fbpx

Pátek Karla Křivana: Léto na českém Twitteru není důvod chválit 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Proč na sociálních sítích vítězí ta nejbanálnější témata a proč se jim přizpůsobují rádoby seriózní média

Zveřejněno: 21. 7. 2023

„Děláme z komára velblouda,“ řekla by teta Kateřina ze Saturnina. Herec řekne nesmysl o nemoci a pár dní jsou toho plné sociální sítě. Jedna členka ochranky hudebního festivalu plácne hloupost a máme téma na dlouhé letní dny. V oblíbené dovolenkové destinaci zdraží a je seriál na celé léto. Vedle toho se v tichosti hromadí problémy, které vyžadují komplexní, inteligentní a strategická řešení, ale těm se nevěnujeme. Na plivance na Twitteru jsou to řešení příliš složitá.

Myslím, že je to důsledek úpadku klasických médií. Moc titulní stránky či úvodní zprávy v hlavní televizní zpravodajské relaci zmizela. Informace čteme jinak. Bez rozlišení, co je a co není důležité.

Kupujeme-li rádi podřadné zboží, dostane se nám ho vrchovatě. To je zákon trhu.

Informace o válce a fotka snídaně v oblíbené kavárně má na sociálních sítích stejnou vizuální hodnotu. Každé sdělení má zdánlivě stejnou důležitost. Naše potřeba rychlé, a pokud možno, agresivní reakce naopak upřednostňuje ta banálnější a jednodušší oznámení. Navíc vše se objeví a zase zmizí, což vyžaduje, abychom se projevili hned.

Mediální rychlokvašky

A protože zkušení jezdci na popularitě sociálních sítí vědí či tuší, co na lidi funguje, vybírají si taková témata, která nevyžadují příliš hluboké znalosti, ale o to větší emoční zásah. A protože média potřebují chrlit textíky na svoje weby s kadencí automatické zbraně, je jednodušší sledovat, co letí na Twitteru, než několik týdnů pracovat na zásadních tématech. Neboť výsledek neodpovídá vynaloženému úsilí. Ostatně i můj nejpopulárnější tvít se týkal ceny smaženého sýra v jedné karlínské hospodě.

Závislost na srdíčkách a retweetech je nepřiznaná nemoc digitální éry. Nejde o to, že média se jako celek bulvarizují. My sami je tím, co sledujeme a na co klikáme, k bulvarizaci nabádáme. A ona jen sledují, co vydělává, a to nám předkládají. Na vině je jako vždy spotřebitel. Kupujeme-li rádi podřadné zboží, dostane se nám ho vrchovatě. To je zákon trhu.

Jaké téma zvítězí?

Prožíváme rok bez voleb. Což ale neznamená, že je to období bez politiky. Právě naopak. Stratégové politického marketingu pečlivě sledují, na co se lidé chytají a co naopak ignorují. Připravují si témata do příštích voleb. Zkouší, jak a na co reagujeme. Jaké zprávy propadnou a jaké se naopak udrží. Sociální sítě jsou pro ně ideální na sledování nálad ve společnosti. Že zkreslují a nepředstavují skutečný život, je pro ně vedlejší.

Jdou tam, kde lidé vyjadřují svoje názory. Sledují, co nás zajímá, a to nám ve volebních kampaních předloží. Věřme, že letní twitterová témata zmizí s posledními účastníky zájezdu v přímořských letoviscích. A že navrch zase získají myšlenky a vize, které rozhodnou o naší skutečné, reálné budoucnosti. Podrážděná, nesoustředěná a rozhádaná společnost je ideální půdou pro krysaře. Budou nám hrát, co se nám líbí. Zatím to nevypadá na příjemnou muziku.

Související…

Pátek Karla Křivana: Extrémní komunikace zdá se mi poněkud nešťastnou
Karel Křivan

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...