fbpx

Film o konci diktátora je vtipný a krutý a pravdivý. Není divu, že vzbuzuje takové vášně.

Zveřejněno: 30. 4. 2018

Při pohledu na jméno Armando Giovanni Iannucci si sotva řeknete: „No jasně, to musí být Scot!“ Režisér, který si utahuje z britských elit v populárním seriálu Thick of it má italského otce a skotskou matku. A teď si vzal na mušku Sovětský svaz.

Jeho nový film je absolutní majstrštyk. Death of Stalin (Umřel nám Stalin) je inspirován francouzskou knihou, která popisuje poslední dny diktátora a jeho intimního kruhu, kde silou své osobnosti vyniká maršál Georgij Žukov (na snímku v podání Jasona Isaaka). Iannuci je možná nejpolitičtější umělec mezi současnými režiséry. Jeho angažovanost je pro ty, co vyrostli v socialismu, skoro nepolapitelná – není prvoplánová, není stupidní. Iannucciho angažovanost má básnickou kvalitu.

Související…

Obrana před Facebookem aneb nepřítel naslouchá
Daniel Dočekal

Proč je jeho film, absurdní satira, v níž Stalin hodiny leží v louži vlastní moči, tak dobrý?

Ti naši diktátoři

Iannucchi natočil film v roce 2016, předtím, než se Trump usadil v Bílém domě. Inspirovali ho vůdci, kteří si v Evropě (Berlusconi, Erdogan, Putin) podloudně prodlužují termíny svého vládnutí. Když sledujete film v angličtině, uvědomíte si, že každý herec mluví jiným přízvukem, svým – nesnaží se působit jako cizinec. Jsou vynikající, ale úplně jiným způsobem než představitel Churchilla v Dark Hour. Iannucci nehistorizuje. Jeho diktátoři působí věrohodně a aktuálně i v 21.století.

Rusové zakázali promítání filmu, a když jedno kino porušilo zákaz, vtrhli do něj ozbrojené složky a návštěvníky rozprášili. Film šel do kin na podzim loňského roku a od té doby sbírá jedno ocenění za druhým.

isaacs iannucci buscemi

Jason Isaacs si zahrál Žukova, uprostřed Armando Iannucci a vpravo Steve Buscemi v roli Chruščova

Film začíná klavírním koncertem naživo vysílaným v rádiu Moskva. Stalin zaslechne začátek Mozartovy skladby a zavolá do studia, že si přeje, aby mu doručili nahrávku celého koncertu. Jenomže koncert se nenahrával, a tak zoufalý ředitel rádia – poté, co dirigent upadne do bezvědomí, donutí diváky zůstat sedět, chybějící nechá nahnat z ulice a uprostřed noci nechá přivést jiného dirigenta, aby koncert přehráli celý znovu. Chudák je v pyžamu, jak ho zrovna vytáhli z postele. K této události skutečně došlo, ale ne v březnu 1953, kdy se film odehrává, ale v průběhu druhé světové války. Tehdy druhý dirigent byl příliš opilý, takže nebyl schopen koncert oddirigovat – museli vyrazit pro třetího. Iannucci – historicky mylně – použil jen dva dirigenty, protože jinak by jeho úvodní scéna působila přitažená za vlasy, nepravdivá.

A takto postupuje v celém filmu. On si přizpůsobuje jak situace, tak historické postavy, ale dělá to takovým způsobem, že celek je možná ten nejakurátnější, nejvýstižnější film, jaký byl z té doby natočen.

Takoví jsme byli

Dovolte osobní vzpomínku. Moje matka byla tehdy stejně stará jako Stalinova dcera Světlana. Byla vdaná, měla malinké dítě a za sebou tři pokoutné potraty, při nichž jen zázrakem nevykrvácela. Pod hedvábnými šaty šitými na míru nejlepší moskevskou švadlenou skrývala modřiny. Její muž, právník, ji bil denně. Věděla o tom jenom její nejlepší kamarádka. Kdyby Ljuba někomu řekla jediné slovo, tchýně (vysoce postavená doktorka v době, kdy byla většina nejlepších doktorů v Moskvě vyvražděna) by se postarala, aby Ada Sergejevna beze stopy zmizela.

Moje matka byla tehdy stejně stará jako Stalinova dcera Světlana. Byla vdaná, měla malinké dítě a za sebou tři pokoutné potraty, při nichž jen zázrakem nevykrvácela.

Adočka, jak jí přezdívali, ráda tancovala a skvěle hrála na klavír. Působila jako lektorka ruského jazyka na Akademii Josefa Vissarionoviče Stalina, měla na starosti kulturní vystoupení. Když ji negramotná uklízečka obvinila z buržoazních úchylek (Ada se nosila, oblékala a chovala jako princezna), šéf fakulty musel s Adou Sergejevnou nechat zinscenovat proces. Uklizečka byla nakonec vzteky bez sebe. Podobně jako generál Žukov v Iannucciho filmu sovětští nejvyšší důstojníci měli většinou koule. Jeden z nich, který působil na fakultě, se Ady neohroženě zastal. Soudružka uklízečka proti němu neuspěla, utopila se ve vlastních frázích a musela se vrátit k latrínám. Ada Sergejevna vlakem vyrazila na zahrádku za Moskvou, aby v plechovém kýblu jako poděkování přivezla ušlechtilému náčelníkovi snop pivoní.

stalin 2

Olga Kurylenko hraje krásnou vzpurnou pianistku

Iannucci považuje za největší kompliment, když se ho Rusové udiveně ptají: Kde všude v Moskvě jste svůj film točil? Natočil ho totiž v Londýně. Jeho ulice a místnosti ale mají atmosféru ruských prostor. Sledujete jeho absurdní, satirický, troufalý fim. A protože vaše vlastní rodina byla v té dávné době v oněch neblahých událostech zapletená, dobře víte, že tak velká nadsázka ten film zase není. Takhle nějak se to opravdu odehrálo.

Galerie

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...