fbpx

Nepoužívejte kyselinu hyaluronovou. Urychluje degradaci pleti, říká Rowena Bird 1 fotografie
Zdroj: Lush, se svolením Roweny Bird

S odbornicí na kosmetiku a spoluzakladatelkou společnosti Lush jsme si povídali například o tom, proč je důležitý pleťový mikrobiom a jak ho podpořit, proč nestačí, když je značka udržitelná, a z jakého důvodu nevyužívá Lush sociální sítě

Zveřejněno: 3. 9. 2024

Říká se o ní, že je legenda. A po setkání s ní jsem musela uznat, že na tom něco bude. Usměvavá, mladistvě vyhlížející dáma, ze které srší život, elán a nadšení pro to, co dělá. Už to jsou určitě osobnostní rysy, které mohou inspirovat spoustu lidí. Co ale na Roweně Bird nejvíc nadchlo mě, je její nekompromisnost v tom, jak spoluvede svůj byznys. Asi jen málokterá firma totiž dbá víc na etické zásady než na výdělek a řeší dopad na společnost i přírodu do takových detailů jako právě Lush.

S Rowenou jsme se osobně setkaly v manufaktuře firmy, v malém přístavním městečku Poole, kde tato společnost díky šesti nadšencům v roce 1995 vznikla a odkud se pak rozšířila téměř do celého světa. Zde jsme, spolu s dalšími novináři a influencery, měli možnost nahlédnout do magického světa voňavých pestrobarevných produktů z přírodních surovin, které jsou pro Lush tak typické.

Během krátkého úvodního představení Rowena zmínila letošní Lush a Spring Prize, což jsou finanční odměny v hodnotě 250 a 200 tisíc liber, které Lush rozděluje mezi projekty, které usilují o ukončení testování na zvířatech (Lush Prize) a které podporují obnovu sociálních a přírodních prostředí (Spring Prize). Následně odpověděla na několik úvodních dotazů a pak už jsme se přesunuli do útulné kanceláře na oficiální rozhovor. Hned u vchodu nás zaujala mapa světa s dodavateli firmy. Kdosi zmínil med a Rowena začala hned vyprávět.

Z pytláků chovatelé medu

„Med dovážíme ze Zambie přímo od chovatelů. Dříve to byli pytláci slonů a divoké zvěře, kteří se přeškolili, aby mohli chovat včely. To je samozřejmě mnohem bezpečnější a šetrnější povolání,“ usmívá se. „Med přidáváme do 47 produktů, protože má nespočet benefitů. Je vynikající na kůži, na vlasy i tělo. Žádná jiná složka nefunguje tak dobře jako právě med.“

Podobně jako u jiných farem a dodavatelů i u medu má Lush velmi přísné podmínky na ochranu zvířat. Podle Roweny se například včelím matkám nestříhají křídla, úly se nepřemisťují, protože to včely jen stresuje, a také se v úlech vždy nechává dostatek medu, aby nehladověly. „Nechceme je krmit jen cukrem a glukózou,“ vysvětluje Rowena.

„Na začátku podnikání jsme měli vizi, jak chceme věci dělat. A za těch dvacet devět let jsme z té vize nic neubrali. Spíš k ní neustále přidáváme to, co považujeme za správné. Víte, ono je jednoduché mít vysoké standardy v jednom nebo dvou obchodech. Když jich ale máte osm set, dává asi smysl chtít si ulehčit práci. To jsme ale nikdy neudělali,“ říká a my plynule navazujeme s našimi dotazy.

Úkolem konzervantu je ochránit produkt a zničit jakékoli bakterie, které by se do něj dostaly. Bohužel ale ničí i dobré bakterie na vaší pleti. Proto doporučuji samokonzervační produkty.

Často mluvíte o revoluci v kosmetickém průmyslu. V jakých směrech je Lush revoluční a jak se vám daří vaše poselství šířit?

Řekla bych, že se nám daří druhé inspirovat. Už jen proto, že nás jiné firmy začínají kopírovat, například ve výrobě „nahých“ produktů. To je určitě dobré znamení, protože množství obalů, které se ve světě distribuuje, je opravdu zbytečné. Konkrétně v rámci jednoduchého programu Přines zpátky zákazníkovi za každý vrácený kus obalu dáme víc peněz, než kolik nás vlastně stál, a pak ho znovu použijeme. Snažíme se zkrátka o stoprocentní recyklaci. Když sbírám odpadky na plážích v různých zemích, naše obaly mezi nimi nevidím. Věřím tedy, že v tomto směru děláme opravdu dobrou práci.

Další věc, která je pro nás specifická, je, že suroviny nebereme ze skladů nebo od dodavatelů, ale nakupujeme je přímo tam, kde se vyrábí – u pěstitelů, zemědělců a výrobců. Těmto lidem zaplatíme víc, než by jim dal nějaký prostředník, a zároveň i pro nás je to výhodnější, než kdybychom nakupovali od mezičlánku.

Proč udržitelnost nestačí?

Na světě existuje mnoho kosmetických značek s nějakou vizí, ale většina z nich v prvních letech zkrachuje. Vy úspěšně fungujete už téměř třicet let. Kde podle vás tkví tajemství úspěchu?

Myslím, že je to láska k tomu, co děláte. Někteří lidé dělají byznys hlavně pro peníze nebo slávu, což je samozřejmě v pořádku, a možná i uspějí. Nicméně já věřím tomu, že za úspěchem většinou stojí velká dřina, což mnoha lidem nedochází. A když už se na určitou úroveň dostanete, ještě je otázka, zda se tam udržíte. Právě k tomu potřebujete velkou lásku a odhodlání. Řekla bych, že člověk se do toho zkrátka musí umět opravdu opřít. A tak to máme. I když už tuhle práci děláme více než čtyřicet let, pořád jsme velkou součástí společnosti a zajímá nás, co se v každé její části děje. Zkrátka do toho dáváme celé své srdce.

Rowena Bird

Rowena se od útlého věku věnovala kosmetickému průmyslu. Získala kvalifikaci jako beauty terapeutka a pak se připojila k tvůrcům společnosti Lush, kterou v roce 1995 spoluzaložila. Od té doby prošla v rámci firmy mnoha funkcemi, od otevírání prodejen a školení o standardech zákaznického servisu až po dohled nad expanzí společnosti a nákup surovin. Právě ona inspirovala tým etických nákupčích společnosti Lush, kteří jsou zodpovědní za získávání všech surovin a navazování přímých vztahů s farmáři. Rowena je také nadšená průkopnice v oblasti nových materiálů a metod, které umožňují vytvářet kompostovatelné, recyklovatelné nebo opakovaně plnitelné obaly tam, kde je to nutné, a používat "nahé" obaly tam, kde to nutné není.

Hodně mluvíte nikoli o udržitelnosti, ale o regeneraci. Co to pro vás znamená?

Udržitelnost může znamenat jen to, že udržujete nějaký špatný návyk a neděláte nic pro zlepšení stávající situace. Jen zabraňujete tomu, aby se i nadále zhoršovala. Ale regenerační přístup znamená obnovu do původního stavu. Podle nás je to do budoucna jediná možnost, a proto mimo jiné chceme tento přístup šířit do světa.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Lush je regenerativní zejména v oblastech, odkud bereme surové materiály. Jeden z mých oblíbených příkladů je ten na Sumatře, kde se kvůli palmovým plantážím ničí přirozený ekosystém deštného pralesa. Tím trpí například orangutani, kteří jsou vytlačeni jen do určitých oblastí, kde zůstanou uvízlí, a nemohou migrovat, rozmnožovat se... Proto je nutné mezi těmito zbytky pralesa obnovit původní vegetaci a vytvořit tak pro orangutany koridory. A my tyto koridory financujeme.

Jeden z takových projektů se konal v roce 2017, kdy jsme odkoupili palmovou plantáž pro neziskovku Orangutan SOS Society. Abychom mohli pozemek obnovit, musely se nejdříve vykácet palmy olejné. Orangutan Society pak do těch palem symbolicky vyřezali SOS, což byla krásná symbolická součást celé kampaně.

Podobným způsobem také nakupujeme suroviny od dodavatelů, například tomka fazole a máslové boby tak, abychom les chránili a podporovali jeho zachování. Protože pokud místním lidem vynáší smíšený les peníze, je pravděpodobné, že ho nevykácí a nenahradí monokulturou. Agrolesnictví je tedy asi největší způsob regenerace.

Nikdy bychom nenakoupili od firmy, která provádí testování na zvířatech. I když se možná testování netýká přímo dané složky, nechceme tuto praktiku podporovat ani nepřímo. To samozřejmě vede k tomu, že některé suroviny zkrátka nemáme k dispozici, a potom musíme být kreativní v tom, jak je nahradit.

V neposlední řadě je to naše bezobalová politika. Chceme, aby obchody, které otevřeme, byly uhlíkově neutrální. Není to tedy vždy jen o sázení stromů. Regenerativní hnutí je neustálá snaha hledat způsoby, jak být lepší. Takže – jsme dokonalí? Ne. Ale určitě se k dokonalosti snažíme přiblížit.

Máte mnoho etických zásad. Vzpomenete si na období, kdy bylo nejtěžší je ustát?

Neřekla bych, že taková chvíle někdy nastala. Samozřejmě neříkám, že nemusíme překonávat výzvy. Například právě v tom, jak získáváme suroviny. Nikdy bychom nenakoupili od firmy, která provádí testování na zvířatech. I když se možná testování netýká přímo dané složky, nechceme tuto praktiku podporovat ani nepřímo. To samozřejmě vede k tomu, že některé suroviny zkrátka nemáme k dispozici, a potom musíme být kreativní v tom, jak je nahradit.

Takže ano, klademe si do cesty překážky, ale nevadí nám to. Tomu, co děláme, zkrátka věříme. Nestojíme o jednodušší cestu, nechceme být jiní. Chceme dodržovat své etické zásady a pak dobře spát.

Sebevraždy nepodporujeme

V loňském roce Lush utrpěl ztrátu. Co za tím podle vás stálo?

Víte, během pandemie nastala recese. Tehdy klesáte ke dnu a pak se z něj musíte znovu odrazit. A to je ta těžší část. Naši zákazníci teď nakupují jiným způsobem, také jsme z různých důvodů téměř kompletně obměnili personál. Máme teď 60, možná 70 procent nových zaměstnanců, které samozřejmě musíme trénovat tak, aby naše produkty dobře znali. Svou roli hraje i to, že máme nahé produkty, které vypadají jinak, než by si zákazníci představovali. Může se tedy stát, že nám někdo vrátí tuhý masážní olej a stěžuje si, že to mýdlo nefunguje.

Poradila bych lidem, ať se zbaví tekutého mýdla. Jednak má zbytečný obal, je v něm konzervační látka a navíc vám neumyje tak dobře ruce. 

Jaký vliv má na vás fakt, že nejste na sociálních sítích?

Určitě velký. Lidé samozřejmě hledají nápady co nakupovat právě na sociálních sítích a tam se také dozvídají, co je v nabídce nového. Takže z byznysového hlediska nám to, že tam nejsme, nepomáhá.

Zároveň věřím, že na nich nejsme ze správných důvodů. Víte, nám záleží na lidech, a proto se k tomu snažíme zaujmout nějaké stanovisko, ať už na náš názor Meta dbá, nebo ne. Pokud by ale náhodou dbali, tak bych jim ráda vzkázala: Přestaňte do mladých lidí, zejména dívek, tlačit negativitu a podporovat tak sebevraždy. Protože ano, sebevražda je nejčastější důvod úmrtí u lidí pod třicet let v téměř každé zemi kromě Ameriky, kde je na druhém místě hned za kriminalitou.

A plánujete se na sociální sítě vrátit?

Víte, pokud někdy Meta změní své algoritmy a přestane do mladých tlačit věci, kvůli kterým jsou nešťastní, pak ano. Nedávno jsme u Liverpoolu měli případ, kdy nějaký mladík ubodal na jedné taneční události tři malé dívky, a osm dalších bylo zraněno. Teď se právě zjišťuje, zda v tom hrála roli sociální média, protože tomu muži bylo jen sedmnáct let. Ze sociálních médií zkrátka pramení mnoho duševních potíží. A kdoví, možná se nakonec taková hrozná událost stane katalyzátorem změny, i když o tom dost pochybuji. Protože jim jde hlavně o peníze, že…

Nicméně aktivně pracujeme na tom, aby nás to, že na sociálních sítích teď nejsme, nijak zásadně neovlivňovalo, a abychom si udrželi aktuálnost. Například máme mobilní aplikaci Lush Labs, kde se zájemci sdílíme naše nejnovější nápady a inovace.

Škodlivé konzervanty i kyselina hyaluronová

Pojďme se ještě vrátit ke kosmetice. V jednom rozhovoru jste zmínila, že glycerin je efektivnější než kyselina hyaluronová. Máte ještě nějaké kosmetické tipy, které by měli lidé znát?

Řekla bych, že pevná struktura. Poradila bych lidem, ať se zbaví tekutého mýdla. Jednak má zbytečný obal, je v něm konzervační látka a navíc vám neumyje tak dobře ruce. Dále vůbec neužívejte kyselinu hyaluronovou, zejména pokud jste mladí. A pokud ji používáte, tak přestaňte. V reklamách vám řeknou, že díky ní budete vypadat mladistvě, ale pravda je, že dost možná naopak urychluje degradaci pleti, protože ji ztenčuje, takže se vám pak spíše udělají vrásky. Ale to zjistíte až po čase. (O nevýhodách kyseliny hyaluronové mluví například i známá dermatoložka, Dr. Shereene Idriss, pozn. red.)

Med přidáváme do 47 produktů, protože má nespočet benefitů. Je vynikající na kůži, na vlasy i tělo. Žádná jiná složka nefunguje tak dobře jako právě med.

A také, čím více produktů bez konzervantů budete používat, tím lépe. Důvodem je kožní mikrobiom, o kterém mimochodem budeme v březnu příštího roku vydávat knihu. Tento mikrobiom je stejně důležitý jako například ten, co máte ve střevech. Pokud si ale na pleť dáte konzervanty, tak tento mikrobiom ničíte. Úkolem konzervantu je ochránit produkt a zničit jakékoli bakterie, které by se do něj dostaly. Bohužel ale ničí i dobré bakterie na vaší pleti. Proto doporučuji samokonzervační produkty, například ty, na kterých pracuje naše Helen.

Jsou ale tyhle samokonzervační produkty bezpečné? A jak dlouho vydrží?

Pokud jde o naši pleťovou péči, produkty můžeme rozdělit do čtyř kategorií. 

  1. Produkty z ovoce, zeleniny, jílů a mořských řas bez obsahu konzervačních látek, které vydrží 28 dní a které je potřeba uchovávat v lednici, jako je například čerstvá pleťová maska BB Seaweed.
  2. Produkty, které jsou vyrobeny převážně z jílů a glycerinu a bez konzervačních látek, které vydrží 4 měsíce, jako je maska na obličej a tělo Mask Of Magnaminty.
  3. Produkty, které jsou vyrobeny z másel, olejů, esenciálních olejů, ovoce a zeleniny a bez obsahu konzervačních látek, které vydrží 6 měsíců, jako je například samo-konzervační hydratační krém na obličej Celestial. 
  4. Produkty, které jsou vyrobeny z másel, olejů, esenciálních olejů, ovoce a zeleniny a s minimem konzervačních látek, které vydrží 14 měsíců, jako například hydratační krém na obličej Celestial.

O bezpečnost produktů se zákazníci bát opravdu nemusí. Helen, která je odborníkem na mikrobiologii, již dávno s kolegy vyvinula důkladný postup, jak produkty testovat. Celý proces zahrnuje pečlivou formulaci produktu, interní i externí mikrobiologické testy, zkoušení za pomoci lidí z řad dobrovolníků, rychlé expedování hotových výrobků z továren a kratší dobu spotřeby – vše proto, aby zákazník získal co nejlepší a nejčerstvější produkt. Výměnou za kratší dobu spotřeby a někdy také nutnost udělat si trochu místa v lednici tak získáte produkt napěchovaný blahodárnými účinky namísto konzervantů.

Vy sama vypadáte velmi mladistvě a svěže. Jaká je vaše každodenní péče o pleť?

Každý den používám Ultrabland k odlíčení make-upu. Vždycky mi stačí jen jedno nanesení a pleť je krásně čistá, což mám moc ráda. Také často používám hydratační krém Georgeous, který má pro mě ideální konzistenci. Pak mám také svůj vlastní olej na obličej, který obsahuje snad všechny možné antiaging oleje, které se ve světě používají. Ten se ale zatím bohužel veřejně neprodává.

Také hodně používám peelingy, hlavně Happy Skin, což je jeden z produktů, které jsem vytvořila, a pak také Bright and Beautiful s vitaminem C, který má antiaging efekt. Z peelingů na rty miluji Espresso s kávovým olejem. U něj mám opravdu pocit, jako bych pila kávu.

Na vlasy si dávám kondicionér Happy Happy Joy Joy, protože miluji jeho vůni. A kombinuji ho s různými maskami.

Lush také vytváří úžasné parfémy. Který je váš nejoblíbenější?

Rose Jam a Breath of God. Miluji Breath of God. Světoznámý parfumér Luca Turin, který píše o parfémech knihy, má úžasný nos a jeho názor je velmi důležitý, dal tomuto našemu parfému pět hvězdiček z pěti s tím, že je to neuvěřitelná vůně, velmi komplexní. Mark (spoluzakladatel společnosti, pozn. red.) nedávno vytvořil další parfém, který nazval Vegan Leather Jacket. Tomu se dostalo podobného uznání. Luca Turin řekl, že je to nejlepší parfém, který jsme vytvořili právě od vzniku Breath of God. Vždycky, když si Breath of God vezmu, někdo se na něj zeptá.

Související…

S koordinátorkou pomoci kosmetiky Lush: Naše výrobky testujeme i sami na sobě
Zdeněk Strnad

foto: Lush, se svolením Roweny Bird, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...