Již čtvrtý ročník ankety je důkazem toho, že podcast jako médium překonal hranici běžné módní vlny a etabloval se jako stabilní mediální směr. Pořadatel Active Radio vyzývá veřejnost: pomozte nám najít nejzajímavější české podcasty a podpořte tak jejich tvůrce! Veřejnost hlasuje v kategoriích Veřejnoprávní podcast a Autorský podcast, třetí kategorií pak je cena odborné poroty. Hlasuje se na stránkách ankety Podcastroku.cz. A protože ve Flowee máme podcasty rádi a chceme anketu podpořit, položili jsme autorům ankety několik otázek.


Kolik je v Česku aktivních podcastů a kolik jich přibylo třeba za tento rok?

Záleží, co je aktivní podcast a kdy už jej lze považovat za ukončený nebo úplně „mrtvý“, zaarchivovaný. Tzn., že životní cyklus podcastu nemá jasná pravidla. Někdy může být také problém určit, zda podcast můžeme považovat za český. Nicméně celkově lze hovořit zhruba o dvou tisících podcastech, z toho může být přibližně 20 % neaktivních. Zhruba před rokem jsme monitorovali něco přes tisíc podcastů. K jejich navýšení a velkému rozvoji pomohl jak covid, tak vzestupný trend audia jako takového.

Když chce někdo vyhrát v anketě Podcast roku, co je nejdůležitější? Superkvalitní studio (to je většinou hodně drahá záležitost), neotřelý nápad (jak jej najít, když je dnes podcast prakticky o všem?), důkladné zpracování (jedna hodinová epizoda zabere mnohonásobně víc času, u špičkových podcastů jsou to týmy profesionálů)?

Na začátku je důležité mít základní představu, co chci doručovat svému určenému publiku. Podcasty jsou různého druhu, typu. V základu je důležité mít kvalitní produkci, zvuk, dramaturgii a kvalitní hlasový projev. Typickým příkladem jsou některé zpravodajské podcasty s perfektní strukturou a provedením, jako je např. Vinohradská 12 nebo 5:59.

Dále existují volenější formy, kde není příprava tak profesionální, ani produkční možnosti. Bývají to „povídací“ dialogy dvou a více účastníků o běžných obyčejných tématech. Takové odpočinkové povídání. Například Buchty nebo Podpultovky, ale tyto formáty jsou populární i u těch mladších generací jako GunPoint, V obraze, Linka a další. Také záleží, jestli podcaster používá i video formu klidně s přiznaným audio studiem, může tak zasáhnout publikum i na YouTube. Nicméně se nedá říct, co by bylo jasným receptem na úspěch. Autor může zaujmout tématem, odborností, extravagantností, kontroverzností, profesionalitou, prostě meze se nekladou. Ale základ je jasný, nesmí to být nuda!

Jak moc se v Česku podcasty poslouchají, kolik dokážou oslovit posluchačů?

Poslechovost podcastů je velice různorodá. Často trvá, než si vybuduje solidní základnu odběratelů, a může to být práce i na desítky epizod. Málokdy funguje, aby vznikl nějaký extra nápad a ihned od prvních dílů byl podcast populární. Vyžadujete to kontinuální práci a vytrvalost. Často bývá problém vydržet a podcast se sám vyčerpá okolo sedmé až desáté epizody. Výhody mohou mít známé osobnosti nebo mediální domy, které mohou svůj nový výtvor podpořit ve svých médiích.

Podcasty jsou různého druhu, typu. V základu je důležité mít kvalitní produkci, zvuk, dramaturgii a kvalitní hlasový projev.

Funkčnější se zdá, když podcasteři vydávají svůj počin i na YouTube. To se ukazuje jako správná cesta. Možná je to zvláštní, proč by podcast měl být na video platformě, navíc když v externím prostředí a na mobilu by při poslechu přes YouTube musel být telefon zapnutý. Ale skutečnost je taková, že YouTube je pro podcastery velmi důležitý. Zaprvé jsou ti, co podcasty poslouchají doma a je pro ně příjemné osoby vidět, a za druhé YouTube nabízí některé funkce, co zvukové platformy ne. Možnosti přiřadit odkazy do popisku, jednodušší monetizaci, komentáře, hodnocení, prokliky přímo z videa na další epizody a další. Ti nejslavnější, co mají i youtubovou variantu, jsou schopní oslovit stovky tisíc posluchačů. Ti, co používají jen audioplatformy, většinou mají své posluchače v řádech desítek tisíc. Většina podcastů má poslechovost v jednotkách nebo nižších desítkách tisíc.

Proč by měli vlastně posluchači v anketě Podcast roku hlasovat – samozřejmě kromě toho, že chtějí podpořit své oblíbence?

Posluchači mají možnost vyhrát zajímavou cenu, elektrokoloběžku Cube 1. Ale cílem ankety o Podcast roku je poskytnou posluchačům lepší přehled a motivovat je, aby podpořili svého oblíbence.

Související…

Flowcast se Zdeňkem Hřibem: O Pražském okruhu se rozhoduje na jihu Čech
Zdeněk Strnad

foto: Profimedia, Active Radio