Poté, co byl v roce 2020 v USA Facebook obviněn ze šíření pravicově extrémistického obsahu, rozhodli se zástupci tohoto giganta mezi sociálními sítěmi, že odhalí, o čem se lidi na Facebooku hlavně baví. Teď už tedy víme, že mezi nejsledovanější příspěvky na Facebooku patří dotaz, zda se cukr hodí ke špagetám. Jde vůbec o první zprávu Facebooku, která se zaměřuje na to, kolik lidí vidí daný příspěvek.

Většinu z top 20 nejúspěšnějších facebookových postů, co se počtu zhlédnutí týče, tvořily přihlouplé ankety psané velkým písmem. Jsou to ty i u nás tolik populární shluky znaků a k nim přidaný text typu „první tři slova, která najdete, popisují váš výhled do roku 2021“. Vy najdete sex, peníze a alkohol a jste spokojení. Komentujete, sdílíte, lajkujete. A o to přesně Facebooku jde.

Potřeba se vyjádřit

Příspěvek „Vyřešte prosím tento spor: Patří cukr do špaget?“ se umístil na čtvrtém místě s 58,6 milionu zhlédnutí a 3,8 milionu komentářů. Zdánlivá hloupost, ale vyjádřit se k ní měly potřebu miliony Američanů.

Facebook: Některé příspěvky v top 20 mohou mít méně kvalitní obsah.

Hodně nahoře skončila facebooková stránka „Typická máma“ (The typical mom), která měla jako jediná hned dva příspěvky v první dvacítce: „Seznamte se pomocí jmenování jednoho koncertu, kterého jste se zúčastnili.“ a „Co se děje ve vaší hlavě, když sčítáte 28 plus 47?“

Facebook k tomu poměrně důvtipně poznamenává, že „některé příspěvky v top 20 mohou mít méně kvalitní obsah“. Report se pokouší rozlišovat mezi tím, co je nejvíce vidět (což je podrobně popsáno v této analýze), a tím, co je nejúspěšnější ohledně sbírání lajků, komentářů a sdílení.

Politiku zase tak neřešíme

Jde o protipól dat shromážděných pomocí nástroje pro měření angažovanosti na Facebooku CrowdTangle, který naznačuje, že zde dominuje politický obsah směřující k pravici. Což je mimochodem tvrzení, které bylo v loňském roce velmi často především v USA zmiňováno. Facebook se této myšlence zuřivě bránil a tvrdil, že pouze 6 % obsahu, který uživatelé vidí, se týká politiky.

Nový report se každopádně zaměřuje spíše na nejsledovanější obsah než na jakoukoli jinou metriku, a jeho výsledný seznam tak tvoří neškodné příspěvky. Jde o obsah zveřejňovaný od dubna do června a pouze v USA. V úvahu nebyly brány placené příspěvky. Na Facebooku je ale zveřejňováno tolik obsahu, že 20 „nejlepších“ příspěvků dohromady stále představuje pouze méně než jednu desetinu procenta všech zobrazení obsahu v USA.

Dva příspěvky se podstatně lišily od zbytku top 20. Příspěvek Joe Bidena, ve kterém 100 dní po začátku jeho prezidentování napsal, že se Amerika vrací do starých kolejí, a pětiminutové video o tom, jak postavit malé brouzdaliště. Jinak šlo o onen Facebookem uváděný „méně kvalitní obsah“.

Související…

Facebook je v klubu bilionových firem. Díky vyhranému sporu s americkými orgány
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: BBC