Vystoupíte na letišti v Singapuru, mávnete si na nejbližší taxi a s hrůzou zjistíte, že nemá řidiče. Co teď? Žádný problém, stačí nastoupit, zadat destinaci a jet. Robot se o všechno postará. 

Ve sci-fi filmu Minority Report musí Tom Cruise rozbít ovládání auta, aby mu přístroj umožnil řídit si auto sám. To, co se nám v roce 2002 zdálo jako vzdálená budoucnost, je ani ne po čtvrt století skutečností. O sestavení tzv. autonomních aut se pokouší řada firem, mimo jiné Google, Volvo a 31 dalších společností. Jako první je do komerčního provozu uvádí startup nuTonomy. Nabídl aplikaci pro smartfony, která umožňuje objednat si autonomní taxi. Funguje od léta 2016.

„Měla jsem pocit, jako by tu byl duch nebo něco,“ řekla Olivia Seow o své cestě v autonomním autě. Když nasedala do auta, byla nervózní, potom překvapená, ale brzy se uvolnila a začala se cítit pohodlně. Jízda byla hladká, auto mělo všechno pod kontrolou a Olivii se ulevilo ještě víc, když si uvědomila, že auto rozpoznává i tak malé překážky, jako jsou ptáci nebo motocykly zaparkované v dálce. „Lidským okem jsem je ani neviděla, ale auto ano, takže jsem věděla, že mu můžu věřit,“ dodala.

V Singapore už autonomní auta fungují jako taxi.

Kouzlo pod kapotou

Existence autonomních aut je možná díky dvěma technologiím. První z nich je lidar – sensor kombinující laser a radar. Vysílá přes milion laserových impulzů za sekundu, které se odráží zpátky v dosahu mezi 90 až 180 metry v úhlu 360°. Jinak řečeno, vidí toho mnohem víc, než lidé kdy budou schopni!

Druhou technologií je superpočítač, což je v podstatě extrémně výkonný počítač. Tyto dvě technologie dohromady dělají na vozovce méně chyb než lidé. Zatím jsou intenzivně testovány. I když vás taxi nuTonomy vyzvedne, za volantem bude pořád ještě řidič. Volantu se ani nedotkne, je přítomný jenom z bezpečnostních důvodů. Druhým člověkem bude výzkumník, který bude ze zadního sedadla sledovat chování vozidla.

Budoucnost automobilismu

NuTonomy začínalo v malém, k dispozici mělo pouze 6 aut. Ke konci roku už to byl dvojnásobek a do konce roku 2018 plánuje mít celou flotilu. V budoucnu se chce rozrůst i do dalších měst.

Byznys má bohužel svá omezení. Jelikož elektromobily mají – v poměru k dieselovým autům – pořád ještě malou odjezdovou vzdálenost, nuTonomy operoval jenom na ploše 6 km2, kterou postupně rozšířil na dvojnásobek. Nastoupit a vystoupit navíc můžete jenom na konkrétních lokacích.

Pořád se ale rozvíjí a singapurská vláda je s ním spokojená. V minulém roce prozradila, že se chystá představit technologii autonomního řízení pro hromadnou dopravu uvnitř města i mezi městy, kyvadlovou dopravu, nákladní dopravu a úklidové práce, jako je zametání silnic.

Výhoda pro města i životní prostředí

Jestli všechno půjde dobře, mohla by autonomní auta redukovat počet aut v Singapuru z 900 tisíc na třetinu. „Pokud uvolníte cesty od aut, vytvoříte tak řadu příležitostí. Můžete vytvořit menší cesty, menší parkoviště,“ řekl Doug Parker, šéf provozu nuTonomy. „Myslím, že to změní způsob, jakým lidé interagují s městem k lepšímu.“

Autonomní doprava přináší řadu výhod. Ty se pohybují od efektivnější spotřeby paliva přes odlehčení silnic až po snížení zátěže na životní prostředí. Autonomní auta jsou designována tak, aby využívala palivo efektivně a redukovala emise oxidu uhličitého. Studie konzultační společnosti McKinsey ukázala, že zavedení autonomních aut by mohlo snížit emise až o 300 milionů tun za rok.

Zavedení autonomních aut by mohlo snížit emise až o 300 milionů tun za rok.

Podle expertů by taky mohly zachraňovat životy snížením počtu dopravních nehod. Studie americké neziskovky Eno Centre for Transportation ukázala, že kdyby 90 % aut v Americe bylo řízeno autonomně, snížil by se počet nehod z 5,5 milionu na 1,3 milionu za rok a počet úmrtí z 32 400 na 11 300. K automobilům by se tak dostali i znevýhodnění občané – senioři, slepci a další.

NuTonomy chce testovat své služby i v dalších městech – v Asii, Evropě i Americe. Autonomní taxi testuje i Uber v Pittsburghu a Tesla oznámila, že v roce 2019 bude mít k dispozici stoprocentně autonomní auto – bez pedálů, bez volantu.

 

foto: Shutterstock, zdroj: Bloomberg