fbpx

Boom autonomních vozů brzdí sítě i člověk. Bezpečnost se samořidítka učí na dopravních hřištích 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Ještě pár let zpátky se autonomním vozům předpovídal obří boom. Ten se ale nekoná, zejména kvůli slabinám v bezpečnosti. Tu vadí přetížená síť, jindy zase člověk na silnici. Jak překážky překonat?

Zveřejněno: 16. 10. 2023

Téměř před dvaceti lety, kdy bylo představeno automatické parkování, adaptivní tempomaty a další pokročilé systémy, to vypadalo, že autonomní vozy budou brzy běžnou součástí našich silnic. V určitém směru se to i stalo. Avšak postupem času se čím dál víc ukazuje, že ohromné investice do vývoje autonomních vozidel neodpovídají dosaženým výsledkům.

Bacha na data!

Například v San Franciscu došlo v roce 2022 během jednoho hudebního festivalu k přetížení mobilní sítě, což je základní předpoklad pro správný chod autonomních vozů. Vozy společnosti Cruise se v důsledku toho dostaly do problémů na křižovatce. Když nemohly komunikovat a získat data o aktuální dopravní situaci, jednoduše zastavily a rychle se vytvořila kolona.

Toto je jen jeden z řady problémů, s nimiž se autonomní vozy potýkají. V Česku by navíc mohl být opravdu zásadní vzhledem k tomu, že naše telefonní sítě nemají vždy stabilní internetové připojení.

Hromada problémů

První autonomní vozy se začaly objevovat kolem roku 2010 a 2011. Do roku 2014 měly vozy společnosti Google, vybavené speciálními senzory, najezděno více než 1,5 milionu kilometrů v testovacím režimu. I když většina těchto testů proběhla bez vážnějších incidentů, nehody se stále sem a tam objevovaly, často v důsledku lidské chyby.

Různé překážky, jako například lidé na silnici, rozkopané cesty či panické brzdění, představují pro autonomní vozy stále velkou výzvu. Vše by bylo jednodušší, kdyby na vozovce jezdila pouze tato vozidla.

Postupem času pak začaly mít autonomní vozy čím dál větší problémy, což si vynutilo zvýšenou pozornost regulatorních orgánů. Například nehody vozů Tesla, zvláště ty smrtelné, nemohly zůstat bez povšimnutí. (Pokud vás tato tematika zajímá, zde se můžete podívat na skvěle rozebranou nehodu Tesly 3 s nákladním vozem s fatálními následky.)

Pak přišla éra robotaxíků. Tato vozidla, přestavěná z běžných automobilů na autonomní, nemají tradičního řidiče, ale spíše jízdního „kontrolora“. Ani ta se však nevyhnula incidentům, včetně smrtelných nehod. První z nich byla fatální nehoda robotaxíku Uber, kterou zavinilo hned několik faktorů  – neoznačená cyklistka na sinici, tma, vybočení do jízdního pruhu, špatná reakce vozu a žádná reakce kontrolorky, která koukala do mobilu. Prostě hloupá souhra náhod. Snad i proto nemají robotaxíky, jezdící dnes už v mnoha amerických městech, dobrou pověst.

Pracují, ale…

Nutno podotknout, že automobilky na vývoji autonomních systémů stále intenzivně pracují. V posledních deseti letech zřídily více testovacích center než za celých předešlých padesát let. Například BMW otevřelo u nás, na místě bývalé výsypky Sokolovské uhelné, své největší testovací centrum. Areál je pevně zabezpečen, aby žádné z mnoha informací, které zde cirkulují, neunikly ven. Future Mobility Development Center (FMDC) nabízí testovací okruh, simulaci dálnice, vesnických křižovatek, městských zón a další. Vzhledem k investici sedmi miliard korun je pozoruhodné, že zde pracuje „pouze“ 100 lidí.

Podobné projekty vznikají po celém světě. Například Uber vytvořil impozantní „dopravní hřiště“ v Pittsburghu. Další centra najdeme v Gotthenburgu ve Švédsku, v německém Hamburku či v americkém Michiganu, kde Toyota neustále rozšiřuje své R&D centrum v Ottawa Lake. Nezapomeňme ani na centrum v maďarském Zalaegerszegu.

Kde je tedy chyba?

Rizika dopravních nehod existovala vždy a to se nemění ani s érou autonomních vozů. Někteří experti se domnívají, že autonomní vozy mohou tuto tendenci eliminovat, neboť dokážou predikovat situace a vyloučit lidské chyby, které jsou příčinou většiny nehod. Ačkoliv to může být pravda, právě lidský faktor stále zůstává hlavním problémem. Tesla ve svém manuálu jasně uvádí, že řidič nesmí svůj vůz opustit a musí být stále bdělý. Avšak mnoho lidí tuto radu ignoruje.

Jinými slovy, různé překážky, jako například lidé na silnici, rozkopané cesty či panické brzdění, představují pro autonomní vozy stále velkou výzvu. Vše by bylo jednodušší, kdyby na vozovce jezdila pouze tato vozidla. Jenže tomu tak není, a to je pravděpodobně hlavní problém.

Jinou cestou

Má tato situace řešení? V San José plánují vytvořit speciální terminály a jízdní pruhy vyhrazené jen pro autonomní vozy mezi letištěm a centrem města. Elektromobily by tak měly zajištěnou trať, nabíjecí stanice a parkování. Za tímto projektem stojí startup Glydways. Několik měst, včetně Pittsburghu a dalších, se navíc již rozhodlo, že společně pro Glydways vytvoří dopravní spojnici. Startup získal pozornost díky svému inovativnímu konceptu a kvalitě, což přilákalo i význačné investory, jako je Bill Gates.

Možná je tedy načase přistoupit k autonomní dopravě zcela jinak a vytvořit pro tyto vozy specifické prostory. Jakmile se autonomní doprava osvědčí jako spolehlivá a bezpečná, lidé ji s větší pravděpodobností přijmou a využijí ke svému pohodlí. 

Související…

Matej Šandor, Operátor ICT: Po roce 2030 budou autonomní vozy v Praze standard
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...