fbpx

Analytici, kteří se specializují na letecký průmysl, očekávají, že poptávka po letecké dopravě dosáhne minima z doby finanční krize v roce 2008

Zveřejněno: 16. 3. 2020

Letos by podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) mohli přepravci přijít o neuvěřitelných 113 miliard dolarů. Pokud by se koronavirus nadále šířil, jde o pesimističtější scénář. Při omezeném šíření viru jsou předpovídány ztráty asi poloviční, konkrétně ve výši 63 miliard dolarů. Ať už bude vývoj jakýkoliv, je zřejmé, že letecká doprava je jako segment už nyní velmi těžce zasažena. A zvláštní situace si žádá i na první pohled zvláštní rozhodnutí.

Někteří dopravci nechali letadla odstartovat do jejich cílových destinací, i když sedadla pro cestující byla prázdná. Proč? Kvůli zachování pozic pro vzlety a přistání na letištích, to je důvod, kvůli němuž po světě kroužily „lety duchů“, tedy prázdná letadla pouze s posádkou.

Boj o okna

Na více než 200 nejrušnějších letištích světa jsou leteckým společnostem přidělována zvláštní okna pro vzlet a přistání a je o ně opravdová tahanice. Dopravci jako Delta, American Airlines a Southwest platí za zajištění těchto míst vysoké sumy. Pokud je nevyužívají aspoň z 80 % času, riskují, že o ně přijdou ve prospěch svých konkurentů.

Podle kalkulátoru emisí deníku The Guardian generuje jediný let z Los Angeles do Londýna asi 1 650 kilogramů oxidu uhličitého.

V zájmu zachování tohoto požadavku a udržení přidělených míst, na něž má zálusk konkurence, se letecké společnosti ocitaly v obtížné situaci. Létají s prázdnými letadly, jen aby využily čas a prostor, který si platí. To má za následek nejen zbytečné náklady pro letecké společnosti, ale i zbytečné zatížení životního prostředí. Podle kalkulátoru emisí deníku The Guardian generuje jediný let z Los Angeles do Londýna asi 1 650 kilogramů oxidu uhličitého.

Zrušte ten nesmysl

Britští regulátoři proto žádají, aby se v době epidemie koronaviru pravidla pro obsazování času a prostoru na nejvytíženějších letištích změnila. Mnohé země totiž uzavřely svá letiště pro přílety ze zemí, kde se epidemie nejvíc šíří.

IATA konkrétně žádala, aby regulační orgány pravidlo "prázdných oken" pozastavily, a to nejméně do podzimu, aby letecké společnosti mohly reagovat na tržní podmínky. A zdá se, že volání mělo úspěch, alespoň částečný. Americké i evropské úřady pravidlo, které tlačilo letecké společnosti k provozování prázdných letů, dočasně zrušily.

Související…

Bergamo v obležení: Svědectví lékaře z centra epidemie
Marian Kechlibar

foto: Shutterstock, zdroj: The Next Web

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...