Proč jsou lidé tak ochotní vystavovat svůj soukromý život? Co jim přináší sledování ostatních? A vědí vůbec, co dělají? Takovéto otázky si kladli vědci z Brigham Young University s cílem zjistit, proč lidé používají Facebook. Na základě svých zkoumání pak identifikovali čtyři kategorie uživatelů. Zřejmě se v některé z nich poznáte.
Výzkumníci kvůli studii nejdříve sestavili seznam 48 prohlášení, která se týkají potencionálních důvodů, proč používat Facebook. Facebookoví uživatelé pak ke každému výroku přiřadili své osobní preference a to na škále od "stejně jako já" až po "vůbec ne jako já". Na základě dotazníkového šetření pak vědci stanovili čtyři typy uživatelů této sociální sítě.
Co jste za typ?
První typ – budovatel vztahů – komentuje, lajkuje a sdílí příspěvky ostatních uživatelů s cílem posilovat interpersonální vztahy, které mimo virtuální svět skutečně existují. Facebook je pro tento typ tedy prostředkem, jak udržovat spojení s rodinou a přáteli z reálného života. Tato skupina uživatelů se v dotazníku nejvíce identifikovala s výrokem "Facebook mi umožňuje vyjadřovat lásku rodině a dovoluje i mé rodině vyjádřit lásku ke mně".
Městští vyvolávači, tedy druhý typ facebookových uživatelů, prožívají podle vědců mnohem větší propast mezi reálným a virtuálním světem. Tito uživatelé zanedbávají své profilové stránky, nesdílejí své fotografie, ani informace o sobě. Místo toho všechny informují o tom, co se děje v jejich okolí, zpřístupňují zprávy a oznamují události, přičemž se nebojí být velmi kritičtí.
"Selfie" uživatelé či exhibicionisti využívají Facebook k vlastní propagaci. Jejich profily jsou na první pohled podobné profilům "budovatelů vztahů". Zatímco však facebooková aktivita druhé zmíněné skupiny směřuje k udržování kontaktů, cílem selfie uživatelů je pouhé získání pozornosti a prezentace obrazu sebe sama, ať už je reálný, nebo zkreslený. Třetí typ facebookových uživatelů se nejvíce ztotožňoval s výrokem "Čím vyšší počet like dostávám, tím více se cítím přijat/a svými vrstevníky".
Pozorovatelé nebo sledovači – tak lze označit čtvrtou kategorii facebookových uživatelů. Stejně jako vyvolávači mají i oni pocit společenské povinnosti být na Facebooku, přičemž zřídkakdy zveřejňují své osobní informace. Tito uživatelé pak Facebook využívají jako společensky schválený prostředek ke sledování, někdy až stalkování lidí. Informace o druhých pak slouží k jejich zábavě, někdy jsou však schopni je zneužít ve svůj prospěch.
Podle výzkumníků by se všichni facebookoví uživatelé měli najít v těchto čtyřech kategoriích, přičemž může docházet k jejich mírnému prolínání. Nejsilnějším rysem, který prostupuje všemi kategoriemi, je prý sebepropagující selfie tendence, kterou má většina lidí.
Více než miliarda lidí
Jak říká odborník na multimediální komunikaci Kristoffer Boyle, "sociální média jsou hluboce zakořeněna ve všem, co děláme. Problémem však je, že lidé přestávají přemýšlet, proč ve virtuálním světe dělají to či ono. Tím, že je upozorníme na jejich zvyky, se mohou stát uvědomělejšími".
Facebook denně zkontroluje neuvěřitelných 1,28 miliardy lidí. Průměrný uživatel na něm stráví 35 minut denně, což je přibližně 18 hodin měsíčně. Tuto významnou část života však mnoho uživatelů věnuje virtuálním aktivitám, které nemají žádnou spojitost ani význam pro jejich reálný život. Přitom zachování vztahu mezi virtuálním světem a realitou je podle vědců důležitým předpokladem pro udržení psychického zdraví a kvality života uživatelů sociálních sítí.
foto: Shutterstock, zdroj: ScienceDaily