fbpx

Pravé přátelství na pracovišti je mýtus: Kolegy si raději držte od těla 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Přátelství s kolegy má spoustu nástrah. Proč je lepší udržovat vztahy na pracovišti spíš na profesionální úrovni?

Zveřejněno: 13. 6. 2023

Panuje jakési obecné přesvědčení, že navazování přátelství v práci je dobrá věc. Nemusí tomu tak ale být. Nedávné studie ukázaly, že vztahy s kolegy za hlavní faktor spokojenosti v práci považuje pouze jedenáct procent pracovníků. Navazování přátelství v práci nás navíc často zdržuje od toho, co je skutečně důležité. Ve svém textu pro Psychology Today o tom píše autor a mentor Nir Bashan.

„Za svou kariéru jsem zaměstnal více než tisíc lidí. Při všech těch náborech jsem viděl, jak udělali nespočet špatných rozhodnutí tím, že si v práci našli přátele, a pak byli znovu a znovu zklamáni, když tato přátelství nefungovala tak, jak očekávali,“ píše Bashan, který byl mentorem tisíců vedoucích pracovníků po celém světě a pracoval s hvězdami, jako jsou Woody Harrelson nebo Rod Stewar. Bashan předkládá tři způsoby, jak nespadnout do pasti navazování přátelství v práci.

1) Nenechte se vtáhnout do dramatu

Vaše pracoviště není reality show, kde si musíte vytvořit spojenectví, abyste se dostali z ostrova a vyhráli milion dolarů. Mnozí z nás to zažili – skupina přátel v práci uzavřela pakt, aby ovlivnila firemní politiku tím či oním způsobem. To ale často dopadá tak, že se zapletete do dramatu, když se vás například vaši takzvaní přátelé nezastanou. A nakonec začnete svou práci nenávidět, varuje Bashan. Místo toho, abyste se k těmto skupinkám přidávali, zaměřte se na hledání kreativních a inovativních způsobů, jak vykonávat svou práci. Ačkoliv zapojení se do dramatu může zprvu vypadat lákavě, raději hledejte způsoby, jak se nad něj povznést.

Když jsou do vztahu zapleteny peníze, zakalí to každé potenciální přátelství. Hranice mezi skutečným a smyšleným přátelstvím se tím natolik rozostří, že se vody stanou příliš kalnými na to, aby bylo možné vztah jasně definovat. Je to skutečný přítel, nebo ode mě jen něco chce?

Podle Bashana s tím má nicméně mnoho lidí potíže a říkáme věci jako: „Shelly loni povýšili, přitom toho dělá mnohem méně než já! Co se to děje?“ Nebo: „Můj šéf je méně kvalifikovaný než já – proč to nejsem já, koho povýšili?“ To nevyhnutelně vede k tomu, že se spolčíme s přáteli v práci, aby o nás vytvořili příznivý příběh – a ten téměř vždycky exploduje, varuje Bashan. „Přestaňte podléhat pokušení vrhnout se do dramatu a místo toho smysluplně přispívejte k tomu, co umíte nejlépe. To je spolehlivá metoda, jak se prosadit. Může to chvíli trvat, ale z dlouhodobého hlediska je to jediná schůdná možnost dlouhodobě udržitelného růstu,“ radí autor.

2) Udržujte si jasné hranice

Skuteční přátelé jsou lidé, se kterými můžete být sami sebou a vytvořili jste si s nimi hluboký a oboustranný vztah – vy jste tu pro ně a oni jsou tu pro vás. Vzniká důvěra. V práci je ale tento vztah velmi složitý, upozorňuje Bashan. Místo skutečného přátelství se podle něj totiž nakonec stane, že do hry vstoupí socioekonomická realita pracoviště.

„Když jsou do vztahu zapleteny peníze, zakalí to každé potenciální přátelství. Hranice mezi skutečným a smyšleným přátelstvím se tím natolik rozostří, že se vody stanou příliš kalnými na to, aby bylo možné vztah jasně definovat. Je to skutečný přítel, nebo ode mě jen něco chce? Komu můžete v práci skutečně důvěřovat a co se stane, když vaši důvěru naruší? Je šéf skutečně můj přítel, nebo se mě jen snaží přimět, abych pracoval více?“ nastiňuje autor. Pokud si naopak v práci udržujete jasné hranice, nedostanete se podle něj do pasti obav komu věřit, a kdo naopak nemá na srdci vaše nejlepší zájmy.

Za svou kariéru jsem zaměstnal více než tisíc lidí. Při všech těch náborech jsem viděl, jak udělali nespočet špatných rozhodnutí tím, že si v práci našli přátele, a pak byli znovu a znovu zklamáni, když tato přátelství nefungovala tak, jak očekávali.

3) Vytvořte si síť kontaktů

Hlavním rozdílem mezi profesionálním vztahem a osobním přátelstvím jsou naše očekávání. Od svých přátel očekáváme, a také bychom měli, jednoduše hodně. Naše profesní vztahy by měly ale fungovat podle zcela jiných očekávání – mnohem omezenějších. Spočívají ve vzájemném respektu, menším pesimismu a ochotě spolupracovat, aby se podařilo dokončit společné projekty. Nezahrnují sdílení toho, jaké jsou vaše sny a touhy. Profesionální vztahy ale mohou i tak být podle Bashana velmi uspokojivé a smysluplné – jakkoliv se na první pohled mohou zdát povrchní – když z rovnice vyjmeme přátelství. Výzkumy například ukazují, že každodenní rozhovory se spolupracovníky mohou zvýšit naši pohodu.

Jak tedy v práci budovat více profesionálních vztahů a méně přátelství? Můžeme začít tím, že budeme k práci i k sobě navzájem přistupovat pozitivněji, radí Bashan. „Pesimismus je zabijákem veškeré kreativity a inovací. Je to nepříjemný virus, který se na pracovišti šíří. Můžeme raději investovat do vzájemného respektu k sobě navzájem,“ dodává.

Související…

Štvou vás pomluvy na pracovišti? Utněte je hned v zárodku
Tereza Hermochová
 

foto: Shutterstock, zdroj: Psychology Today

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...