Sociální sítě zaplavily outfity inspirované populární plastovou panenkou a růžová se už stala novou černou. Asi není překvapení, že má letošní růžové šílenství co dělat s novým filmem Barbie. Šílenství, které pro nás bylo dopředu pečlivě připravené a zorganizované. Divize Barbie společnosti Mattel totiž letos utratila za marketing více než 100 milionů dolarů.

Novinářka Amelia Taitová označila film nikoli za pouhou reklamu, ale dokonce za matrjošku reklam. „Při sledování filmu jsem koulela očima nad hlavní rolí naleštěného Chevroletu 4x4 a nahlas se zasmála tomu, jak kamera zaostřila na Barbieinu kabelku Chanel ve tvaru srdce. Ryan Gosling v roli Kena nosí v jednu chvíli hned troje hodinky TAG Heuer a já jsem okamžitě věděla, že Mattel bude prodávat mikinu s nápisem ‚I am Kenough‘, kterou měl na konci filmu (i když můj cynismus si netroufl odhadnout její cenu 58 liber),“ píše pro The Guardian.

Až se nás budou lidi z jihu ptát, proč tam mají tolik růžového odpadu s nápisem Barbie, tak jim prostě povíme, že jsme měli premiéru filmu Barbie a chtěli jsme být jako ona.

A tato reklama samozřejmě zafungovala. Obchod Auto Trader dle Taitové hlásil 120% nárůst zájmu o Chevrolety Corvette poté, co byl zveřejněn trailer na Barbie, a generální ředitel firmy TAG Heuer prohlásil, že zákazníci přezdívají jednomu z jeho modelů „Barbie hodinky“.

Předvést se a zahodit

A komerční úspěch neslaví jenom ty značky, které se přímo ve filmu objevily. Společnost Mattel navázala spolupráci se závratným počtem značek oblečení, firem vyrábějících péči o vlasy, a dokonce i se společnostmi vyrábějícími nafukovačky do bazénů. Úřad pro autorská práva v americké Knihovně Kongresu zaregistroval podle veřejných záznamů více než 2 000 děl souvisejících s Barbie, včetně panenek, her a písní. Existuje dokonce řada jedlých kolaborací, což znamená, že lidé letos stráví šokující (a možná ne lékařsky doporučené) množství času konzumací růžového jídla, upozorňuje The Time.

Dokonce i značky, které s filmem oficiálně nespolupracují, nenápadně uvedly na trh růžovou výbavu na jógu nebo růžové cestovní tašky.

Za pár týdnů už bude všech těchto kousků plný vinted a za pár měsíců později skončí například na obrovské textilní skládce v poušti Atacama, kterou už můžeme vidět i ze satelitních záběrů. 

Aktivistka v oblasti udržitelné módy a zakladatelka Ecoage Livia Firthová upozorňuje na kolaborace Barbie s fast fashion značkami, tedy s těmi, které produkují oblečení dle neetických principů. Zmiňuje zejména Boohoo, H&M, Primark, Shein, Forever 21 a mnoho dalších. „Mohu vám zaručit jednu věc: nevyrobila je žádná Barbie ani emancipovaná žena, která dostává důstojnou mzdu nebo pracuje v bezpečném prostředí bez zneužívání,“ lamentuje na Instagramu aktivistka.

„I kdybychom si odmysleli, že tyto věci jsou většinou čistá syntetika, vyrobené v otřesných podmínkách lidmi v moderním otroctví s obrovským vlivem na životní prostředí, tak mi prosím povězte, kdo z vás se nebude stydět vyjít v Barbie triku za měsíc ven?“ ptá se ve svém facebookovém videu další aktivistka Natalia Pazicka.

„Za pár týdnů už bude všech těchto kousků plný vinted a za pár měsíců později skončí například na obrovské textilní skládce v poušti Atacama, kterou už můžeme vidět i ze satelitních záběrů. A až se nás budou lidi z jihu ptát, proč tam mají tolik růžového odpadu s nápisem Barbie, tak jim prostě povíme, že jsme měli premiéru filmu Barbie a chtěli jsme být jako ona,“ uzavírá aktivistka.

Související…

Kamila Vodochodská: Proč investovat do oblečení jako do dovolené?
Milada Kadeřábková

 

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek