Jak si v době rekordně nízké nezaměstnanosti udržet kvalitní zaměstnance a jak přitáhnout ty perspektivní? Jak se novým trendům v zaměstnávání přizpůsobují v ČSOB, jsme se zeptali Marcely Suchánkové, členky představenstva pro oblast Lidé a vrchní ředitelky pro IT a Operations.

Je ve vaší společnosti běžné, že lidé sedí v práci "od-do", nebo si můžou zaměstnanci organizovat práci podle svého?

V ČSOB máme pružnou pracovní dobu, jejíž úseky aktuálně dále rozšiřujeme tak, aby se zvyšovala flexibilita pro naše zaměstnance. Nově je možné i přerušit práci kvůli mimopracovním aktivitám. Pružnou pracovní dobu je možné využít i v naší pobočkové síti. Důležité je samozřejmě zachování plynulého provozu pobočky, což vyžaduje větší kreativitu, plánování a spolupráci mezi týmem a manažerem pobočky.

Především mladí lidé dneska vyžadují, aby nemuseli sedět na jednom místě v kanceláři, aby mohli pracovat odkudkoli. Jak se tomu trendu ve firmě přizpůsobujete?

Jako flexibilní organizace podporujeme práci odkudkoliv, což by nebylo možné bez neustálého vylepšování našich IT řešení a digitalizace uvnitř samotné banky. Chceme, aby naši zaměstnanci měli možnost zvolit si místo a čas pro svoji práci s ohledem na to, kde se jim pracuje nejlépe.

V minulém roce měla možnost pracovat z domova téměř polovina všech zaměstnanců.

Home office zaměstnancům nebrání dokonce ani v účasti na schůzkách či poradách, pro které je možné využít třeba Skype nebo mobilní telefon. V minulém roce měla možnost pracovat z domova téměř polovina všech zaměstnanců. Nejedná se navíc pouze o mladé, snažíme se vyjít vstříc všem a dát jim možnost volby, aby si sami práci organizovali a lépe ji sladili se soukromým životem. Důležité je samozřejmě neztratit lidský kontakt a pravidelně se setkávat například v rámci týmových porad.

Jak poté probíhá kontrola jednotlivých projektů?

Možnost práce z domova se zakládá především na důvěře a odpovědnosti za odvedenou práci. Kontrola jednotlivých projektů pak záleží na pravidlech každého útvaru či projektu. Uvnitř projektu si projektový manažer domluví s týmem podle potřeby, typu a velikosti projektu a také zvoleného způsobu řízení pravidla komunikace a odečítání plnění dodávek, na které je projekt rozdělen. Možných variant je opravdu spousta – od týdenních projektových schůzek přes každodenní krátké stand-up schůzky až k různým online dashboardům nebo k potvrzování dodávek e-mailem.

Navenek je projekt pravidelně kontrolován na řídících výborech zástupci managementu a také při přechodu mezi hlavními fázemi projektovou kanceláří a případně takzvaným Project Portfolio Boardem na úrovni top managementu. Míra a frekvence kontroly navenek se liší pro projekty podle jejich priority, velikosti, rizikovosti a dalších klíčových parametrů.

Jaké nástroje k plánování, komunikaci zaměstnanců či řízení celých projektů běžně využíváte?

Způsob komunikace se odvíjí podle konkrétní situace a potřeby jednotlivých oddělení. Kromě tradičních schůzek a e-mailové korespondence máme možnost využívat například komunikátor, video konference, sdílení pracovní plochy, online hlasování a další.

Přečtěte si, jak se novým trendům v zaměstnávání přizpůsobují ve společnostech Mall Group, Moneta Money Bank, innogy, Seznam a Volvo.

Pro plánování projektů a pro spolupráci při tvorbě dokumentů nebo zdrojových kódů dále používáme různé online sdílené platformy nebo pracovní prostory jako například MS Project Server, Sharepoint, Office 365, JIRA, Confluence, Team Foundation Server a podobně.

Home office je dneska poměrně běžný benefit. Neobáváte se, že o něj zaměstnanci přijdou, pokud ekonomika zpomalí?

Možnost práce z domova je nedílnou součástí naší podpory flexibility a má velký význam ve vztahu se zaměstnanci. Také je to benefit, který komunikujeme i směrem k externímu trhu, prostřednictvím čehož se snažíme bourat předsudky o bance jakožto o nepružném korporátu. Nepředpokládáme proto, že bychom v tomto směru měli být pod vlivem ekonomiky nuceni dělat krok zpět.


foto: ČSOB a Shutterstock, zdroj: ČSOB