlédnutí než ostatní kategorie na YouTube. „Pokud chceme lépe porozumět tomu, jaký vliv má internet na jedince a na společnost, potom nemůžeme kočičí videa ignorovat,“ dodala.

Myrick vytvořila průzkum, jehož se zúčastnilo přibližně 7 tisíc fanoušků kočičích videí. S distribucí dotazníků na sociálních sítích jí pomohl Mike Bridavsky, vlastník Lil Bub, což je jedna z nejpopulárnějších internetových koček. Respondenti odpovídali na otázky týkající se jejich návyků na prohlížení videí. Nejčastěji je sledují na YouTube, Facebooku a stránce I Can Has Cheezburger (což je stránka určená speciálně pro vtipné obrázky a videa se zvířátky). Zároveň zjišťovala, jak tato videa ovlivňují jejich náladu

Samé pozitivní dopady

Účastníci průzkumu uvedli, že je sledování videí s kočičkami nabíjí energií a zlepšuje jim náladu. Cítí méně negativních emocí – včetně úzkosti, mrzutosti nebo smutku. Mnoho respondentů přiznalo, že videa s kočičkami sledují v práci nebo při studiu. Necítí se provinile, že prokrastinují? I kdyby ano, výsledky průzkumu naznačují, že pozitivní pocity převáží nad těmi negativními.

„Dokonce i když prokrastinují sledováním kočičích videí na YouTube během studia nebo práce, emoční odměna jim může pomoci se zvládnutím náročných úkolů, k nimž se vrátí,“ řekla Myrick.

Dětský obrázek před řízením

Japonští výzkumníci došli v roce 2012 k podobným závěrům. Sledování roztomilých obrázků koťátek a jiných mláďat může zlepšit váš pracovní výkon, vyladit pozornost a pečlivost. „Roztomilé věci nás nejenom činí šťastnějšími, ale ovlivňují i naše chování,“ vysvětlil vedoucí výzkumu, kognitivní psycholog  Hiroshi Nittono.

Trochu jinak fungují obrázky dětí. „Testovali jsme dospělé, kteří nemají vlastní děti. Obrázky dětské tváře v nich spustily něco, co může být hluboce zakořeněným pudem péče o děti,“ vysvětlil profesor Marc H. Bornstein, vedoucí výzkumu z Národního institutu pro dětskou péči a lidský rozvoj. Když se člověk podívá na dětskou tvář, spustí se v něm impuls starostlivosti. Podle některých vědců mohou roztomilé obrázky dokonce vyvolat přátelství. Tyto impulzy nám umožňují lépe zvládat úkoly vyžadující úzkou pozornost a koncentraci. Prospěšné mohou být například pro řidiče nebo „kancelářské krysy“.

Japonský výzkum naznačuje, že podobné reakce mohou vyvolat i fotky zvířecích mláďat. Až vám tedy šéf bude nadávat, že v práci pozoruje mladé pandy, můžete mu říct, že se jenom připravujete na náročný úkol.

 

foto: Shutterstock, zdroj: Youtube. Live Science