Před existencí chytrých telefonů si mnoho žen zaznamenávalo svůj menstruační cyklus a pohlavní život do papírového kalendáře od gynekologa, do klasického diáře, případně prostě někam na kus papíru. Pak se objevily menstruační aplikace a mnohým přišel tenhle způsob ukládání dat jako jednodušší, trochu soukromější a možná i diskrétnější. Ke ztrátě telefonu přece nedochází tak často, jako ke ztrátě papírových kartiček.
Nyní je žen, které používají menstruační aplikace, jako jsou Flo, Glow, Ovia nebo Clue, více než 100 milionů po celém světě. Některé ženy chtějí pomocí aplikací otěhotnět, další se početí vyhnout. A jiné zkrátka chtějí vědět, co se v jejich těle děje. Aplikace jsou totiž schopny zaznamenávat také nejrůznější zdravotní příznaky či neduhy.
Peníze, nebo data
I přesto, že je většina těchto prográmků volně ke stažení, zadarmo nejsou. Jak už tomu totiž v dnešním technologickém světě bývá, tak i tyto aplikace shromažďují data určená k vydělávání peněz. Provozovatelé aplikací doufají, že vybudují byznys právě na ženských citlivých údajích.
Například antikoncepční aplikace Natural Cycles čelila loni kritice poté, co si několik žen ve Švédsku stěžovalo na nechtěná těhotenství.
Trik je v tom, že aplikace nemusí splňovat standardy ochrany osobních údajů, které se běžně vztahují na lékaře a nemocnice. Také se na ně nedá příliš spolehnout. Například antikoncepční aplikace Natural Cycles čelila loni kritice poté, co si několik žen ve Švédsku stěžovalo na nechtěná těhotenství. Firma, která přirozené cykly provozuje, následně vydala prohlášení, že je spolehlivá jen na 93 %.
Sto tisíc těhotných
Některé aplikace vydělávají čistě na reklamě. Po uživatelkách pak žádají co nejvíce dat (třeba o tom, kdy naposledy měly sex nebo zda si tento měsíc udělaly ovulační test), jiné nabízejí za příplatek třeba kurzy cvičení (Udržte si mladá a pevná prsa!). Dohromady tak podle agentury Bloomberg během posledních několika let vydělaly nejméně 350 milionu dolarů.
Americkému trhu vévodí aplikace Flo, z jejíchž 28 milionů měsíčních uživatelek se jich celých šest milionů nachází právě v USA. Aplikace shromažďuje data o zdraví uživatelky a posílá jí upozornění, jakmile vyhodnotí, že se blíží její plodné dny. Firmu založili v roce 2015 běloruští bratři Yuri a Dmitri Gurskiové a tvrdí, že pomáhají k otěhotnění průměrně 100 000 žen měsíčně.
Plodné úmysly?
Původní "podnikatelské úsilí" těchto bratrů však mělo k ženskému zdraví hodně daleko. Nejprve se proslavili tím, že Googlu a Facebooku prodali několik virálních foto-editačních aplikací, z nichž jedna například umožňovala uživatelům přetvořit vlastní obličej na Stalina či Leonarda DiCapria. Minulý rok už s aplikací Flo prodávali přesně zacílené reklamy firmám, jako je Procter & Gamble nebo farmaceutické Bayer AG.
Náctiletá dívka je tak atakována třeba reklamou na tampóny, zatímco žena po třicítce reklamou na ovulační test.
Firma Bayer, která mimo jiné vyrábí nitroděložní zařízení, které je schopno regulovat tok krve, si zaplatila, aby v aplikaci běžel kvíz, po jehož vyplnění se musela daná uživatelka vážně zamyslet, jestli její menstruace není náhodou příliš silná. „Můžete dostat ten správný obsah na ta správná místa,“ pochvaluje si aplikaci Cecilia Caetanová, lékařka firmy Bayer. Náctiletá dívka je tak atakována třeba reklamou na tampóny, zatímco žena po třicítce reklamou na ovulační test.
Vadí, nevadí
Ostatní aplikace nezůstávají s kreativitou pozadu. Glow začala už v roce 2020 inzerovat umělá oplodnění. Ovia nabízí placenou verzi své aplikace pojišťovnám a velkým firmám, které chtějí mít přehled o tom, kolik z jejich pojištěnců (ale i zaměstnankyň) se snaží otěhotnět.
Reklama
CEO úspěšné čínské aplikace Dayima Ke ChaiChai tvrdí, že ono sledování ženám nevadí. Manažerka firmy Clue Ida Tinová se naopak proti prodeji zaměřených reklam ostře postavila a slibuje, že intimní data nikdy nezneužije. Zatím to vypadá, že je jediná. Všichni okolo jdou, zdá se, opačným směrem. Směrem ke zpeněžení ovulačního cyklu.
foto: Shutterstock, zdroj: Bloomberg