Každý den se v manufaktuře kosmetické společnosti Lush vyrobí miliony produktů: šikovné ruce místních směšovačů je sekají, šlehají, míchají a lisují až do dokonalé podoby, jako by vařili v nějaké úžasné alchymistické kuchyni. Díky tomuto ručnímu procesu dostávají výrobky Lush obrovskou pozornost a péči a jsou tak zcela jedinečné.
Lush má po celém světě 7 výrobních závodů, přičemž v Evropě je to kromě městečka Poole ve Velké Británii také chorvatský Záhřeb a německý Düsseldorf, v Severní Americe Vancouver a Toronto, dále pak australské Sydney a japonské Tokyo. V těchto závodech bylo v roce 2023 vyrobeno 107 milionů položek.
Dokonalá pečlivost výroby
Ať už jde o vymačkávání citronů, krájení čerstvého ovoce, míchání kádí s kakaovým máslem nebo tvarování koupelových bomb, výroba jednoho výrobku Lush se podobá přípravě složitého jídla. A jak zkušení kuchaři vědí, bez ohledu na to, kolikrát postupujete podle stejného receptu, žádná várka není nikdy identická. Kombinace čerstvých účinných látek, esenciálních olejů a přísné politiky čerstvosti (všechny výrobky musí opustit továrnu do 28 dnů od výroby kromě Vánoc) znamená, že stroj jim prostě nemůže věnovat potřebnou pozornost a péči.
Když si v obchodě koupíte výrobek, najdete na něm také nalepenou samolepku s obličejem, která vás informuje o tom, kdo jej vyrobil, do kdy jej máte použít a – pro kosmetický průmysl nezvykle – kdy byl vyroben. Pokud se jedná o nahý výrobek, jako je například bomba do koupele nebo tuhý šampon, všechny tyto informace zaznamenává obchod. Znamená to, že každý produkt lze dohledat až k osobě, která danou šarži v továrně vyšlehala.
Aby společnost Lush nemusela používat žádné nebo jen minimální množství konzervačních látek a poskytovala zákazníkům co nejúčinnější výrobky, vyrábí mnohem menší a čerstvější šarže než typické kosmetické firmy a výrobky mají kratší dobu trvanlivosti. „Není to nejkomerčnější cesta, ale nám vyhovuje a dává nám náskok před konkurencí,“ říká Mo Constantine, spoluzakladatelka společnosti.
„Mléčné“ oddělení
Měla jsem to štěstí, že jsem mohla spolu s několika dalšími lidmi do manufaktury Lush nahlédnout, a to přímo do té nejstarší, která se nachází na jihu Velké Británie, v malém přímořském městečku Poole.
Továrna to není malá, prohlídka všech čtyř oddělení nám zabrala asi čtyři hodiny. Celým areálem nás prováděla energická Annabell Plattová, koordinátorka výroby. Začali jsme v takzvaném mléčném oddělení, kde Lush vyrábí sprchové gely, tělová mléka a krémy na obličej. „Z hlediska produkce má pro nás toto oddělení největší hodnotu,“ vysvětlila nám Anabell hned na začátku. „Produkty, které se tu vyrábí, patří k těm dražším. Proč? To během prohlídky zjistíte.“
Přicházíme do světlého, vzdušného a voňavého prostoru. Všude kolem nás stojí obrovské nádoby, barely, míchačky, odšťavňovače a další přístroje, naplněné spoustou různorodých látek roztodivných barev, textur i vůní. Každý přístroj obsluhuje jedna či více osob. „Všichni zaměstnanci v továrně jsou velmi dobře vyškolení a chápou kvalitu výrobků – jak by měl vypadat, jak by měl působit a vonět. A také pracují s opravdu čerstvými surovinami. To znamená, že pokud například přidané avokádo nebo šťáva udělají něco trochu jiného, než bychom očekávali, naši zaměstnanci to hned zjistí a zajistí, aby to, co jde do našich výrobků, bylo jen té nejvyšší kvality,“ vysvětluje Anabell.
Že by Lush kupoval hotovou ovocnou šťávu? Kdepak, i ta se tady získává ručně. Čerstvé citrony a limetky vkládá cizokrajně vyhlížející žena přímo před námi do odšťavňovače. Potom míjíme nádobu s voňavou hmotou uvnitř. „To je prosím mangové máslo.“ Vedle pak muž, který se nám představil jako Darius, smíchává látky pro peeling Ocean Salt, ve kterém je kromě mořské soli také nálev z čerstvého grepu. „Pracuji tady fakt rád. Pořád se něco nového učím,“ pochvaluje si.
Výroba mýdel
Dostáváme se do další části – prostoru pro přípravu mýdel. Zde mimo jiné stojí v řadě několik obrovských nádob s tekutinami, které obstarávají asi tři muži. „Toto jsou naši míchači. I jejich úkolem je zajistit, aby směs měla dostatečnou kvalitu. U mýdel je to však ještě obtížnější, protože směs musí mít mimo jiné správnou teplotu,“ dozvídáme se od Anabell. „Nejdříve se zahřeje, míchá a pak chladí na teplotu vhodnou k nalévání do forem. Takže každou směs, kterou dnes naši míchači vyrobí, budou muset dnes také vylít,“ vysvětluje. Nádoby jsou opravdu obrovské. Z jedné lze vyrobit od 100 do 300 kilogramů mýdla.
Dále sledujeme (opět ruční) proces nalévání směsí do připravených plastových „pekáčů“, tedy mýdlových forem. „Co se týká forem, snažíme se je využít, co nejvíce to jde. Většinou každou použijeme dvakrát až třikrát, než začne praskat a lámat se,“ vysvětluje Anabell. „Taková forma se potom recykluje v našem Green Hubu, což je oddělení k tomu určené.“
Přicházíme do chladicí místnosti, kde produkty takzvaně „dojdou“, než jsou připraveny k expedici. „Musíme dávat pozor na to, jak dlouho zde výrobky uchováváme. Pokud by tu zůstaly moc dlouho, mohly by začít praskat, nebo se začít drolit. Proto lidé, kteří zde pracují, musí mít opravdu velmi dobrý přehled o tom, co touto místností prochází.“
Společnost Lush mimo jiné výrazně dbá na minimalizaci odpadu. Kromě toho, že má vlastní recyklační centrum, zmiňovaný Green Hub, snaží se odpad maximálně snížit už během výroby. To zajišťuje například sekce přetavování. „Právě mýdlová sekce je sekce s velmi nízkým odpadem. A to proto, že v podstatě všechno, co neodpovídá požadované kvalitě, přijmeme tady, rozpustíme a znovu vlijeme do formy,“ vysvětluje nám Anabell v další části továrny.
V závěrečné části procesu dochází k finální kontrole a balení, kde zaměstnanci kontrolují, že vše vypadá přesně tak, jak má, je to v prvotřídní kvalitě a má to správnou hmotnost. Tento kontrolní proces nám ukazuje Carl z Nizozemska, starší pán před důchodem s brýlemi na špičce nosu, který prý už v továrně pracuje deset let. Mimochodem, téměř polovinu zaměstnanců společnosti Lush tvoří cizinci. Největší podíl z nich, celých 23 %, tvoří Poláci.
Špičková kvalita
„Právě ruční výroba nám umožňuje vyrábět prvotřídní kvalitu,“ navazuje na Carlovu ukázku Anabell.
„Kdybychom měli automatizovanou výrobu, možná bychom zjistili, že je něco špatně, často až na konci procesu. Tady máme po celou dobu procesu lidi, kteří věci kontrolují, a případné chyby mohou včas zachytit.
Navíc, jak už jsem říkala, čerstvé a kvalitní suroviny jsou někdy nepředvídatelné. Ale právě díky ruční výrobě můžeme být takto inovativní a vyrábět výrobky, které jsou trochu jiné než produkty ostatních značek.“
Oddělení balistiky
Je začátek srpna. Asi po desetiminutové chůzi areálem v příšerném vedru, které je prý pro Velkou Británii i během léta atypické, se pomalu blížíme k dalšímu oddělení. Tentokrát to je výrobna koupelnových bomb.
Hned na začátku u dveří nás vítá vitrína, kde je vystaveno asi 14 druhů, jedna krásnější než druhá. Celý department se vyznačuje velmi silnou vůní. Upřímně nechápu, jak ji zaměstnanci zvládají. „To, co cítíte, je bikarbonát a kyselina citronová,“ vysvětluje nám hned Anabell s tím, že si klidně můžeme udělat přestávku a jít ven na vzduch. „Naši zaměstnanci už jsou zvyklí. Navíc vědí, že tyto látky jsou zdraví zcela bezpečné, jen prostě výrazně voní.“
Lush kromě tuhých šamponů proslavily právě i pestrobarevné šumivé koupelové bomby. Zdroj foto: autorka článku
Balistika je největší oddělení společnosti, ve kterém pracuje asi 400 lidí. „Bomby do koupele vynalezla v roce 1989 spoluzakladatelka a výrobní ředitelka společnosti Lush Mo Constantine,“ vysvětluje Anabell, zatímco pozorujeme, jak se v obrovském mixeru míchá tuna sody bikarbony s barvami, vonnými látkami a dalšími přísadami. „Směs je soda bikarbona smíchaná s barvou, leskem a vůní. K tomu můžeme přidat kakaové máslo, ale také maliny, levanduli, avokádo a další úžasné přísady.“
Výrobu koupelnové bomby jsme si pak mohli i sami vyzkoušet. Každý z nás vyfasoval dvě části plastové kulaté formy. První z nich jsme naplnili levandulovým práškem tak, aby se nahoře vytvořil velký kopec. Na to jsme nasadili druhou část formy a krouživými pohyby přebytečný prášek odstranili tak, dokud nám půlkruhy nepřilehly k sobě a nevytvořily kouli. Poté jsme už formy opatrně odstranili a výslednou bombu zabalili do bílého čtvercového kusu látky.
Upřímně, nebylo to tak jednoduché, jak to podle popisu zní. Pak nám bylo řečeno, že každý zaměstnanec by měl tímto způsobem za den vyrobit 1300 bomb. Pokud je však i balí, denní cíl je 400. S výrobou nám pomáhala mladá, asi osmadvacetiletá brunetka Iste, která už je prý v Lushi třetí sezonu. „Líbí se mi, že každý den dělám něco jiného. Taky tu člověk pozná spoustu nových lidí, vedete zajímavé konverzace. Nejtěžší na tom je asi to brzké vstávání...,“ usmívá se.
Pak už se vydáváme dál a Anabell pokračuje ve vyprávění: „Když tvoříme koupelovou bombu, lisujeme opravdu čerstvý prášek. Díky tomu se v produktu uzamkne barva, vůně, šumivost. Pak je zážitek z koupele ještě lepší. A samozřejmě se k tomu přidává to, že často koupelové bomby ručně dobarvujeme nebo poprašujeme třpytkami, což je, jak si asi dovedete představit, neuvěřitelně pracné,“ popisuje, zatímco míjíme obrovské kontejnery. Každý z nich je naplněný práškem jiné výrazné barvy – žlutá, růžová, oranžová, modrá… „Všechny ty prášky krásných barev, které vidíte, použijeme nejdéle za tři dny, během léta pravděpodobně do jednoho dne.“
Co se týká transportu, celý proces je pečlivě propracován s ohledem na kvalitu výrobků i na ekologii. „Kontrola kvality má u koupelových bomb několik kroků – ujišťujeme se, že každá z nich má správnou hmotnost, že každá denní várka vypadá i vevnitř tak, jak má, a také že šumí tak, jak má, a že plave a nepotápí se. Nic také přehnaně nebalíme. Když ale dáváme dohromady nové řady, produkty dáme do krabice po různém počtu kusů. Pak je vozíme celý den s ostatními dodávkami. Na konci dne krabice otevřeme a kontrolujeme, zda vše přežilo v perfektním stavu. Pak víme, že naše obchody dostanou tu nejvyšší kvalitu.“
Oddělení bublinek
Koupelnové pěny jsou alternativou ke koupelovým bombám. I ty se v Lushi vyrábí po malých dávkách, protože i ony se během procesu výroby mění – jakoby bobtnají a zvětšují svůj objem. Podle Anabell se jejich výroba podobá té z balistiky. „Kluci nejdříve vyrobí menší množství směsi. Ta se pak dává do formy, válí či stlouká.“
V tomto oddělení se také vyrábějí slavné tuhé šampony. „Tuhé šampony byly vynalezeny u nás v Lushi. Je to v podstatě pevná alternativa k šamponu. Jeden tuhý šampon by měl vydržet na 60 až 80 umytí, a protože je bezobalový, ušetří tři plastové lahve šamponu. Můžeme se zamyslet nad tím, kolik plastu by se ušetřilo, kdyby všichni lidé přešli na tuhé šampony. Proto nám také nevadí, že tuhé šampony teď po našem vzoru vyrábí mnoho značek. Nevidíme v tom problém, protože chceme, aby se to šířilo,“ říká Anabell.
Musím říct, že celý proces výroby v Lushi na mě udělal opravdu velký dojem. Netušila jsem, že všechny části výrobního procesu, včetně etického získávání surovin, samotné výroby, nakládání s odpady, transportu a prodeje, mohou být propracovány do takových detailů. A jak mi v rozhovoru prozradila spoluzakladatelka firmy, úžasná Rowena Bird, do budoucna mají ještě větší cíle, vlastně usilují o dokonalost.
Vánoční Lush nadílka
Na letošní Vánoce si Lush připravil 29 speciálních produktů. Mezi nimi je i těchto pět voňavých rozmazlovačů.
Koupelová pěna Snow Fairy Wand znovupoužitelná koupelová pěna s perskými limetkami a hedvábným glycerinem udělá z vaší koupele pohádkový zážitek. Pěnu je možno použít i jako bublifuk. –Koupelová bomba Star of Wonder – tahle mátová sladkost ve vaší vaně rozvine nádhernou duhovou podívanou.
Koupelová bomba Dreaming of White Christmass – vstupte do říše divů, provoněné hřejivým kardamomem s jasmínem a zasněžené očistnou a rozjasňující mořskou solí.
Mýdlo Snow Bear – pečující medvídek vás pohladí zklidňujícím ovesným mlékem a hydratačním duem kokosového oleje a sójového jogurtu. Doplněný o vůni sladké tonky, konejšivé vanilkové absolue a marcipánu vytváří nostalgickou vánoční vůni, která na pokožce dlouho vydrží.
Sprchové želé Laughing Santa – vneste do své koupele a sprchy vánoční náladu a umyjte se heboučkými mydlinkami se šťavnatou ovocnou vůní jahod. Toto skotačivé želé ve tvaru Santy je plné čerstvě vymačkané jablečné šťávy a badyánového nálevu.
Reklama
foto: Autorka článku, Tereza Baumannová, se svolením Lush, Shutterstock, zdroj: Autorský článek