Facebook je sice zadarmo, ale pro více než dvě miliardy má jeho používání svou hodnotu. Teď už dokonce konkrétní. Uživatelé Facebooku by se podle nové studie vzdali na rok svého účtu jedině za cenu, která průměrně činí víc než tisíc dolarů.
„Ačkoliv za Facebook neplatíme, neznamená to, že pro nás nemá určitou hodnotu,“ potvrzuje Sean Cash, ekonom z Tufts University a spoluautor studie zveřejněné v časopise Plos One. Cílem výzkumu bylo vypočítat ukazatel, kterému ekonomové říkají „spotřebitelský přebytek“, tedy rozdíl mezi tím, co bychom byli ochotni za něco zaplatit a co skutečně platíme.
Za kolik zmizím?
Cílem studie bylo pokusit se kvantifikovat hodnotu, kterou Američané přiřknou svému účtu na Facebooku. Autoři k tomu využili tři různé aukce. Dvě proběhly mezi studenty na univerzitách a jedna na Amazonu. Účastníci nabízeli sumu, za kterou by se vzdali svého účtu, a ten, kdo podal nejnižší nabídku, „vyhrál“. Nabídky na opuštění Facebooku se pohybovaly od 1139 až po 2076 dolarů. Lidé, kteří zároveň používali Snapchat nebo Instagram, přihazovali nižší nabídky, což naznačuje, že pro ně zmíněné platformy mohou působit jako náhrada.
I když se lidé o svá data a soukromí obávají, Facebook je stále baví.
Vítězové aukcí mimochodem opravdu dostali zaplaceno v reálných penězích poté, co poskytli důkaz, že svůj účet skutečně deaktivovali. Studie má mimo jiné pomoci vysvětlit paradoxní skutečnost, že i když je nedůvěra ve Facebook stále vysoká (díky roku plnému skandálů v oblasti ochrany soukromí a dat), lidé opouštějí platformu spíš výjimečně a jedinou výraznější změnou je fakt, že ji mladí lidé využívají méně. Sean Cash tvrdí, že i když se lidé o svá data a soukromí obávají, Facebook je stále baví.
Záznam života
To může také odrážet skutečnost, že životy mnoha lidí jsou propojeny s Facebookem víc, než si sami připouštějí. Ti mladší mají totiž na Facebooku zaznamenaný celý svůj život, od dospívání přes školní aktivity až po současnost. Digitální sociální interakce jsou pro ně podle psycholožky Holly Powell-Jonesové stejně důležitou součástí života jako offline aktivity. Uživatelé podle ní nemají strach ani tak ze ztráty styku s přáteli (k tomu mohou nakonec sloužit i jiné platformy, že?), ale bojí se o ztrátu identity. Nedostatek aktualizací a fotografií může prý znamenat, že na nás ostatní v síti zapomenou…
Nám starším se to může zdát jako hračka a snadno vydělané peníze. Jenže co nebohá generace, která na smartphonech vyrostla?
To, že si mileniálové neumějí představit život bez smartphonů a sociálních sítí, dokazuje nedávná a podle ohlasu úspěšná výzva firmy Vitaminwater, která nabízí 100 tisíc dolarů tomu, jenž se obejde rok bez chytrého telefonu. Nám starším se to může zdát jako hračka a snadno vydělané peníze, zvlášť když soutěžící bude moct normálně používat notebooky, stolní počítače i domácí hlasové asistenty Google Home nebo Amazon Echo. Jenže co nebohá generace, která na smartphonech vyrostla?
Reklama
Podobné studie či soutěže, ať už si o nich můžeme myslet, co chceme, mají docela zásadní význam. Ukazují nám, jak moc pro nás technologie a sociální sítě znamenají. A jak jinak lépe to vyjádřit než penězi...
foto: Shutterstock, zdroj: Technology Review