Pokud míříte na dovolenou k Středozemnímu moři, možná budete mít to štěstí a v některém z přístavů spatříte loď, u níž si nebudete jistí, zda opravdu lodí je. Jmenuje se Energy Observer a pohání ji vítr, slunce a vodík, který si sama vyrábí.
Reklama
Tento futuristický katamarán vyplul na moře přesně před rokem, tedy 18. července 2017, a momentálně je na cestě podél pobřeží Středozemního moře. Do pondělí kotvil v Benátkách u ostrova La Certosa, kam se na něj mohli přijít podívat zájemci, aby o lodi a její chystané misi kolem světa zjistili něco bližšího. Pak by plavidlo mělo pokračovat na jih, zastavit se na Sicílii, načež zamíří k Římu, konkrétně do přístavu Fiumicino u ústí řeky Tibery.
Plachty na lodi nehledejte, ale při vhodném směru větrného proudění sehraje svou roli kit, jaký můžeme vídat u pláží při kiteboardingu.
Zatím tedy má toto francouzské plavidlo za sebou jen malý zlomek cesty, která loni slavnostním spuštěním na vodu začala v Paříži. Energy Observer pak navštívil francouzské přístavy od Boulogne-sur-Mer přes La Rochelle a Bordeaux až po Marseilles, Monako, Korsiku, Tunis, Maltu, Izrael a poté se vracel přes Kypr, Athény a Ithaku na západ, do Jaderského moře.
Celý svět do tří let
Projekt počítá s tím, že plavidlo do roku 2022 postupně obepluje celý svět, učiní sto jednu zastávku a navštíví padesát zemí. Co je na lodi Energy Observer tak zajímavé? Nepotřebuje ani kapku fosilního paliva, pohání ji slunce, vítr a samo moře.
Sto třicet čtverečních metrů něco přes třicet metrů dlouhého katamaránu pokrývají solární panely, které mají kvůli pohybu posádky protiskluzový povrch. Loď má na bocích také dvě dvoumetrové vertikální osové větrné turbíny, každou o výkonu jednoho kilowatu. To ovšem není, co se týká větru, všechno.
Expedice Energy Observeru se pořádá proto, aby lidem na celém světě ukázala, že existují řešení využití obnovitelné energie, abychom si uchránili životní prostředí.
Plachty na lodi nehledejte, ale při vhodném směru větrného proudění sehraje svou roli kit, jaký můžeme vídat u pláží při kiteboardingu. Tažný drak nejenže táhne loď vpřed, ale také při pohybu dopředu roztáčí dva stavitelné lodní šrouby, které pak generují elektrickou energii.
Ze slunce i větru
Elektrickou energii plavidlo potřebuje nejen uložit pro pozdější pohyb v bezvětří či bez slunečního svitu, ale také k elektrolýze, při níž se produkuje vodík z mořské vody. Ten se skladuje v nádržích v podpalubí, aby se pak přes palivový článek přeměnil na elektrickou energii.
Vedoucí expedice Jérôme Delafosse si pochvaluje právě tuto možnost uchování elektrické energie přeměnou na vodík, protože někdy je větru nebo sluníčka víc, než by loď k plavbě potřebovala, tak se prostě ušetří na horší časy.
Celá expedice Energy Observeru se pak pořádá proto, aby lidem na celém světě ukázala, že existují řešení využití obnovitelné energie, abychom si uchránili životní prostředí. Tvrdí to alespoň Bertrand Piccard, prezident nadace Solar Impulse, která se na přestavbě ze sportovního katamaránu a cestě lodi podílela.
Generace odvážlivců
Jestli vám jméno Piccard něco připomíná, tak můžeme upřesnit, že se jedná o vnuka Auguste Piccarda, jenž se proslavil svými lety do stratosféry s balónem i ponory v moři do rekordních hloubek. Podílel se i na vývoji batyskafu Trieste, s nímž se jeho syn Jacques spolu s americkým námořním důstojníkem Donem Walshem potopil do hloubky 10 900 metrů v Mariánském příkopu.
Bertrand sám pak byl spolu s Brianem Jonesem prvním člověkem, který s balónem Breitling Orbiter 3 obletěl zeměkouli bez mezipřistání, byl i pilotem, jenž překonal na letounu Solar Impulse Atlantik pouze díky slunečním článkům. Nyní na lodi Energy Observer už nepluje, ale využívá tuto více než třicet let starou závodní jachtu, přestavěnou a vybavenou nejmodernějšími technologiemi, jako atraktivní mediální platformu pro svoji nadaci. Podle zájmu, který loď provází na každé její zastávce, se mu to daří.
foto: Profimedia a Energy Observer, zdroj: Energy Observer