Electric Vehicle Outlook 2019 je dalším vydáním studie, která se týká výhledů v oblasti elektromobility. Pokud se vám nechce pročítat všech víc než 100 stran, projděte si alespoň dva klíčové body, tak jak je ve svém sloupku na Bloombergu vypíchl Liam Denning, specialita na témata, která se točí okolo energie.
Za pozornost stojí předpověď, podle které v roce 2038 překonají prodeje elektroaut a hybridů prodeje tradičních aut se spalovacími motory. Může se to zdát jako dlouhá cesta, ale je třeba si uvědomit, že je to stejné časové období jako od roku 2000 doteď.
Hybridní auta a elektromobily překonají tradiční osobní vozidla z hlediska nárůstů od příštího roku, samotná elektroauta potom v roce 2022.
Pokud jde o auta jako běžné spotřební zboží, Liam Denning považuje za milník a bod zlomu spíše okamžik, až budou elektrická vozidla odpovídat za většinu růstu globálního trhu s auty. Elektromobily se v loňském roce na celkovém růstu automobilového průmyslu významně podílely a stejné to bude i letos. Nadšení nad růstem celého odvětví může kazit cyklický pokles prodejů aut celkově. Prognózy společnosti Bloomberg NEF předpokládají, že hybridní auta a elektromobily překonají tradiční osobní vozidla z hlediska nárůstu od příštího roku, samotná elektroauta potom v roce 2022. Výzkumníci dále předpokládají, že elektrické a hybridní modely budou od roku 2023 odpovídat za veškerý růst globálních prodejů osobních automobilů.
Jak se zvýší odběr
Druhý bod, který si zaslouží pozornost, se týká vlastního pohonu vozidel. Bloomberg NEF počítá s nárůstem spotřeby elektřiny globálního vozového parku elektroaut o 2 259 terawatthodin do roku 2040. To odpovídá přibližně 60 % veškeré elektřiny, kterou dnes spotřebovávají Spojené státy americké. Lokálním americkým pohledem je to hodně, globálně už tolik ne, protože jde o asi 7 % předpokládané celosvětové poptávky po elektřině v roce 2040. Množství potenciální spotřeby ropy vytlačené elektroauty je odhadováno na 13,7 milionu barelů denně v roce 2040, dneska se pohybuje okolo 90 milionů barelů.
Elektroauta prý mají vyšší účinnost, co se využití energie týká. Asi 10 milionů barelů ropy vytěžených denně nebude mít v oblasti pohonu aut uplatnění.
Liam Denning dává tyto dvě předpovědi do zajímavého kontextu. Elektroauta prý mají vyšší účinnost, asi 60 % oproti 20 % u spalovacích motorů, co se využití energie týká. Asi 10 milionů barelů ropy vytěžených denně (což odpovídá třeba produkci Saúdské Arábie) nebude mít v oblasti pohonu aut uplatnění. Tyto úvahy vrhají na srovnávání elektrických a spalovacích aut jiné světlo. Tepelná energie vytváří také velké množství „odpadu“ ve formě unikajícího tepla. Pouze asi jeden ze čtyř nebo pěti z těch litrů benzínu, které čerpáte a platíte, poskytne energii, kterou skutečně využijete, a možná 60–70 % toho, co statistici označují za primární spotřebu energie, je ve skutečnosti odpad.
Jak se zvýší účinnost
Samozřejmě záleží na tom, odkud pocházejí elektrony, které pohánějí elektroauta. Energie vznikající spalováním uhlí je kromě znečišťujících látek v ovzduší nevýhodná také kvůli nízké účinnosti její výroby, v průměru jde o méně než 40 %. Přesto, i kdybychom předpokládali, že veškerá elektrická energie v kalkulaci pochází z tepelných zdrojů a 6 % se ztratilo při jejím přenosu, stále by to v „ropném vyjádření“ činilo pouze 10 milionů barelů denně. Zvýšení účinnosti s přechodem k elektroautům je ohromující.
Dnes navíc nepoužíváme pouze tepelné zdroje energie a zvyšující se podíl obnovitelných zdrojů energie znamená, že do roku 2040 jí budeme pravděpodobně používat ještě mnohem méně. Měnící se energetický mix znamená podle Liama Denninga méně plýtvání při spotřebovávání energie a elektroauta se svou vyšší účinností k tomu budou přispívat velmi významně.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Bloomberg