Padlo rozhodnutí, že rodiče nemohou děti z výuky o LGBTQ+ jen tak vyjmout. Podle mnohých rodičů je jím tím upíráno rodičovské právo a výuka tohoto typu se jim nelíbí.

Důvodů, proč mají rodiče s novou částí školních osnov problém, je hned několik. Zatímco některé komentáře jsou vyloženě homofobního charakteru, jiné jsou spíše o tom, že by se rodiče rádi těmto tématům věnovali sami a škole v tomto směru nedůvěřují. Zkušená pedagožka, učící na prvním stupni, Magdalena Nováková to ale vidí tak, že hodně dětí žije v nevyhovujícím prostředí a tam komunikace často vázne. „Právě proto je třeba, aby se tomu dal prostor ve školách,“ řekla Flowee.

Kromě ostrých online diskuzí se objevila i petice, která by měla zajistit vyjmutí dětí z této výuky. Podle psychologa a pedagoga Roberta Čapka (Líný učitel) je jakákoliv petice o vyjmutí dítěte z výuky irelevantní. A dodává: „Každá škola musí podle RVP sepsat svůj školní vzdělávací program. Očekávané výstupy musí být obsaženy v každém ŠVP a jsou pro žáka povinné. Pokud se tedy učitel rozhodne, že bude učit o právech menšin, nemůže mu v tom rodič nijak zabránit.“

Zpátečnický přístup?

Čapek jako odborník dost dobře tento petiční počin nechápe. Odpůrci ze strany rodičů podle něj odmítají vývoj ve vzdělávání. „Jsou rodiče, kteří odmítají Hejného matematiku nebo exkurze. Dítě má podle nich sedět ve škole a jen se tupě učit stejně jako my všichni před čtyřiceti lety. Tenhle druh rodičů dostal jen další zbraň do ruky. A když se to všechno spojí s určitým světonázorem, výsledkem je tato petice. Pro mě je to zoufalství,“ říká. 

Nic se nemá přehánět, ale s problematikou LGBTQ+ se setkávají a setkávat budou. Je třeba jim tedy nastavovat prostředí, kde se nebojí projevit a cítí se bezpečně. Ve všem.

Další příznivci argumentují, že taková výuka podporuje toleranci a přijetí odlišností, což pomáhá snížit diskriminaci a připravit děti na různorodost společnosti. Jde podle nich také o prevenci šikany a rozvoj empatie.

Pedagožka Magdalena Nováková k tomu dodává, že v dnešní době děti prochází turbulentním prostředím, a je důležité jim předávat správné hodnoty a pomáhat jim v pochopení dnešního světa. „Nic se nemá přehánět, ale s problematikou LGBTQ+ se setkávají a setkávat budou. Je třeba jim tedy nastavovat prostředí, kde se nebojí projevit a cítí se bezpečně. Ve všem,“ vysvětluje s tím, že tímto místem by měla být právě škola. 

„Ve školách se zabýváme všemi aspekty života, kam patří také sexuální orientace a přijímání sebe sama, svých schopností, postojů. Pokud vycházíme z průřezových témat RVP, které je pro vzdělávání závazné, tak tam z mého pohledu patří i téma LGBTQ+. Učíme tím děti toleranci a respektu, se všemi našimi rozdílnostmi.“

Strach z indoktrinace

Někteří rodiče naopak tvrdí, že je to zásah do jejich práva vychovávat děti podle vlastních hodnot, a považují výuku za nevhodnou pro mladší žáky. Odpůrci také často zmiňují obavy z násilné propagace (indoktrinace). „Tohle téma je hodně ožehavé a má hodně aspektů. Jako rodič si myslím, že mám právo zasahovat do toho, co se mé dítě dozví, od koho, a hlavně jakým způsobem. Forma, jakou to bude dítěti podané, je důležitá, stejně jako osobnost učitele, kterým bude látka vysvětlena,“ svěřila se Flowee jedna z maminek s tím, že LGBT tematika je velmi komplexní téma. „Není zde jednoznačný názor na to, co je v pořádku a co je normální. Není to Pythagorova věta, která je jasně daná.“

Tlak společnosti, médií a teď i školství na tohle téma je enormní. Za mě jsou důležitější věci, které by škola měla učit. Třeba psychohygiena, sebeláska, rozvoj osobnosti, finanční gramotnost.

„Moje dcera je vychovávána v prostředí, kdy jsme otevření diskuzi, a na její dotazy odpovídáme pravdivě a bez příkras, samozřejmě s ohledem na její věk a rozumové schopnosti,“ pokračuje žena, kterou znepokojuje zejména to, jak se téma masivně propaguje. „Tlak společnosti, médií a teď i školství na tohle téma je enormní. Za mě jsou důležitější věci, které by škola měla učit. Třeba psychohygiena, sebeláska, rozvoj osobnosti, finanční gramotnost... otevřít důležitá témata, jako je bodyshaming, šikana a podobně,“ uzavírá.

„Ano, indoktrinace je ve vzdělávání nevhodná. Ať se týká učitelových názorů politických, ekologických, sexuálních, genderových nebo jakýchkoliv jiných,“ reaguje Čapek. „Učitel by nic neměl žákům vnucovat, měli by si své názory vytvářet sami, badatelsky a kriticky pracovat s informacemi, objevovat. Pokud učitel pracuje takto, není žádné téma tabu,“ dodává. 

Zároveň podle něj půjde o revoluci spíše jen na papíře než v učebnách. „Každý učitel má určitý počet očekávaných výstupů, které musí učit. A ty jsou definovány třeba jen jedním jednoduchým souvětím s jasně daným vzdělávacím cílem. Realizovat je lze velmi kreativně. Učitelé ale často očekávané výstupy svého předmětu neznají, kašlou na ně a pořád jedou podle starých osnov,“ domnívá se s tím, že většina učitelů bude tedy stejně témata ohledně LGBTQ + ignorovat.

Související…

Tranzice mé problémy nevyřešila, a ještě mi zlikvidovala tělo, říká Daniel Black
Alžběta Bublanová

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek