Z celé řady průzkumů vyplývá, že děti se do školy těší – zvlášť jdou-li poprvé. Problémy začínají až během školního roku. Ovšem častokrát za ně nemůže škola, ale vystresovaný rodič, který svoje pocity přenáší na dítě.
„Dítě pak přirozeně začne pociťovat, že škola je problém,“ upozorňuje Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin. Tento stres se v dětech následně hromadí a může vyústit v celou řadu psychosomatických projevů. Rodiče si musí uvědomit, zvlášť u prvňáčků, že dítě přechází z jednoho režimu do druhého, a to samo o sobě už pro ně může být náročné.
Sledujte chování dětí
Problémem mnoha rodičů je překonat pocit, že dítě už musí umět něco do první třídy, aby se dokázalo vyrovnat ostatním. Přitom sama škola je připravená tyto začátky udělat za vás a navíc plynule tak, aby to dítěti přinášelo radost a ne stres.
Mnoho chyb rodiče dělají i při samotném dotazování, jak se dítěti ve škole daří. Jak již upozorňovaly Katka Novotná a Iva Kyselá z Akademie rodičovství (na pořad Rodič v 21. století se můžete podívat zde), nepokládejte dítěti uzavřené otázky ani se neptejte na obligátní co bylo ve škole... Spíše se snažte dítě ubezpečit, že máte zájem o to, co se ve škole děje, a rozhovor veďte nezávazně. Podle Boba Kartouse je ideální ptát se například na to, co se děje v jednotlivých předmětech, co na nich dítě baví apod.
Pozor na VAŠE problémy!
A co dělat ve chvíli, kdy zjistíte, že vám škola nevyhovuje? Zde je důležité si uvědomit, jestli skutečně nevyhovuje dítěti nebo jen vám. „Toto je třeba velmi radikálně oddělit. Pokud je dítě samo spokojené a ve škole se mu líbí, není na místě zvažovat přechod – jedná se opět jen o zbytečný stres. V opačném případě nebo v případě, kdy škola prokazatelně nezvládá svou roli, je důvod hledat dál. Přestupovat v průběhu roku je ale velmi náročné a to vzhledem k tomu, že každá škola může mít jiné tempo. Ideální je tak počkat do konce června a v mezičase hledat lepší instituci.
foto: Shutterstock