Diskontní dům Gekås Ullared není jen největším obchodním komplexem v celé Skandinávii, ale ve Švédsku s velkým náskokem i nejoblíbenější turistickou destinací. Pokud hledáte ještě extrémnější zážitek, než je návštěva IKEA uprostřed horkého letního dne, pak bude Gekås ideální destinací na příští dovolenou i pro vás.
Více než obchoďák
Když Göran Karlsson založil v roce 1963 společnost Gekås Ullared AB, neměl nejspíš ani nejmenší tušení, že jeho obchodní dům bude v příštích dekádách trhat všechny možné rekordy v prodejích a návštěvnosti. A také že přiláká pozornost milionů turistů nejen ze Švédska, ale i ze zbytku světa. Nejen pro město Ullared a obci Falkenberg, kde se unikátní obchoďák nachází, ale pro celou zemi představuje Gekås významný ekonomický faktor. V hlavní sezóně navíc vytváří pracovní místa až pro dva tisíce lidí.
„Nemáme žádné marketingové kampaně, všechno je vždy až o dvě třetiny levnější než jinde, a to po celý rok. Prodáváme všechno, co se vejde do auta.“
V současné době Gekås navštíví ročně 5 milionů lidí, v jednu chvíli dokáže pojmout 7 a půl tisíce nakupujících. V ubytovacím komplexu, tvořeném hotely, motely, karavany a sruby, v létě každou noc přespává více než 3 tisíce hostů. Fronty často dosahují stovek metrů, v roce 2010 zde byla naměřena rekordní fronta o délce jednoho a půl kilometru.
„Gekås Ullared není jen obchodní dům. Je to cílová destinace,“ vysvětluje s nadšením bývalý výkonný ředitel Jan Wallberg. „Lidé sem chodí kvůli celkovému zážitku. Koneckonců do Paříže se také jezdí nakupovat, stejně jako k nám. V kempu se například usazují skupinky žen a nakupují u nás celý den. Večer si otevřou láhev vína a vyzkoušejí si nové oblečení a kosmetiku, den pak ukončí návštěvou jedné z našich restaurací,“ popisuje Wallberg typický den v Gekås.
Hlavním tahákem jsou ceny
Proč se ale tolik Švédů i zahraničních turistů vydává na tak dlouhou cestu jenom kvůli obchodnímu centru, kterých je dnes všude víc než dost? Být největším obchodním domem v zemi totiž určitě nestačí k tomu přilákat monstrózní davy lidí, které jsou schopny hodiny a hodiny stát ve frontě bez jistoty, že se vůbec ten den dostanou dovnitř. Co k tomu ale stačí, je být jedním z nejlevnějších obchoďáků a přicházet s nabídkami, které konkurence nemá nejmenší šanci překonat.
Chipsy Morgan, pojmenované po hvězdě show, která se v Gekås dlouhé roky natáčela. (zdroj: Mingalablog)
„Na trhu jsme nejlevnější se vším zbožím,“ tvrdí Wallberg. „Nemáme žádné marketingové kampaně, všechno je vždy až o dvě třetiny levnější než jinde, a to po celý rok. Prodáváme všechno, co se vejde do auta.“ Jako místo s nejnižšími cenami si Gekås vysloužil pověst místa, kam chodí výhodně nakupovat hlavně ženy v domácnosti a důchodci. Wallberga však tato skutečnost neznepokojuje: „Je to předsudek. Chodí k nám lidé ze všech příjmových vrstev.“
Královská návštěva i televizní show
Gekås si svou svérázností postupně vydobyl kultovní status a návštěvou ho kromě mnoha významných osobností a celebrit dokonce poctili i švédský král Carl Gustaf a královna Silvia. Prodavače Morgana Karlssona pak zná snad každý Švéd díky reality show, která se o Gekås od roku 2009 do roku 2021 natáčela. A dokonce po něm byl pojmenován i druh chipsů.
Komplex se i dnes neustále rozrůstá a návštěvníkům nabízí stále více prostoru a aktivit, kterými mohou trávit svůj čas, pokud nakupování zrovna není na pořadu dne. Kromě horolezeckého parku nebo rybaření v jezeře poskytuje v zimě hostům i vlastní horu na lyžování. Na takové dovolené si na své tak přijdou i ti nejzatvrzelejší odpůrci nakupování.
Reklama
foto: Shutterstock, Mingalablog, zdroj: Oddity Central