Vzpomínáte si, když se Netflix poprvé objevil v Česku? V čem bylo jeho kouzlo? Kromě nekonečného výběru seriálů, filmů či originálních reality show to byly také neexistující reklamy. Člověk už si nemusel na dvouhodinový film vyhradit tři hodiny čistého času, protože mu televize do každých dvaceti minut nacpala osmiminutový blok reklam.
Vzdali jsme se televizních kanálů, abychom nemuseli sledovat reklamy. Ale reklamy se nás nyní snaží doběhnout i na streamovacích aplikacích. Disney+, Netflix, Max (dříve HBO Max) a nově i Amazon Prime chtějí reklamy začlenit do svých služeb, upozornil minulý týden britský server BBC. A možnost zavedení reklam v budoucnu připustil podle Mediaguru i generální ředitel skupiny Nova Daniel Grunt na oblíbené české videoplatformě Voyo. Letos spuštěná konkurenční platforma Prima+ zase nabízí tři druhy tarifů – zdarma s reklamou, „light“ za nižší poplatek s 50 % reklamou a dražší „premium“ úplně bez reklam.
Dle BBC se mnoho světových streamovacích služeb v současnosti potýká s obrovskými dluhy (to neplatí o těch českých, které jsou dle Mediaguru spíše v rozkvětu). Důvodem jsou jejich investice do obsahu, licenční poplatky a další výdaje, které společnosti vynaložily na rozšíření svých nabídek a konkurování ostatním službám na trhu. Někdo prostě všechny ty řady Too hot to handle a Love is blind zaplatit musí. A budou to předplatitelé.
Tyto kroky pochopitelně mnoho lidí rozzlobily. Snaha streamovacích společností o zisk však převažuje nad jejich frustrací. „Několik streamovacích společností dlouho nebylo schopno dosáhnout zisku a investoři nyní chtějí vidět výnosy,“ vysvětluje BBC generální manager reklamní agentury Moloco Dave Simon.
Netflix skóruje
Tato změna přichází v době, kdy Netflix zavedl omezení sdílení účtů na více zařízeních. Protože mnoho spotřebitelů ztratilo přístup k účtům svých kamarádů, založili si své vlastní. V poslední zprávě o výsledcích společnost Netflix uvedla, že jí přibylo téměř 9 milionů nových předplatitelů. Zároveň společnost zvýšila cenu předplatného s reklamami a prémiového předplatného. Oproti míře rušení předplatného u konkurence jde o významnou výjimku. Vedle příjmů ze základního předplatného má Netflix miliony nových sledujících, kterým může servírovat reklamy, čímž se mu otevírá významná příležitost k příjmům.
Je nepravděpodobné, že by postupné zvyšování cen odradilo lidi od streamování. Mnohem pravděpodobnější je, že přiměje spotřebitele, aby se více rozhlíželi a využívali akční nabídky, než aby se vrátili k běžnému vysílání.
Zážitky diváků ze zábavy se možná uzavírají v kruhu – přestože si předplatili streamovací služby částečně proto, aby unikli reklamám, nyní platí za stejné zážitky plné reklam jako v běžné televizi. A ceny za nepřerušované sledování rostou.
Zase ty reklamy
Pro zákazníky, kteří nebudou chtít platit nic navíc za nerušené sledování, bude podle Simona zážitek z reklamy jiný než v dobách televizních kanálů. Zaprvé, zákazníci mohou být vystaveni menšímu počtu reklam, než kdyby sledovali televizi – pryč je tradičních 22 minut obsahu a osmi minut reklam. „Mnoho streamovacích služeb zkracuje reklamní čas, některé výrazně,“ říká Simon a poukazuje na službu Disney+, která omezuje reklamy na čtyři minuty za hodinu obsahu.
Samotní uživatelé ale říkají, že to s reklamami tak růžové přece jen není. „Na začátku pořadů by se měly objevit 2 reklamy... ale někdy se mi stane, že se to zasekne a opakuje se to asi 6krát. 6krát je nejvíc, obvykle se to spustí dvakrát (takže v podstatě 4 reklamy) v průběhu pořadu. Nepočítám to, ale obvykle to stačí na to, abych si řekl ,už zase!?‘ Víte, co myslím? (…) Takže můj názor? Žádné reklamy, pokud si to můžeš dovolit,“ popsal svoji zkušenost s HBO Max na Redditu uživatel 016002IH.
Divákům na míru
Technologie streamování, která pohání dnešní aplikace, také znamená nekonečně větší možnosti přizpůsobení reklamy, než tomu bylo u běžného vysílání. Zatímco běžná reklama se ukazuje obrovskému okruhu diváků, kteří sledují hlavně daný pořad (jako jsou například muži ve věku 18–34 let), streamingová reklama se může řídit daty, což značkám umožňuje oslovit spotřebitele se specifickými preferencemi. „Díky přístupu založenému na datech uvidí diváci streamingu reklamy, které jsou mnohem relevantnější pro jejich život,“ dodává Simon.
Budou spotřebitelé nakonec sledovat více reklam než dříve, nebo zatnou zuby a zaplatí si nejvyšší úroveň předplatného bez reklam? Ekonomické problémy a rostoucí životní náklady mohou znamenat, že mnoho diváků bude nakonec sledovat více reklam.
Vedoucí obchodního oddělení agentury Total Media Liz Duffová BBC řekla, že spotřebitelé, kteří si uvědomují vysoké náklady, hledají způsoby, jak snížit výdaje. Volba levnějšího streamování s reklamami je cenově dostupnější a v konečném důsledku může zvítězit. „Úspora nákladů u možností podporovaných reklamou diváky nesporně přitahuje,“ říká.
Nakonec dodává, že streamovací služby jsou již natolik zakořeněné, že změny na trhu nemusí lidi nutně přimět, aby se vrátili k televiznímu vysílání, kterému se snažili uniknout. „Je nepravděpodobné, že by postupné zvyšování cen odradilo lidi od streamování,“ říká. „Mnohem pravděpodobnější je, že přiměje spotřebitele, aby se více rozhlíželi a využívali akční nabídky, než aby se vrátili k běžnému vysílání.“
foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek