Praha je chytré město, ale to, jak se ke smart technologiím metropole v minulosti stavěla, celý koncept "smart city" podle nynějšího pražského primátora hodně devalvovalo. Řídit město na základě dat je něco úplně jiného než nakupovat předražené hračky v supermarketu, říká Zdeněk Hřib. To, že se v Praze neopravovaly silnice o prázdninách, ale až v září, je prý důsledek tahanice se státem o pravomoci. A nám v Praze z toho vyplývá jediné: Pokud část silnic spravuje město a část stát, přičemž primátor s premiérem se mají rádi asi jako Tom a Jerry, není divu, že se na začátku podzimu v Praze téměř nepohneme.
Co ještě zaznělo ve Flowcastu se Zdeňkem Hřibem
O Portálu Pražana
7:53 - Na portálu Pražana můžete nově zažádat o vydání voličského průkazu a nemusíte být ani z Prahy, platí to pro všechny obyvatele České republiky. Vy se můžete cítit jako Pražan, i když máte trvalé bydliště třeba ve Slavičíně. Tvůrci tvrdí, že to je další příklad, kdy suplujeme něco, co měla udělat vláda Andreje Babiše, ale opět zaspala. Třeba stejně jako v případě korespondenčního hlasování, o kterém se hodně mluvilo. Já každopádně doufám, že to pomůže zvýšit účast ve volbách.
11:30 - Jedním z největších problémů je integrace rozdílných počítačových systémů 57 městských částí. Vyplývá to z velké fragmentace hlavního města a je to jedna z největších komplikací, kterou máme na cestě k digitalizaci.
13:52 - Všichni chápeme, že vyrobit domovskou stránku Google, kde je jedno textové políčko a tlačítko Vyhledej, asi není ta nejsložitější věc na světě. Tušíme, že za tím bude robustní mechanismus a komplikovaný algoritmus, díky kterému je Google jednou z nejcennějších společností na světě.
O dopravních uzavírkách
16:30 - Zdědili jsme Prahu s velkým vnitřním dluhem na infrastruktuře. Trojská lávka spadla jednoznačně kvůli nedostatečné údržbě, tři mosty byly těsně před zavřením... Dřív se prostě kladl důraz na investice do nových věcí, u kterých mohli politici stříhat pásky a nechat se fotit do médií. A na údržbu se zapomínalo. Ale to se změnilo a věřím tomu, že řidiči ocení, že nejezdí po tankodromu.
17:53 - Situaci komplikuje fakt, že ministerstvo dopravy doposud nedostavělo městský okruh. My se tomu snažíme jít naproti, bohužel v jednu chvíli ministerstvo usoudilo, že se tomu snažíme jít naproti až příliš, takže nám bylo řečeno, že o stavbě na našem území nemůžeme sami rozhodovat. A o Pražském okruhu se dnes rozhoduje v Jihočeském kraji, což je úplný bizár.
19:30 - Chtěli jsme rozšířit síť vybraných komunikací, kterou máme na starosti. Bohužel se to opět zaseklo na ministerstvu na základě odporu některých městských částí. A my jsme tak přišli o možnost efektivněji koordinovat uzavírky. Takže teď může městská část, což je samostatný silniční správní úřad, udělat uzavírku ve vedlejší ulici, kterou vy nemáte jako magistrát možnost ovlivnit.
O zodpovědnosti a pravomocích
30:48 - Primátor může uplatnit soft veto, což v praxi znamená, že se rozhodování přenese na půdu zastupitelstva, kde o dané záležitosti hlasuje 65 lidí. To je kvůli tomu, aby se primátor nemusel podepisovat pod rozhodnutí rady, se kterým nesouhlasí. Ale pochopitelně, když se zastupitelstvo demokraticky usnese, tak i primátor musí sklapnout cvičky a udělat to.
31:50 - Fundamentální problém je ve skutečnosti nedostatek kompetencí na úrovni měst a obcí. Stát se k nám chová paternalisticky, třeba nám říká, že nemůžeme mít nastaveny poplatky za turisty vice než 50 korun za noc. A když se zahraniční turista chce ubytovat na Praze 1 na Malé Straně, tak je mu úplně jedno, jestli je poplatek 2 eura nebo 8 euro. Jenže dnes tím město přichází o peníze.
34:08 - Problém je v tom, že je pomalá státní správa. Ale nikde na světě se žádný problém nevyřešil tím, že by se sestěhovávali úředníci nebo zakládaly nové úřady za desítky miliard. Takhle to nefunguje.
Jak bude vypadat Praha v roce 2035
36:31 - Měl by být kompletně dostavěný vnitřní okruh, takže pokračování Blanky. Měla by jezdit nová linka metra D bez řidičů. Velice pravděpodobně bude už v Praze zavedeno mýto, protože bez toho se vlastně okruh zkolaudovat nedá.
37:20 - My tedy pracujeme na tom, aby umělá inteligence nahradila část úředníků, konkrétně v oblasti vyřizování dopravních přestupků už teď, takže to de facto už není úplně sci-fi. Věřím, že pomocí umělé inteligence by do budoucna ta doprava mohla být řízena třeba ještě lépe.
Reklama
foto: Zdeněk Strnad, zdroj: Hlavní město Praha