Chcete se umět lépe vyjadřovat, reagovat v krušných chvílích a zároveň být obratnější a vnímavější vůči druhým? Dejte si s námi malý kurz efektivní komunikace a v příští slovní potyčce už vás nic nepřekvapí.
Každá komunikace začíná z určitého důvodu a za nějakým účelem. Když se ale přidají výčitky, emoce, vydírání, manipulace a jiné aspekty, často se od podstaty a zrodu konverzace odkloníme a přidáme se na vlnu člověka, se kterým jednáme. Poté už je to boj ega, viny, předsudků, domněnek aj. Zachovejme uvnitř sebe klid, udržujme pozornost, buďme otevřeni diskuzi a zároveň naslouchejme druhé straně.
Ptejme se
Ve tvoření domněnek jsme mistři. Zkusme si ale uvědomit, že náš pohled nemusí být vždy ten správný a pravdivý. Nebojme se klást otázky. Že si budeme připadat trapně a budete vypadat, jako bychom nic nevěděli a ničemu nerozuměli? Z počátku je to přirozené a cítí se tak téměř každý z nás, poté se dostaví úleva a pocit svobody, když začneme měnit sebe a ne okolí. Najednou je jen na nás, jak komunikace začne, proběhne a dopadne.
Je potřeba prostřednictvím komunikace poznávat více sám sebe a hledat možnosti, jak ji zlepšit. Nikdy neovlivníme vnímání druhé osoby více než vnímání sebe samotného. Proto se doptejme a zároveň ale vždy vysvětleme, proč se ptáme. Je důležité, aby náš protějšek věděl, proč nás odpověď zajímá. Sdělme mu svůj pohled i informaci, jak jsme mu porozuměli. Nebojme se ukázat nejistotu, že jsme vše nepochopili. Je nutné si uvědomit, že tím, jak nás druhý člověk vnímá, nám vlastně odhaluje svou úroveň myšlení, ne tu naši. Pokud si nebudeme jisti, jak a co druhá strana myslela, a nedoptáme se, uvěříme svému úsudku, ten však může být značně zkreslený a takto sami sobě komplikujeme život a zároveň vzájemnou mezilidskou komunikaci.
Věřme si a oceňujme se
Zdravá sebedůvěra je základ všeho, a to i efektivní komunikace. Hledejme podstatu toho, proč komunikujeme, zklidněme se, dýchejme, věřme si, že vše ustojíme, a pokud ne, tak se zeptejme na to, co nám uniká. Nic nám nehrozí, je to hra, kterou hrajeme. Není na místě se bát nedorozumění a nepochopení. Z počátku se budeme ještě chvíli cítit nejistí, červenat se, potit se či se jinak fyziologicky projevovat, ale už jsme vykročili na cestu k efektivnější a smysluplnější komunikaci. Každá změna se zdá na startu těžší než ve skutečnosti je. Sladkou odměnou nám bude zjištění, jak je pohodlný, bezpečný a jistý prostor, který si vytváříme jen my sami. Hlavně zůstaňme sví a přirození.
Příklad z praxe
Neefektivní komunikace
Simona : Už toho mám vážně dost, víš, jak mi ubližuješ?
Pavel: Co se zase děje?
Simona: Jak zase? Vůbec si nevážíš toho, že o tom s tebou chci ještě mluvit!
Pavel: Cože? Jakože o čem? To je pořád dokola. Pořád máš se mnou nějaké problémy. Už mě to nebaví.
Simona: Tak to je vážně super, ty jsi mi nevěrný a ani mi to nevysvětlíš?
Pavel: O jaké nevěře to tady mluvíš? Na to nemám náladu, jdu ven, čau.
Simona: Pláče, vyčítá si a neví, co má dělat.
Efektivní komunikace
Simona: Pavle, potřebovala bych si s tebou promluvit, máš teď čas?
Pavel: Mám, co se děje?
Simona: Ráda bych s tebou mluvila o tom, že už si 2 týdny nejsem jistá, jestli nemáš ještě někoho jiného. Myslím si to proto, že jsem už dvakrát postřehla, že věci z tvého fotbalu jsou suché, a tím pádem si myslím, že jsi nebyl na fotbale, ale někde jinde. Možná se mýlím, nevím, ale budu ráda, když mi to vysvětlíš.
Pavel: Miláčku, já ti to neukazoval? Pojď sem, podívej (ukáže své partnerce e-mail), tady je napsáno, že sportovní centrum je na celý měsíc zavřené, poprvé jsem to nevěděl a myslel jsem, že to je jen výjimečně, a podruhé jsem na to zapomněl, ale říkal jsem ti přece, že jsme šli s Tomášem na pivo, ale zapomněl ti říct, že to bylo místo fotbalu. Nevěrný ti určitě nejsem.
Simona: Děkuji moc za vysvětlení, jsem ráda, že takové situace zvládáme společně. Jsem ráda, že tě mám.
Čtěte také:
Jak rozeznat intuici od běžných myšlenek a pocitů?
Čtyři pilíře empatie. Jak pomáhat druhým v nesnázích?
I rostliny mají svoji řeč. Umí si bránit své území, volají o pomoc i odposlouchávají
foto: Shutterstock, zdroj: Náhoda