fbpx

Analytik Brian Solis už několik let pracuje na dokumentu, který má pomoci organizacím efektivně vstoupit do světa nových technologií. Bude rok 2019 zlomový?

Zveřejněno: 30. 1. 2019

Studie The State of Digital Transformation vedená populárním analytikem Brianem Solisem slouží zájemcům v oblasti managementu změn už pátým rokem jako zdroj a podklad pro strategická rozhodnutí týkající se digitální transformace. Co říká o digitální transformaci firem?

Organizace, trhy i technologie se vyvíjejí, a proto je dobré sledovat trendy průběžně, z jejich vývoje se dá celkem dobře předpovídat budoucnost. I pohled na ni se ve světle nových skutečností mění. V roce 2019 se strategická digitální transformace stává stále více oblastí přesahující hranice IT sektoru, který má klíčový vliv na konkurenceschopnost.

Většinu firem a organizací čeká ještě hodně práce, než se zbaví trendů vedoucích do slepých uliček.

Rozpočty nejen na IT rostou. Seznam technologických trendů, které je třeba sledovat, se rozšiřuje. Zákaznický prožitek (Customer Experience - CX) je nadále hlavním cílem, kvůli kterému tečou do digitální transformace investice. Už od roku 2017 je ve firmách kladen důraz na zaměstnanost a firemní kulturu. I tyto oblasti totiž mají vliv na posilování a urychlení změn, růstu a inovací.

Celofiremní záležitost

Digitální transformace je podle Solisova týmu bez přehánění nazývána celofiremní záležitostí. Modernizuje totiž fungování a konkurenceschopnost firem a pomáhá jim, aby se efektivně přizpůsobovaly a i v rozvíjejícím se digitálním hospodářství nadále rostly. Je také zřejmé, že většinu firem a organizací čeká ještě hodně práce, než se zbaví trendů vedoucích do slepých uliček, které negativně ovlivňují trhy, ale také chování a očekávání zákazníků i zaměstnanců.

Brian Solis uvádí na základě studie několik faktů, jež popisují úspěšnou digitální transformaci. Odpovídá v nich na základní otázky typu "kdo, proč, kde, pro koho, za kolik a jak".

1. Kdo řídí transformaci

Úspěšná digitální transformace je výsledkem celopodnikového úsilí. Již druhý rok po sobě jsou IT ředitelé (CIO) ti, kteří transformaci vedou nebo platí ze svého rozpočtu. Je to tak z 28 %, ve 23 % případů digitální transformaci řídí přímo generální ředitelé.

2. Proč vůbec transformovat

Tržní tlaky jsou hlavními hnacími silami digitální transformace, většina úsilí je stimulována příležitostmi k růstu (51 %) a zvýšeným konkurenčním tlakem (41 %). Skandály spojené s úniky dat, které se objevují pravidelně na titulních stranách novin, a nové regulační standardy (jako je GDPR) jsou podnětem k transformaci v 38 % případů.

3. Zkoumání potřeb zákazníků

Jelikož význam lidských faktorů v digitální transformaci roste – jde o zkušenosti zaměstnanců a organizační kulturu firmy – stále více firem se zaměřuje na modernizaci kontaktních míst se zákazníky (54 %) a infrastruktury, která to umožňuje (45 %). Mnoho firem a organizací se však kupodivu nevěnuje zjišťování potřeb zákazníků, celých 41 % z nich investuje do digitální transformace bez předchozího důkladného výzkumu potřeb zákazníků.

4. Kde je brzda

Společnosti, které byly cílem studie, tvrdí, že digitální transformace je stále často vnímána jako drahá (28 %) a že data ukazují, že návratnost investic (ROI) je nejistá (29 %). Pokrok v tomto ohledu brzdí také neochota zaměstnanců vyrovnat se se změnami (26 %) a právní otázka a požadavky na dodržování předpisů (26 %).

Je jen otázka, jestli to, co firmy v průzkumech uvádějí, taky ve skutečnosti dělají.

Inovace jako takové se v rámci organizace stávají běžným jevem a dá se říct, že i nutností. Téměř polovina respondentů studie uvádí, že budují inovační infrastrukturu a interní inovační týmy se stávají normou. Teď je jen otázka, jestli to, co firmy v průzkumech uvádějí, taky ve skutečnosti dělají.

foto: Shutterstock, zdroj: Prophet

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...