Klasických bicyklů se prodává čím dál méně, zato prodej elektrokol stoupá. Meziročně jde podle informací portálu ebike.cz až o dvojnásobek prodaných kol. Nejprodávanějším typem je takzvané nízko-nástupové, tedy elektrokolo pro město. Paradoxní je, že některé části Prahy chtějí průjezd elektrokol zakázat.
Po zákazu jízdy segwayů v některých částech Prahy a očekávaných restrikcích vůči elektrokoloběžkám, které je nyní nahrazují, chtějí letos některé městské části paušálně zakázat i jízdu na kole.
Kvůli zákazu segwayů se musela vymýšlet nová dopravní značka, cyklisty na normálních kolech či elektrokolech může usměrnit ta stávající s nápisem „Cyklisto, sesedni z kola“. Některé městské části tak jdou zcela proti trendům běžným ve světě. Kolo je totiž vhodný dopravní prostředek jak pro toho, kdo na něm jede, tak i pro životní prostředí. Jedinými limity, které někoho od jízdy na bicyklu mohou odradit, jsou začátky – než si zvykneme na to, že sedlo není kancelářské křeslo, a pak bolavé nohy. Řešením ale může být právě elektrokolo.
Ideální do kopcovitého města
Elektrický příbuzný klasického bicyklu sice nepomůže k pohodlnějšímu posezu, ale rozhodně se s elektrokolem nemusíme na rozumně naplánovaném výletu bát, že si budeme domů telefonovat pro odvoz. Tento dopravní prostředek také pomůže vyrovnat rozdíl ve výkonnosti, a tak si na kole mohou vyrazit třeba vnuk s dědou. Zároveň pak nemusíme brát takový ohled na náročnost terénu. Do kopcovitého města, jakým je i Praha, je tedy takové kolo snad nejideálnějším řešením. Vzdálenost nebude nikdy tak velká, aby přesahovala jeho dojezd, a možnost opětovného dobití baterie bývá po ruce.
Do práce i na výlet
Městské elektrokolo je vhodným dopravním prostředkem pro cesty do práce, hodí se i na vyjížďky po cyklostezkách, jichž bývá ve větších sídlech a jejich okolí dostatek. Do terénu o něco náročnějšího se pustíme na trekových nebo krosových kolech, a chceme-li krosit hory doly, pak potřebujeme kolo horské. Rozhodně bychom si ho však neměli kupovat podle obrázku a technických parametrů přes internet – to můžeme udělat až ve chvíli, kdy si ho v některé z prodejen nejdříve pořádně vyzkoušíme. Prodejny, kde nabízejí elektrokola, s tím také počítají a nabízejí možnost si bicykl vypůjčit. Takže pokud jsme se rozhodli, jaký typ kola budeme nejčastěji využívat, je na čase, abychom si položili druhou otázku: Jaký typ motoru zvolit?
Motor ano, ale kde?
Trh nabízí tři možnosti a je jen na nás, abychom věděli, co budeme od kola s určitým typem motoru chtít. Elektromotor může být uložen v náboji předního či zadního kola nebo ve středu. První případ byl kdysi nejčastější, ovšem dnes se již využívá jen výjimečně. Je to řešení sice nejlevnější díky snadné instalaci, ale přední kolo může kvůli horšímu rozložení hmotnosti prokluzovat, na řídítka se více přenášejí vibrace. Takový model se pak hodí spíše na silnice.
Elektropohon v zadním náboji má výhodu v lepším přenosu točivého momentu, ale platíme za to opět nerovnoměrným rozdělením hmotnosti. Tuto volbu mohou učinit cyklisté, kteří motor chtějí využívat spíše sporadicky, jen při ztížených podmínkách jízdy, jako je třeba velké stoupání či protivítr. Výhodou je nižší cena, nevýhodou pak třeba plynulost dávkování výkonu.
Nejoptimálnějším řešením jsou tedy středové motory. Jsou díky snadné volbě optimálních otáček motoru úspornější a umožňují tak delší dojezd. O otáčky se totiž starají nejčastěji tři senzory, které snímají jak jejich počet, tak rychlost a tlak na pedály. Lze tak snadno zvolit vhodnou asistenci. Vyšší cena tohoto řešení se kompenzuje delší životností motoru.
Na výbavě záleží
Stejně jako u kol klasických záleží dále na výbavě, kterou elektrokolo nese, na brzdách, převodovce a určitě na materiálu rámu. Ráfkové brzdy jsou například levnější než kotoučové, ale ty zase lépe brzdí. Planetová převodovka je komfortnější a téměř bezúdržbová.
Na rámy se používá ocel, dural, karbon a také titan, ale posledně uvedený materiál je pro závodní modely. Ocelový rám je pevný, materiál je ovšem těžší a podléhá korozi. Dural je měkčí, takže trubky rámu mají větší průměr, i tak je zachována nižší hmotnost. Kompozit (karbon atd.) vyniká nízkou hmotností a pevností, je trvanlivý a zvyšuje komfort jízdy, protože tlumí vibrace a rázy. Je to ale i otázka vyšší ceny. Ještě důležitější než materiál rámu je jeho velikost. Tady nelze dát jednoznačnou radu, protože záleží na stavbě těla každého jezdce i na kategorii kola; například trekingová kola mohou mít rám o něco větší, a tak vždy bychom se měli spolehnout na radu odborníka.
Na výlet i s horší kondicí
A proč vlastně elektrokolo? Důvodů je hned několik. Jízda na kole je velmi šetrná k našemu pohybovému aparátu, protože tolik nezatěžujeme klouby a šlachy. Přitom vhodně posilujeme především spodní část těla. Dostaneme se tam, kam bychom autem nikdy nemohli. Ne však všichni mají odpovídající tělesnou kondici, a tak z obavy, že by danou trasu neujeli, se raději nikam na kole nevydají. Zde bude právě elektrokolo vhodnou volbou – pomůže nám dojet do cíle bez toho, abychom kolo museli vést. Pro ty, kteří se s elektrokolem chtějí teprve seznámit, ale i pro ty, co už si troufnou na delší trasu, je tu letos druhý ročník E.ON like-bike Tour 2017, kterou společnost pořádá pro širokou veřejnost v termínech 30. září a 1. října. Akce startuje v Novém Městě na Moravě. Pojede se po trasách, které si účastník vybere sám, a sám si také určí vhodnou délku výjezdu.
foto: Shutterstock