Na příkaz Amerického národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) Tesla svolává vozidla kvůli chybám v asistenčním systému Autopilot. Podle webu Business Insider se zjistilo, že tento systém má celou řadu problémů, které mohou představovat vážnou bezpečnostní hrozbu.

Podvody s pomerančem

Svolávací akce se dotýká téměř všech vozidel, která Tesla prodala ve Spojených státech od aktivace systému Autopilot koncem roku 2015. Zahrnuje širokou škálu modelů, včetně modelu S, X, 3 a Y. 

Vyšetřování NHTSA započalo po sérii nehod, z nichž některé měly smrtelné následky, a to přímo v souvislosti s využíváním autopilota. Nezávislé testy odhalily, že monitorovací systém lze snadno obelstít, což vedlo k několika incidentům. Autopilot konkrétně chce, aby měl řidič neustále ruce na volantu. Lidé se ale na internetu chlubí třeba tím, že do výřezu volantu vmáčknou pomeranč. Ten svou vahou neustále stáčí volant na jednu stranu a autonomní řízení si tak myslí, že řidič na volantu ruce má a protitlakem srovnává jízdu.

V porovnání s konkurenčními automobilkami, jako jsou General Motors, Ford a BMW, které představily pokročilé částečně automatizované řídicí systémy, Tesla zaostává zejména v oblasti monitoringu řidiče a definice provozních parametrů. 

V reakci na tato zjištění Tesla implementuje softwarovou aktualizaci. Cílem je zajistit, aby řidiči zůstávali ostražití a i při spuštění autopilota měli ruce na volantu. Celá akce ale nebude nijak náročná. Všechny informace, které je zapotřebí změnit, jsou jen softwarové, což je u vozidel Tesla řešeno v online prostředí. Všechny aktualizace se tak nahrají do vozidel samočinně, když vůz bude zaparkovaný a v nečinnosti. To eliminuje potřebu fyzické návštěvy servisu.

Tesla pod palbou

NHTSA a bezpečnostní experti kritizují společnost Tesla za nedostatečné sledování řidičů už delší dobu. Tesla sice tvrdí, že funkce autopilot snižuje počet nehod, avšak tato tvrzení byla opakovaně vyvrácena.

Zajímavé je, že v rámci celého vyšetřování se začaly přetřásat i další problémy Tesly a autonomních vozidel. V porovnání s konkurenčními automobilkami, jako jsou General Motors, Ford a BMW, které představily pokročilé, částečně automatizované řídicí systémy, Tesla zaostává zejména v oblasti monitoringu řidiče a definice provozních parametrů. Na druhou stranu, její vozidla již ve velkém jezdí po silnicích, zatímco plně autonomní vozy, jako například ty od společnosti Cruise, které fungují jako taxíky v několika velkých městech, mají za sebou opravdu krušné chvilky s nehodami, výpadky, panickými styly jízdy apod. K tomu je zároveň nutné podotknout, že plně autonomní vozy jezdí v testovacím režimu pouze ve městech, zatímco Tesla může být v tomto režimu provozována pouze na dálnicích a velkých silnicích.

Ačkoliv Tesla původně se závěry NHTSA nesouhlasila, nakonec k provedení svolávací akce přistoupila. Vyšetřování NHTSA zůstává otevřené, aby mohlo sledovat efektivitu implementovaných řešení. Takže několik vozidel, která dostanou nový software, si NTHSA otestuje a podle toho podnikne další kroky.

Tato situace představuje významný moment pro firmu Tesla. Nejenže odhaluje možné nedostatky v technologii autopilota, ale také klade důraz na důležitost bezpečnostního monitoringu a odpovědnosti řidičů.

Související…

Stanou se z lidí kyborgové? Mozkové čipy Elona Muska mají zelenou
František Mašek

foto: Shutterstock, zdroj: Business Insider