Možná vám poslední dobou připadá, že vás opustila vaše múza. Jak ji tedy přivolat zpátky a kde se vlastně rodí inspirace? Podle amerického psychologa nás ty nejinovativnější nápady nejčastěji překvapí v posteli, koupelně a v autobusu.
Inspiraci si můžete představit jako múzu, která přináší skvělé nápady. Nápady, které jsou dále využitelné, prospěšné nám nebo ostatním. Přispívá ale také k tomu, že se my sami posouváme dále, rozšiřujeme naše pole působnosti. To je důvod, proč se naše pomyslná múza neustále mění. Vyvíjí se totiž spolu s námi. Inspiraci hledáme záměrně, jestliže potřebujeme dobré nápady nebo pracujeme na něčem důležitém, co si žádá skutečně něco nového a zajímavého. Někteří lidé mají to štěstí, že jim příroda nadělila dar – inspirace až k jejich myšlenkám chodí sama, neustále s inovativními, naprosto fantastickými nápady. Mnoho z nich však nikdy tyto idey nevyužilo, protože je za úžasné ani nepovažovalo. Ta druhá část lidí s nimi naložila jinak – buď je použila pro vlastní projekty, nebo je věnovala těm, kteří měli prostředky k investici, ale nápady žádné. Jak chytré, že?
Napsal sám život...
Pravděpodobně to sami znáte, aniž byste tomu věnovali větší pozornost, ale mnoho skvělých nápadů přichází v souvislosti se zkušenostmi v životě. Lidé jsou nespokojení, chtějí služby, prostředky i produkty neustále vylepšovat, aby byly komfortní každému bez nutnosti omezení, ať už jde o věk, náboženství, místo bydliště nebo zdravotní stav. A tak se spousta zajímavých produktů ocitlo ve světlech slávy jen proto, že se lidé chtějí cítit lépe, méně nezávisle a pohodlněji. Život je skutečným učitelem, ale také objevitelem nejrůznějších rovin nadání i talentu.
Inspirace v přírodě
Klid a harmonie. Tak na většinu lidí příroda působí. Vše je tam, kde to má být. A není tedy divu, že v souvislosti s tímto klidem v přírodě přicházejí ty nejhlasitější a nejzvučnější nápady. Tvary, vůně, formace, podobenství – to všechno má vliv na to, jaké nápady přijdou. Chcete doma ten nejměkčí koberec, protože máte potíže s kůží nebo máte malé děti, které se neustále válejí po zemi, a nechcete, aby si ublížily? Najděte syntetický materiál podobný jemnému lesnímu mechu, který by se dal využít pro výrobu měkkých koberců, podlah nebo alespoň nějaké části v bytě a domě. Nechcete nosit láhev s vodou neustále u sebe, ale dbáte na svůj pitný režim a máte tedy vodu vždy u sebe? Co takhle najít takové vlákno nebo materiál, který by prostřednictvím fyzikálních zákonů vodu udržel, ale při jejím vložení do úst by se pomyslný obal rozpustil a vy vodu vstřebali?
Třikrát „B“
Ať už se múza před vámi schovává nebo ne, jedno je jisté: BBB vás zachrání. Toto jednoduché a fungující pravidlo (rozhodně ne vynuceně) je odvozeno z anglického jazyka a jeho autorem je americký psycholog Julian Jaynes, známý především pro svou knihu Consciousness and the Voices of the Mind, ve které shodou okolností popisuje, proč v mozku vznikají dobré nápady právě na místech BBB.
BBB představují BED jako postel, BATH jako koupelnu a BUS jako dopravní prostředek. Mnoho lidí si tuto metodu už vyzkoušelo nevědomě, někdy i vědomě a došli k závěru, že postel a koupelna jsou velice nekompromisní, co se týče inspirace. Nápad přijde, ale v koupelně ani v posteli většinou nemáte papír ani tužku. Umíte si představit, jak ve vaně píšete pod tekoucí vodou své nápady na rozmočený papír nepíšící tužkou? Je to dost komické, ale nepodceňujte to! Dopravní prostředky jsou tak skvělou inspirační zónou především proto, že je mozek většinou v určitém stádiu klidu a neřeší něco natolik důležitého. Fantazijní a také vizualizační středisko je zcela otevřené, mozek tak může náhodně přinášet různé nápady a myšlenky, a to i v závislosti na prostředí, lidech i hudbě, která v dané situaci hraje. Co je však skutečně důvodem, proč na těchto místech vyřešíme dlouho nevyřešitelný problém nebo najdeme východisko v situacích, kdy skutečně nevíme, kudy ven? Tři "B" jsou v podstatě místa, kde náš mozek odpočívá, nepřijímá aktivně žádná data (přeci jen je to svým způsobem složitý stroj), a tak mohou přicházet vlny inspirace.
A co když...
Někdy inspirace nepřichází odnikud. Máte v hlavě úplně prázdno, ale vy nutně potřebujete skutečně hodnotný nápad pro realizaci nového projektu. Co teď? Máme pro vás jeden tip, není pro každého, ale víme, že funguje! Dobrý skutek. Nápad, který pomáhá. Jste překvapení? Co má dobrý skutek společného s tím, že nemáte inspiraci pro váš nový projekt? V podstatě všechno. Jestliže se naučíte vkládat do všeho myšlenku, že chcete být nejen inovativní, ale také dobrosrdeční, nápady začnou chodit samy. „Malovali jsme tašky s různými motivy, které jsme pak chtěli prodávat, aby byl výtěžek věnován dětskému domovu. Nikdy by mě nenapadlo, jak rychle mi budou ty nápady padat do klína. Nakonec jsme jich namalovali něco přes 200 ks,“ říká Alice, studentka z Opavy.
Čtěte také:
V podnikání nám brání jen vlastní strach. Zbavte se ho
Režírujte si své vlastní sny, získáte více svobody
Work-space musí být co nejdál od ložnice!
foto: Shutterstock, zdroj: Consciousness and the Voices of the Mind, Julian Jaynes