Jak vypadá stereotypní obrázek uživatele konopí? V očích, řekněme, konzervativnější části veřejnosti jde stále ještě o „huliče“ se zarudlýma očima, který sedí celý den doma na gauči a líně vyfukuje obří oblaka dýmu z jointu. To ale už dávno není pravda a i podle výsledků nové studie bude budoucnost konzumace konopí vypadat úplně jinak.

Související…

Konopí vstupuje do světa wellness. I díky Gwyneth Paltrowové
Lukáš Hurt

Zdá se, že kouření je na ústupu obecně a týká se to i konopí. Čím dál tím víc uživatelů se stará o své zdraví a hledá alternativní způsoby, jak tuto rostlinu konzumovat, ať už k léčebným, nebo rekreačním účelům.

Jen v Kalifornii utratili v roce 2017 lidé za potraviny a nápoje obohacené o THC a další kanabinoidy v přepočtu skoro čtyři miliardy korun.

A společnosti pohybující se na mnohamiliardovém konopném trhu, který roste neuvěřitelnou rychlostí, na tento trend samozřejmě reagují a přicházejí s výrobky, díky nimž se má užívání „trávy“ stát bezpečnějším, zdravějším a v neposlední řadě společensky přijatelnějším.

Kouření není „in“

„Lidí, kteří konopí chtějí kouřit, velmi rychle ubývá,“ vysvětluje Dooma Wendschuh, spoluzakladatel kanadské firmy Province Brands, která nedávno na trh uvedla konopné pivo.

I z vývoje posledních let je zřejmé, že vaporizace (inhalace výparů bez hoření), konopné „poživatiny“ (v angličtině zvané edibles) a nápoje brzy globální konopný trh ovládnou. Nejnovější data americké analytické společnosti ArcView Group ukazují, že jen v Kalifornii utratili lidé za potraviny a nápoje obohacené o THC a další kanabinoidy v roce 2017 v přepočtu skoro čtyři miliardy korun. Od nového roku, kdy v Kalifornii oficiálně spustili trh s rekreačním konopím, jsou tato čísla ještě působivější – prodeje legálních konopných poživatin jen za půl roku vzrostly téměř o 20 procent.

Ještě před pár lety ovládaly sušené květy určené primárně ke kouření praktický celý trh.

Také v dalších zemích, které v té či oné formě legalizovaly, se nekuřáckým konopným produktům daří podobně. Například v Kanadě, která jako první ze skupiny nejvyspělejších zemí světa (G7) uzákonila regulaci konopí pro rekreační využití (v platnost vstupuje od října), si už dnes producenti plně uvědomují, že běžný „rekreační“ zákazník bude očekávat širokou nabídku různě aplikovatelných produktů, nikoli jen sušené květy, papírky, dýmky a předbalené jointy.

Zelená horečka

Nedávná analýza společnosti Deloitte potvrzuje jednak to, že trh s legálním konopím zažívá neskutečný boom, a jednak to, že kouření je na ústupu. Na základě současných trendů totiž předpokládá, že prodej sušených květů vygeneruje příští rok jen v Kanadě v přepočtu přes 110 miliard korun, zatímco produktů určených k vaporizaci nebo k jídlu a pití by se mělo prodat v hodnotě mezi 270 až 500 miliardami korun. Přitom ještě před pár lety ovládaly sušené květy určené primárně ke kouření praktický celý trh. 

K nejžádanějším produktům by mělo patřit pivo obohacené konopím. Jak víme i z Čech, pro většinu běžných spotřebitelů, kteří s konopím zatím nemusejí mít žádné zkušenosti, je pití piva zavedená věc. Dobře to ví i třetí největší pivovarnický koncern na světě Constellation Brands, který vyrábí například u nás známé pivo Corona. Ten loni za necelých 200 milionů dolarů koupil podíl v kanadské firmě Canopy Growth, která je největším světovým producentem léčebného konopí, a letos pivovarnický gigant investoval další stovky milionů dolarů do vytvoření nové řady nápojů obohacených o konopí.

foto: Shutterstock, zdroj: Fortune.com