Když ve Spojených státech skončila ve třicátých letech minulého století alkoholová prohibice, bylo znovu povoleno vytvářet na pití reklamu a konzumaci alkoholu propagovat. Stalo se tak příhodně v době zlatého věku masového marketingu, kdy tištěné magazíny, rádio a později i televize zcela opanovaly domácnosti všech obyvatel.
Reklama
Jak ale propagovat konopí, které v mnohých státech USA, ale třeba také v Kanadě a dalších zemích dostalo „zelenou“? Emily Paxhiaová, spoluzakladatelka fondu Poseidon Management, jenž se zabývá investováním do konopných obchodů, mluví v souvislosti s propagací o „obyčejné produkci zemědělství“, jako je třeba výroba vína, piva či kávy. Spisovatel Seth Godin ale tvrdí, že se jedná o zcela nové a specifické odvětví, které si žádá individuální přístup, nikoli kopírování marketingových strategií alkoholového či potravinářského průmyslu.
Konopí na internetu
Noviny, magazíny, rádio či později televize byly, co se týče marketingu, pro alkohol vhodnými médii. Dnes ale převzal pomyslnou štafetu hlavního média, které se prolíná našimi životy, internet.
Ten však není masovým médiem v původním smyslu slova, ale spíše masivně rozšířeným mikrosvětem. Z toho Godin a další marketéři vyvozují, že konopné společnosti by se místo oslovování celé společnosti měly zaměřit na specifické a poměrně úzké cílové skupiny.
Konopné firmy zkrátka potřebují originální a kreativní marketingovou strategii a individuální přístup k zákazníkům.
Zároveň je nutné počítat s tím, že v konopném marketingu existuje spousta restrikcí i ve státech, které tuto rostlinu v posledních letech legalizovaly, a kromě toho se řada velkých mediálních společností bojí mít s konopím cokoli společného.
Čtyři průkopníci
Například veleúspěšnému řetězci konopných prodejen MedMen, který je největším prodejcem legálního konopí v Kalifornii, došla trpělivost s tím, jak mu velké magazíny odmítají publikovat reklamu. Nakonec se společnost rozhodla uzavřít smlouvu s vydavatelstvím Paper Magazine a začala vydávat vlastní čtvrtletník nazvaný Ember, ve kterém se snaží o destigmatizaci této byliny a jejích uživatelů.
Billboardy, které zobrazují lidi ze všech prostředí – například i policisty – jako konopné nadšence, se objevily podél dálnic, ale i na hospodách v Los Angeles.
Konopné firmy zkrátka potřebují originální a kreativní marketingovou strategii a individuální přístup k zákazníkům. A občas se jim to i podaří. Níže naleznete několik ukázek průkopníků v tomto novém a neuvěřitelně rychle se rozvíjejícím oboru.
Tokyo Smoke
Kanadská značka Tokyo Smoke poněkud zariskovala, když spustila reklamní kampaň ještě předtím, než v druhé největší zemi na světě došlo k legalizaci rekreačního konopí (stalo se tak 17. října). Jejich video se místo na samotné konopí soustředí na datum legalizace, které se v Severní Americe píše jako 10/17/2018.
Spot je nabitý eufemismy a na webové stránce ke kampani můžete najít například návod na konopnou meditaci (která vás hodí do klidu na 10 minut a 17 sekund) nebo seznam ingrediencí na zelenou domácí pěnu do koupele (za cenu 10 dolarů a 17 centů).
The Lord Jones
The Lord Jones je maloobchod s konopnými poživatinami s obsahem tetrahydrokanabinolu (THC), kanabidiolu (CBD) a dalších kanabinoidů. Bude zásobovat pět hotelů řetězce Standard International nabídkou konopných želé bonbónů, čokolád a karamelů.
Jedná se o první případ, kdy velký hotelový řetězec legálně nabízí konopné produkty s obsahem psychoaktivního THC.
MedMen a konec nálepkování
Konec nálepkování je hlavní heslo kampaně zmiňovaného řetězce MedMen, které boří stereotypy týkající se uživatelů konopí. Billboardy, které zobrazují lidi ze všech prostředí – například i policisty – jako konopné nadšence, se objevily podél dálnic, ale i na hospodách v Los Angeles.
Vývojářský tým, který na reklamě pracoval, ji chytře zveřejnil 20. dubna, kdy se v Severní Americe (ve zbytku světa o něco méně) slaví světový den konopí.
Humboldt Legends
Humboldt Legends jsou světově proslavení šlechtitelé těch nejlepších odrůd konopí ze severní Kalifornie. Jejich cílem bylo lokalizovat jejich produkty, prodávané ve Spojených státech, za pomocí služeb švýcarské společnosti SICPA Security LLC, která se specializuje na identifikaci a bezpečnost.
Každý konzument tak přesně ví nejen to, co kouří, ale také z jaké farmy jeho kuřivo pochází.
Pro větší transparentnost vytvořili razítka s QR kódem, který obsahuje informace o produktu, včetně data sklizně, odrůdě a přesném obsahu THC a CBD. Každý konzument tak přesně ví nejen to, co kouří, ale také z jaké farmy jeho kuřivo pochází.
foto: MG Retailer, zdroj: Adweek