Lidé nevědí, co chtějí, dokud jim to neřeknete, říkával kdysi Henry Ford blahé paměti. Je to jednoduchý marketingový princip: neptejte se, co lidi chtějí, řekněte jim, co chtít mají. Exponenciálním faktorem je v době přehlcení informacemi strach z toho, že něco propásneme – FOMO (fear of missing out) bylo dokonce v roce 2011 nominováno na slovo roku. Jednoduchý princip: vytvoříte trend a pak vnutíte lidem pocit, že nesmějí zůstat pozadu. A pak už si je můžete vodit, jak se vám zlíbí. Jenže každý trend má svůj začátek i konec, a když se netrefíte, jste v háji. Příkladů je spousta.

Třeba Karel Janeček věnoval své exmanželce v roce 2017 na rozloučenou 1165 bitcoinů, a teď je chce zpět. Je to vcelku jednoduchá rovnice: tehdy měl bitcoin hodnotu 721 dolarů. Dnes, když stojí přes 60 000 dolarů, je to stonásobně více a to samozřejmě zamrzí. A o to víc, když přijdete o půl miliardy proto, že jste začali bezmezně věřit uměle vytvořeným kryptoměnám, které se právě po raketovém zdražení bitcoinu v roce 2017 začaly rodit jako houby po dešti.

Nebyl ovšem jediný, kterému predikce nevyšly. Hlavně když si je lidé začnou plést s tím, co by si přáli a co jim vyhovuje. „Televize se brzy přestanou prodávat, protože lidi přestane bavit koukat se každý den na dřevěnou krabici,“ řekl v roce 1946 Darryl F. Zanuck, filmový producent společnosti 20th Century Fox. „Za 10 let se budou běžně prodávat vysavače na jaderný pohon,“ těšil se v roce 1955 Alexander Lewyt, prezident společnosti vyrábějící – jaké překvapení – vysavače. „iPhone nemá šanci,“ tvrdil Steve Ballmer, šéf konkurečního Microsoftu o revolučním Apple produktu. A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna, mými oblíbenými jsou například teorie o tom, že dojde ropa (pravidelně už asi 100 let), že automobily nikdy nenahradí koně, nebo ultimátní teorie „všechno, co mohlo být vynalezeno, již bylo vynalezeno,“ pocházející z roku 1899.

Nebojte se tedy nesledovat trendy. Nechcete mít sociální sítě? Nemějte je, zabírají neskutečné množství času a některé z nich jsou neskutečný kanál. Chcete rychle zhubnout? Zapomeňte na Saxendu a začněte zdravě jíst a cvičit. Tvrdí vám Zlatan Ibrahimovič, že nejlepší věc na světě je dávat peníze do akcií a komodit? Ok, pokud věříte investičním schopnostem fotbalistů, je vaším ústavně zaručeným právem vyhazovat peníze z okna. Stejně jako věřit té babičce, která stála u stánku se stíracími losy, a když už korunou čistila asi padesátý, ptala se jí vnučka: „Babičko, proč si kupuješ tolik losů?“ „No to víš, když chceš hodně vydělat, musíš nejdřív hodně nasypat.“

Zkrátka, vystoupit z řady je vaše svaté právo. Jít vlastní cestou, bořit hranice, nenechat se svázat konvencemi… to je vlastně také trend, stejně prázdný jako jakákoliv jiná uměle vytvořená marketingová poučka. Tak hodně štěstí při hledání zlatého středu. A hezký týden!

Související…

Dát si k bigmacu colu zero? To nejlepší, co můžete udělat
Zdeněk Strnad

foto: Midjourney / Zdeněk Strnad, zdroj: Autorský článek