TikTok dávno nebaví jen děti, přidávají se dospělí a společně hltají rychlá videa stovek nových celebrit, které právě TikTok proslavil. Čím je platforma tak atraktivní, že si ukrajuje stále větší kus pomyslného koláče, a je TikTok skutečnou hrozbou? To jsme se ptali Petra Horálka, majitele největší české organizace, spojující tvůrce a značky na TikToku, WELOVEFUN. 

Čím je pro tebe TikTok tak sexy a zajímavým? 

Tím, jak moc je relevantní pro jednotlivce. Každému uživateli nabízí tak relevantní obsah, že je takřka nemožné, aby ho v konečném důsledku aplikace nebavila. Algoritmus TikToku je skvěle nastavený: postupně poznává uživatele, zjišťuje ze zkušeností s ním, co má rád a co ho baví, a následně mu vybírá takový obsah, který se mu pravděpodobně bude také líbit. Ostatní sociální sítě se s algoritmem snaží pracovat podobně, u TikToku ale vidíme, že je pořád v tomto ohledu nejdál, a to je v mých očích to, co jej dělá tak atraktivní platformou. 

Jak konkrétně se na TikToku vydělávají peníze?

Přímé výdělky na TikToku zajišťují ostatní uživatelé formou darů přes živé vysílání. Pokud jako tvůrce streamujete, mohou vás vaši věrní sledující podpořit drobným finančním darem přímo v aplikaci v reálném čase vašeho vysílání. Vydělat si můžete také placenými spolupracemi, kdy vám značky nebo firmy zaplatí za propagaci jejich produktů nebo služeb ve vašich videích.

Těch pár profilů, které se streamování věnují na vysoké úrovni, si pak za několikahodinový stream mohou vydělat opravdu desítky tisíc. 

Vydělat si nepřímo můžete samozřejmě i přes affiliate marketing nebo nasměrováním svých sledujících například na e-shop naší vlastní značky. Sám TikTok na rozdíl třeba od platformy YouTube své tvůrce nevyplácí za počet zhlédnutí videí. 

Kolik si takto tvůrci mohou řádově vydělat? 

Za placené spolupráce si ti nejlepší v Česku vydělají i v řádech nižších stovek tisíců korun měsíčně, obvykle se ale bavíme o desítkách tisíc, na které dosáhnou tvůrci už po pár měsících důsledné tvorby obsahu. Pokud se podíváme na živá vysílání, není u nás mnoho těch, kteří by streamovali pravidelně a nějak systematicky. Těch pár profilů, které se streamování věnují na vysoké úrovni, si pak za několikahodinový stream mohou vydělat opravdu desítky tisíc. 

Můžeš to trochu víc přiblížit? Představ si, že jsem nový tvůrce zajímavého obsahu, a věřím, že bych ho mohl zpeněžit.

Pokud jsi takový tvůrce, vyzkoušej streaming. Konzistentně živě vysílej, plánuj a bav své publikum. Následně své úsilí zpeněžíš. Pokud máš kvalitní obsah napříč platformami, můžeš cílit na spolupráce se značkami. Ve WELOVEFUN právě pomáháme tvůrcům obsahu se ke kvalitním spolupracím dostat. 

Původně byla aplikace i svým obsahem spíše pro děti a velmi mladé publikum. Jak je to dnes? 

Uživatelé zestárli a také se výrazně zvýšila uživatelská základna. V Česku jsme překročili hranici dvou milionů lidí, kteří TikTok používají, a zatímco dříve byla opravdu drtivá většina uživatelů pod dvacet let, dnes je tomu jinak. Docílit toho chtěl sám TikTok, a tak před rokem a půl začal podporovat edukativní typ videí, který starší publikum přilákal. 

Stárne tedy TikTok se svými uživateli, nebo byla jeho kampaň tak úspěšná, že se podíl věkových skupin jeho uživatelů jednoduše obrátil?

Je to jedno s druhým. Díky tomu, že TikTok cílí na získání uživatelů s vyšším věkem, tak jistě podpořil přirozený vývoj aplikace. TikTok začátkem roku uvedl, že uživatelská základna platformy je v poměru 80 % uživatelů nad 18 let. Musíme toto číslo brát lehce s rezervou, nicméně to vypovídá samo za sebe.

Kam se aplikace podle vás může vyvíjet?

V Americe a v Číně se hojně daří živým vysíláním a v podstatě přímým prodejům při nich. Vidím tady velký potenciál pro značky, které se mohou spojit se streamerem a domluvit se na spolupráci, při které bude při svých vysíláních přímo prodávat dané služby či produkty, nebo naopak firma využije na svém profilu služeb takového streamera, jehož známá tvář přiláká publikum na profil této značky. Tak nebo tak, lidé budou více nakupovat. 

U nás je to jiné?

U nás nejsou dostupné nativní funkce aplikace pro přímý prodej při živém vysílání.

A z hlediska obsahu? Dříve se na TikToku hlavně hodně tancovalo, teď se daří edukativním videím. Jak to může probíhat dál? 

Rozšiřuje se to na nové obory, hodně teď poslední rok funguje třeba vaření, jde to ale i mnohem dál, do oborů, do kterých bychom to na první pohled vůbec neřekli. Na TikToku o své práci natáčí automechanici, různí řemeslníci, v posledních měsících je velmi populární třeba mladý rybář Matěj Houška.

Kdyby se někdo nechtěl vystavovat možnosti úniku osobních dat, nemohl by vlastně dnes na internetu fungovat.

Ten vyhrál publikum svou autenticitou. Mladý sympatický skautík s perfektní rétorikou, natáčející videa z lesa nebo od vody, kdo by to byl řekl, že zrovna takovému obsahu se bude tak moc dařit. Takto se na TikTok dostalo nové prostředí se svým leading charakterem a je vytvořeno podhoubí pro další podobné tvůrce, aby se Matěje pokusili třeba i překonat. A Matějovi to skvěle funguje, nedávno o něm psali v prestižním časopisu Esquire. 

A co tradiční skupina rodičů a témata spojená s výchovou a péčí o děti?

I tato témata jsou již na českém TikToku. Tato témata jsme mohli dříve zaznamenat například u influencerky @andrejkajulie.

Mladým lidem se díky TikToku může změnit život, ale ne jen pozitivním způsobem. Byly zaznamenány případy, kdy kvůli plnění bláznivých výzev za vidinou vysokého počtu zhlédnutí několik mladých lidí dokonce zemřelo. Jak vnímáte rizika této aplikace? 

Jedním rizikem je samozřejmě nevhodný obsah, ke kterému se velmi snadno může dostat i dítě. To není riziko TikToku, ale dnes bohužel celé společnosti a internetu obecně. Je samozřejmě problém, pokud vaše desetileté dítě hodiny projíždí TikTok a algoritmus mu nabízí pro něj nevhodný obsah, aniž by věděl, že jde právě o dítě. V tomto případě bych se ale vrátil na začátek a řešil to na úrovni jednotlivých dětí a jejich rodičů. V rámci nativních funkcí TikToku existují i rodičovské zámky a je tu možná určitá kontrola. Těch případů, kdy vyloženě někdo přišel o život, je mnoho hlavně v Americe. 

Jak se díváte na to, že NÚKIB označil TikTok jako hrozbu? 

Celosvětově se řeší nakládání aplikace s daty uživatelů. Nejsem odborník na bezpečnost, takže nedokážu říct, jak velký problém je to pro jednotlivce oproti jiným sociálním sítím. Kdyby se někdo nechtěl vystavovat možnosti úniku osobních dat, nemohl by vlastně dnes na internetu fungovat. Ten problém vidím v tom, že ta data jdou do Číny, a zbytek světa netuší, co s nimi Čína může dělat. Pakliže vedení TikToku toto nebude schopné doložit, což zatím nebylo, měla by určitá regulace přijít. 

Mluví se i o tom, že by přišel plošný zákaz aplikace v dané zemi. Tou zemí by nejspíš byly Spojené státy. Co by to znamenalo? 

Znamenalo by to to, že by TikToku ze dne na den ubyla polovina uživatelů. A rozhodně by řetězovou reakcí následovaly zákazy dalších zemí, mezi kterými by jistě byla i Česká republika. 

Může se to stát? 

Stát se to může, ale moc tomu nevěřím. TikTok podle mě spíš zareaguje, učiní určitá opatření a bude o něco transparentnější. Je to ohromný byznys a věřím tomu, že by majitelé, kteří jsou si této situace jistě vědomi, takový kolos padnout nenechali.

I zcela nový profil se může velice brzy dostat na zajímavá čísla a z nich přímo či nepřímo profitovat.

Koncept TikToku je nicméně jasný, a pokud by došlo k plošnému zákazu, publikum se rychle přelije jinam. Buď to bude Instagram se svými Reels, nebo YouTube Shorts, nebo dokonce něco úplně nového. 

Jaká opatření máš na mysli? Co by mohl TikTok udělat, aby zmírnil obavy, které státy řeší?

Bohužel nejsem odborníkem přímo na bezpečnost. Věřím ale, že pro státy je největším strašákem fakt, že vlastníkem aplikace je čínská firma ByteDance. Ta není jednoznačně transparentní v rámci nakládání s daty uživatelů platformy.

Kam by se v případě zákazu přesunul zájem lidí a co by bylo s influencery z TikToku?

Influencer by určitě krátkodobě pocítil výpadek příjmů ze spoluprací. Úspěšný tvůrce má ale dnes fanoušky z TikToku přelité i na další sociální sítě. Šlo by tedy hlavně o to se rychle adaptovat na nová pravidla hry a přesunout své aktivity ihned na jinou platformu, kam by za tvůrcem šli i jeho fanoušci, a tudíž i spolupracující firmy. Obecně influencerům vždy radím, aby se soustředili i na další sociální sítě a svá videa recyklovali i tam. 

Jak ses vlastně dostal k TikToku ty? 

Doporučil mi ho kamarád v roce 2019 s tím, že tam jsou srandovní videa. Zpočátku to na mě působilo skutečně jako aplikace pouze pro děti. Za čtvrt roku jsem ale začal natáčet a rychle získal první tisícovky zhlédnutí, což se mi na Instagramu absolutně nedařilo. Na jaře 2020 jsem měl už devadesát tisíc sledujících, když mi ale z nepochopitelného důvodu můj účet smazali. Řekl jsem si, že na TikToku vytvořím něco, co nebude závislé jen na jednom profilu. Tím se zrodila myšlenka WELOVEFUN. 

Vaše organizace. Jak byste ji popsal? 

Jsme domovem pro tvůrce a partnerem pro značky. Obě tyto skupiny propojujeme tak, aby společně benefitovaly na TikToku. V našem týmu je skoro pět desítek tvůrců, kterým pomáháme s obsahem, vedeme jim management v souvislosti se spolupracemi a řešíme i jejich PR. Zároveň utváříme a tmelíme komunitu našich tvůrců skrze různé společné eventy či projekty. Co se týče firem, těm spravujeme profily a tvoříme pro ně obsah, případně dokážeme vytipovat vhodného influencera pro spolupráce. 

Osazenstvo WELOVEFUN. (zdroj: WELOVEFUN)


Máte v Česku konkurenci? Samozřejmě nemusíš jmenovat – cítíš ale, že je tu potenciál pro získání většího podílu na trhu?

Z hlediska našeho Social media labelu konkurenci nevnímáme. Máme odlišný přístup oproti běžným agenturám, které pouze vyřizují influencerům spolupráce. My budujeme komunitu tvůrců, která se navzájem podporuje, budujeme sociální sítě labelu a rosteme společně s tvůrci. Díky profesionální interní struktuře pak mohou naše know-how využít i firmy prostřednictvím dceřiné agentury WLF Agency, která pečuji o značky. Neznám nikoho, jako jsme my v ČR. Potenciál na českém trhu stále mapujeme, nicméně nás velice lákají zahraniční země.

Jak je TikTok zajímavým prostředím pro firmy a jejich komunikaci? 

Velmi! Značka podporuje svou brand awareness, dostane se k úplně novému specifickému publiku, které může organickou cestou navést k nákupu. Stále tu platí to, co už delší dobu, a sice že i zcela nový profil se může velice brzy dostat na zajímavá čísla a z nich přímo či nepřímo profitovat. Na TikToku se proslavíte jako jednotlivec i jako značka, a to výrazně rychleji, než by se vám to podařilo na jakékoliv jiné platformě. 

Související…

Proč je TikTok pro generaci Z top vyhledávačem? Dokáže informace přizpůsobit jejich vkusu
Tereza Hermochová

foto: se svolením Petra Horálka, WELOVEFUN, zdroj: Autorský článek