Většina lidí, kteří utratí peníze za zapůjčení automobilu, tak činí za určitým konkrétním cílem – potřebují se dostat z místa na místo. Tohle platí ve většině míst na světě. Snad s výjimkou Japonska. Magazín The Asahi Shimbun informuje o tom, že v Japonsku jsou lidé, co se využívání automobilů týče, mnohem vynalézavější než kdekoliv jinde.
Nedávno to zjistila japonská půjčovna automobilů Orix. Zaznamenala totiž, že její klienti si auta sice půjčují, ale neřídí je. Jak na to zástupci firmy přišli? Kontrolovali počet najetých kilometrů, přičemž odhalili, že určitý počet jejich vozidel byl vrácen poté, co neujel prakticky žádnou vzdálenost. A Orix přitom zdaleka není jediný nájemce automobilů, který si tohoto podivného chování povšiml. Stejné poznatky hlásí i Times24, přední poskytovatel služeb sdílení automobilů s více než 1,2 milionu registrovaných uživatelů.
Auto namísto restaurace
Aby obě společnosti zjistily, co stojí za podivnými daty, rozhodly se provést průzkum přímo u zákazníků. Výsledek jejich bádání vypovídá mnohé o moderních pojmech práce a soukromého prostoru, stejně jako o všudypřítomné potřebě nabíjet chytrá elektronická zařízení. Podle Asahi Shimbun se odpovědi klientů různily a odhalily zajímavé účely, pro něž si dnes Japonci automobily pronajímají. Ani jeden z nich se ale překvapivě netýkal dopravy – tedy prapůvodní a donedávna tradiční funkce aut.
V autech dobíjejí chytré telefony nebo si je půjčují, aby mohli v klidu sníst jídlo z krabice, protože v restauraci nenašli volný stůl. A někteří se také chtěli jen pohodlně vyspat.
Jeden z respondentů například uvedl, že si automobil zapůjčil, aby v něm mohl nerušeně pracovat, další, aby zde mohl uložit a uzamknout své osobní věci. Jiní dotazovaní sdělili, že si v autech dobíjejí chytré telefony nebo si je půjčují, aby mohli v klidu sníst jídlo z krabice, protože v restauraci nenašli volný stůl. A někteří se také chtěli jen pohodlně vyspat mezi pracovními jednáními.
Levně a kreativně
Auta k půjčení jsou přístupná, snadno lokalizovatelná a cenově přijatelná. Proto služby pronájmu vozidel získávají na oblibě nejen v Japonsku, ale i v USA. Zákazníci je prostřednictvím chytrých telefonů mohou zarezervovat na několik hodin nebo na celý den. Třicet minut stojí přitom jen asi 400 jenů, což činí nějakých 92 korun. Auto lze vyzvednout na jednom z 12 tisíc parkovacích míst v celém Japonsku, takže je to poměrně pohodlné. Podmínky pronájmu automobilů jsou tedy natolik příznivé, že vynalézaví byznysmeni nacházejí další zajímavé způsoby, jak je využívat.
Otázkou však je, jak budou na nastalou situaci reagovat společnosti, které automobily pronajímají nebo sdílejí. Budou auta dál pronajímat jako levné a praktické pokoje? To je nepravděpodobné, protože většina z nich vydělává peníze na základě toho, jak daleko jejich auta dojedou. Je tedy řešením zvýšit samotný poplatek za pronájem, aby vydělaly i na těch, kteří s autem nikam vyjet nehodlají?
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: The Verge