Vědci z Princeton University dokázali, že pokud si zapisujete poznámky z přednášky, školení či meetingu do počítače, zapamatujete si toho méně, než kdybyste psali rukou.
Autoři výzkumu Pam Mueller a Daniel Oppenheimer si všimli, že sami méně vnímají přednášený obsah, pokud si zaznamenávají poznámky do notebooku. Rozhodli se proto tento jev ověřit experimentálně a zjistili, že psaní rukou pomáhá k lepšímu zapamatování.
Pochopit látku je pro uživatele notebooku těžší
Rozdělili skupinu 65 studentů na dvě poloviny. Obě skupiny sledovaly naučné video a první z nich si měla psát poznámky tužkou na papír a druhá do notebooku. Po 30 minutách odpovídali studenti na otázky ohledně videa, aby se zjistilo, co se naučili. Otázky byly dvojího druhu, jeden typ se zaměřil na faktické poznatky a druhý na pochopení obsahu. A právě v této oblasti uživatelé počítače selhávali. Když si měli vybavit jednoduchá fakta, tak byly jejich výsledky srovnatelné se studenty, kteří používali tužku a papír. Když však bylo potřeba vysvětlit nějaký jev, ukázat pochopení obsahu nebo si vzpomenout na důvody k různým událostem, tak uživatelé notebooku pohořeli. Na rozdíl od jejich kolegů ze skupiny píšící rukou si dokázali vybavit mnohem méně těchto informací.
Psaní rukou nutí k zamyšlení
Jako důvod udávají Mueller s Oppenheimerem to, že člověk, který si píše poznámky ručně, musí už při psaní nad obsahem přemýšlet a třídit poznatky podle důležitosti. Na rozdíl od studentů, kteří píší do notebooku a zaznamenávají vše, co přednášející řekne, a tím pádem nad obsahem nemusí vůbec přemýšlet. Navíc notebook funguje také jako lákadlo a odvádí pozornost od dění „tady a teď“. Jak dokládá následující výzkum, málokdo je schopen odolat pokušení a věnovat se pouze přednášce.
Notebook jako rozptýlení
Americká psycholožka Lydia Buraková z Bridgewater State University se ptala 774 studentů, co dělají během přednášek. Pouze devět z nich uvedlo, že se nevěnují žádné jiné činnosti! Co jiného tedy dělají? Například 24 % osob je na Facebooku, 13 % chatuje, 15 % odpovídá na emaily a více než polovina studentů si píše SMS. Není asi zapotřebí dodávat, že z výzkumu také vyplynulo, čím více nesouvisejících činností dělal student během výuky, tím horší byl jeho prospěch.
Vybírejte důležité informace
Autorka studie Pam Mueller říká: „Nové poznatky ukazují, že i když studenti používají notebooky k účelu, ke kterému mají – a nenakupují během přednášek v e-shopech – stále mohou narušovat průběh vzdělávání.“ Zároveň radí těm, kdo nadále chtějí psát poznámky do počítače, aby alespoň nezapisovali doslovný obsah přednášek. Místo toho ať se pokusí informace zpracovat a vybrat pouze důležité z nich. Díky tomu, že mozek bude muset s informacemi pracovat, si je lépe uloží do paměti.
foto: Shutterstock, zdroj: PSYBLOG