fbpx

Pátek Karla Křivana: Chceme moderní Prahu? Vpusťme do ní byznys 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Dokud budou státní správa a úřady sídlit v budovách pražského skanzenu, nebudou rozumět tomu, co to po nich podnikatelé, kteří se musejí vyrovnat světové konkurenci, vlastně chtějí

Zveřejněno: 3. 11. 2023

V Praze u Masarykova nádraží postavili budovu, která nám připomíná, že žijeme v 21. století. Prahu bychom ale rádi drželi v podobě Langweilova modelu. Bojíme se nových staveb, bojíme se dát městu tvář, která nebude připomínat ani turistický skanzen, ani muzeum. To samozřejmě nesouvisí jen s architekturou. Ale i s tím, jakou Prahu chceme či můžeme mít.

Nejznámější stavby kouzelného panoramatu města souvisí s tím, že bylo svého času budováno jako hlava království. To budování je tedy už pěkně dlouho za námi. Po mnoha století byla Praha nudným provinčním hnízdem, protože Habsburkové logicky pracovali a vládli z Vídně. Odkaz Prahy, jak nám ho zachoval rozmach Karla IV. a její poslední velká sláva jako metropole evropského významu za Rudolfa II., je již nyní řekněme spíš symbolický a turistický.

Rozevřené historické nůžky

Máme Hrad, máme katedrálu, máme sídlo prezidenta v sídle českých králů. Máme Staré Město a Malou Stranu, krásná místa u Vltavy i méně známá zákoutí Nového Města. Pro každodenní provoz moderně řízené země dnešní doby to nejsou prostory ideální, ale my moderní země nejsme. Budovy úřadů, připomínající filmy pro pamětníky z 30. až 80. let minulého století s bizarním vybavením včetně deček a váziček, za které by Přemek Podlaha pochvalu udělil, jen doplňují skládanku rozevírajících se nůžek mezi zamrzlou státní správou a podnikateli, kteří musí být schopni konkurovat podnikům v současném světě. A to i tím, v jakém prostředí pracují.

Soukromý investor nemusí tolik řešit jaksi zatuchlý většinový vkus, uvízlý v sentimentalitě a nudě.

Naším problémem ale není Praha symbolická, tu postavili jiní v době, kdy gotika a baroko či funkcionalismus byly moderní slohy. Naším problémem je, že neumíme dát smysl městu dnes. Protože nevíme, čím by vlastně Praha měla být. K plnění role hlavního města republiky bude za pár let stačit onen symbolický význam. Jsem optimista a věřím, že digitální svět dorazí i na naše úřady. A že prostory státní správy, které mají sloužit především potřebám občanů, což je účel, který se postupně začal vytrácet, budou vypadat jinak než dosud, ale rozhodně ne palácově a královsky.

Jak dostat kreativitu do skanzenu

Ono je to zdánlivě jednoduché. Do výstavby Prahy je nutné pustit byznys a kulturu. Což nejsou protikladné zájmy, pokud budou radní sledovat smysl svého města. Nebudeme v brzké době evropskou mocenskou metropolí, ale můžeme být tou kulturní. A sportovní, což spolu souvisí. Jedině byznys má peníze a odvahu stavět věci, které snesou označení moderní. Odvahu proto, že soukromý investor nemusí tolik řešit jaksi zatuchlý většinový vkus, uvízlý v sentimentalitě a nudě.

A je schopen takové projekty zafinancovat a netrpět poznámky ignorantů, že to stojí moc peněz. Co ale musí udělat vedení města, je otevřít okna a vpustit kreativitu do skanzenu, který jsme z centrální části města vytvořili. Protože to, co obdivujeme na staré a starší Praze, nebyly v době svého vzniku stavby pro turisty, ale pro praktické využívání. Jen ve své době. Nesmíme se bát stavět současné budovy. A musíme dát prostor těm, kteří k tomu mají možnosti, představivost i prostředky.

Související…

Pátek Karla Křivana: Proč je nám už jedno, že nás nikdo nepochválí
Karel Křivan

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...